Ford Mondeo Club Hungary

Szakmai fórum => Mondeo MK3 leírások => A témát indította: HZsolt92 - 2011.08.20 szombat, 21:53:11



Cím: MK3 / MMT6 váltókar rövidítés
Írta: HZsolt92 - 2011.08.20 szombat, 21:53:11
MK3 MMT6 váltókar rövidítés
Írta: DomeSL

Mióta megvettem ezt az autót, azóta érzem, hogy kellemetlenül hosszú úton jár a váltó. Amíg teljesen hozzá nem szoktam, gyakran előfordult, hogy hamarabb felengedtem a kuplungot, mint ahogy a váltó elérte volna a véghelyzetet. Mondhatjuk, hogy ügyetlen voltam, de igazság szerint ez már akkor a 3. autóm volt, és mindegyikbe elég sok km-et belevezettem. Szóval volt némi gyakorlatom.

Nemrégen eldöntöttem, hogy teszek valamit. Legegyszerűbbnek az látszott, ha a váltókart rövidítem
meg a felső végén, és esetleg toldom az alján. Végül ez utóbbi nem sikerült, de az eredmény kielégítő
lett így is. Az elvem, hogy semmit ne tegyünk tönkre amit a gyárban kitaláltak, így egy tartalék
kulissza (3500Ft) beszerzése után kezdtem neki a műveletnek.

1. Először el kell távolítani a váltó gombot. Simán csak le kell tekerni, miután a szoknya felső részén a gumis részt lefejtjük a gomb alján lévő karimáról.

2. Le kell pattintani a váltó boksz tetejét. A hátsó oldalán a szoknya és a borítás illeszkedésénél a legegyszerűbb megfogni, és kicsit hátra-fel megrántani.

3. A váltó kulissza körül a szivacsot ki kell húzni. Nem igazán gond az sem ha két darabban jön ki, de azért nagyon ne cincáljuk szét.

4. Szedjük le az anyós oldali borítást a kulissza oldaláról. 1db csavar tartja, meg kb. 4 bolha. Nagyságrendileg 15 másodpercet vesz igénybe. Ha nem szedjük le akkor pedig nagyságrendileg 20 másodperccel tovább fogunk bajlódni a rudazat felpattintásával. Azért is érdemes leszedni, mert lehet alatta találni 2 Eurót is ha szerencsénk van.

5. Ha most benézünk a boxba, akkor a kulissza tetején 5db torx fejű csavart találunk. Tegyük üresbe a gépet, és csavarjuk ki a csavarokat.

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362367/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0030.jpg)

Ezt fogjuk látjuk, csak nem egy asztalon.

6. Mozdítsuk el a váltókart balra. Ezzel kicsit kitoljuk a jobb oldali kisebb darab borítást amit az
egy darab csavar tartott. Fogjuk meg szépen és húzzuk ki.

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362362/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0029.jpg)

Nem kell félni, semmi nem fog szétugrani.

7. Kissé húzzuk felfelé és jobbra a kart, és húzzuk le a rugót valamint a rugó ütköző karikáját.

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362352/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0027.jpg)

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362347/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0026.jpg)

(http://www2.picturepush.com/photo/a/6362330/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0025.jpg)

8. Fogjunk egy lapos nagyobb fejű csavarhúzót és pattintsuk le a rudazat gömbcsuklóit a karról. Hajtsuk a gömbcsuklót végállásig oldalra, és a csavarhúzó fejét dugjuk a „gömb mellé”. Szorosan a gömb mellé. Be a gömbhöz. És fordítsunk a csavarhúzón. Már lent is van. Nem törik el. Nem kell félni. A visszaerőltetéstől rettegőknek pedig megnyugtatásul mondom, hogy vissza úgy megy mint kés a vajba. Le nehezen, fel könnyen.

9. Húzzuk ki a kart felfelé. Ez majd húzza a műanyag borítást és a kar közepén a gömbcsukló
részét.

(http://www1.picturepush.com/photo/a/6362319/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0024.jpg)

10. Ahogy húzzuk kifelé, az oldalsó lemezből toljuk ki a csatlakozót. Ez egy műanyag ovális
darabka.

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362307/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0022.jpg)

11. Szedjük le a borítást, és a csukló részt.

(http://www2.picturepush.com/photo/a/6362300/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0021.jpg)

Valamint pattintsuk le az ovális műanyagot.

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362297/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0020.jpg)

12. Üres állásban nyúljunk be a csavarhúzóval és az oldalsó rudazathoz hasonlóan pattintsuk le a belsőt is.

13. Már kezünkben is van a váltókar.

(http://www4.picturepush.com/photo/a/6362272/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0018.jpg)

14. Most fogjuk be szépen egy satuba és vágjunk rá menetet, még úgy 4cm hosszan. Pontosabban szólva ki-ki igényeinek megfelelően. 3cm levágása már kellemes eredményeket hoz. 3.5 cm már elég versenyzős érzés. Ennél többet pedig NEM ajánlok levágni.

15. A menetvágáshoz a meglévő menet segítségével kezdjünk hozzá. Így biztosan nem lesz ferde. A szükséges menetmetsző M12 1.25 emelkedésű. Ez 99.8%-ban azonos csak az eredeti menettel. Vagyis tökéletesen megfelel.

(http://www3.picturepush.com/photo/a/6362226/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0011.jpg)

Mindenképpen használjunk üregelő spray-t. Fél fordulat előre, negyed hátra.
A rúd még így is nagyon forró lesz.

(http://www2.picturepush.com/photo/a/6362240/1024/MMT6-v%C3%A1lt%C3%B3%C3%BAtr%C3%B6vid%C3%ADt%C3%A9s/IMG-0015.jpg)

16. Ha megvan a menet akkor flex-vel vagy fűrésszel vágjuk le a kívánt méretű darabot. A végét pedig reszeljük vagy flexeljük meg, hogy kúpos legyen, mint az eredeti. A végén igazítsuk ki a menetet a reszelt részen.

17. Az összeszerelés fordított sorrendben történik.


Az „úgy jó ahogy kitalálták”, meg „nehéz lesz váltani”, meg „úgysem tudsz bele menetet vágni” szkeptikus kollégáim az eredmény láttán (érzésén) nagyon megdöbbentek. Kegyetlen jó lett. Imádom. De még egyszer felhívnám a figyelmet, hogy senki ne csinálja az eredeti váltókarral, mert nincs vissza….
Szétszedés 8 perc.
A menetvágás 10 perc.
Összerakás 8 perc.

Ha valaki igényli, akkor megcsinálom neki, vagy kölcsön tudom adni a menetmetsző fejet.
Jó szerelgetést!
DomeSL