Ford Mondeo Club Hungary

Szakmai fórum => Mondeo MK2 leírások => A témát indította: HZsolt92 - 2011.02.26 szombat, 16:02:48



Cím: MKX / MK1-MK2 2,5 V6 szívósor takarítás
Írta: HZsolt92 - 2011.02.26 szombat, 16:02:48
MK1-MK2 V6 szívósor takarítás
Írta: Misi107

Az alábbi művelettel fel lehet éleszteni néhány lovat a motorban, amennyiben belevágunk. Szükséges hozzá némi technikai hozzáértés és szerszám, így bármelyik hiányában csak egy kudarccal fog szembesülni az, aki belevág. Ezt kérem mindenki vegye figyelembe! Én megpróbálom úgy leírni, hogy bárki el tudja végezni otthon, de természetesen a feltételek teljesülését mindenki magának biztosítsa. A szívósornak megvan az a jó szokása, hogy a nagy hőterhelés alatt a rendszerbe ilyen-olyan módon bejutott olaj a porral keveredve ráég a levegőjáratok falára és lecsökkenti a motorba jutó levegő mennyiségét, másrészt a relatíve sima fallal szemben akadályozza annak áramlását, káros örvényléseket okozva. Tapasztalatom az 1.8-as motoron azt mutatta (és másnak is) hogy az évek lerakódásainak eltávolítása nagyban javítja a motor hatásfokát. A cikkben szereplő motornak a falán kb. 1mm-es szennyeződés volt én pedig szerettem volna azokat eltávolítani (bár a hengerfej takarítása már nem rám vár...). Végig figyeljünk oda a munka- és baleset védelemre!

Anyag és szerszám szükséglet:

  • tömítéskészlet (alsó+felső*2;-alapjárati motor alatti papír tömítés)
  • dugókulcs készlet+toldó+racsnis kulcs
  • bitfej készlet
  • mindenféle vegyszer (féktisztító legalább kettő flakon, brigécolaj, STP carbcleaner, wd40, motorblokk tisztító, csavarlazító)
  • kesztyű, védőszemüveg
  • mini drótkefe (fazék tisztító kefe kicsiben), gravírozó v. minifúró (nem találtam a tokmányát...), opcionálisan fúrógép)
Hideg v. kézmeleg motornál célszerű elkezdeni, de nekem autózni kellett a garázsig és természetesen nem volt kedvem órákat várni a motor lehülésére. A különböző anyagok valamennyire eltérő hőértéke miatt (csavar és öntvény anyaga más) figyeljünk oda, mert ha nehezen lehet tekerni, inkább várjunk, minthogy beleszakadjon valamelyik. A szerelés befejezésére amúgy is le fognak hűlni az alkatrészek, akkor ez már nem okoz ekkora gondot. Összeszereléskor elfelejtettem bekenni a csavarokat hőálló zsírral, ezt is tegyük meg. A tűzvédelemre fokozottan ügyeljünk! Első lépésként gyújtás le. Az akksit lusta voltam kivenni inkább letakartam egy törölközővel, ha kifröccsen valamennyi benzin, akkor elnyeli (ami meg is történt) és nem okoz tüzet. A csőből a benzint a szűrőnél folyattam ki (jobb hátsó kerék). Ezáltal kiment a nyomás és nem spriccelt a benzin az ü.a. rendszer megbontásakor-annyira.

Szívósor felső részének a levétele:

  • vegyük le az elülső műanyag burkolatot (duratec feliratos...)
  • kössük le a gázbowdent
  • kössük szét a vezetékeket (mágneskapcsoló az egr-hez, alapjárati motor, fojtószelep jeladó, IMRC egység)
  • óvatosan húzzuk szét a vákumcsövek csatlakozóit, nemárt egy tartalék vákumcső elosztót beszerezni. Nekem az első bontáskor széttört az összes, annyira el volt öregedve az anyaga. (egr mágneskapcsoló, rásegítő és a mellette levő fekete cső, szívócső, egr szelep, az egr melletti cső, egr alatti cső[nem tudom mi a neve...])
  • tekerjük ki a csavarokat (6 db rögzítő+2 db EGR)

Fokozott figyelemmel kezdjük el leemelni, ha valami kimaradt, akkor ne okozzunk kárt! Ha nem jön le egyből, ne erőltessük! Előfordulhat,hogy a kiálló alkatrészek valamelyike elakadt, ne szakítsunk szét semmit, inkább ellenőrizzünk le mindent újra.

Ü.a. rendszer szétkötése:

Mivel le kell venni az injektor sorokat is, érdemes megszabadulni a bennük lévő üzemanyagtól. Ez nem feltétlenül szükséges, de én inkább megcsináltam. Van egy rövid csőszakasz, aminél megbontható a vezeték, de utána pótolni kell egy darab üzemanyag csővel a kibontott részt (nálam az egyszer eldurrant, emiatt már kicseréltem. A képen a két bilincses cső a fém korong előtt. Szintén nem tudom, annak mi a funkciója, de lényegtelen). Előtte egy rongyot tettem alá, az fogta fel a kifolyó üzemanyagot. Egy vékony csavarhúzóval nyomjuk be az injektorok elektromos csatlakozóit. Nekem nem ment a három egyszerre, de az egyik oldalról elindulva egyesével sikerülni fog. HA megvan hajtsuk félre a vezetékeket. Az injektor sort 4 db csavar tartja. Figyelem! A nyomásszabályzót tartó csavar rövidebb, mert annak a furata más, a visszaszerelésnél figyeljünk rá, mert szétrepeszthetjük az öntvényt vagy szétbarmolhatjuk a csavar menetét az öntvényben! Bár elég masszív az anyaga, azért nem érdemes kockáztatni... Óvatosan, egyenletesen húzzuk ki az egész sort és hajtsuk félre. Lehetőleg ne törjük meg az üzemanyag vezetéket.

Második torok nyitó mechanika szétszedése:

A kis rudat pattintsuk ki a helyéről. Érdemes a két fület is cserélni, filléres tétel, de inkább ilyenkor mint később, amikor széttörik. A rugós résznél pattintsuk ki a rugó nyelvét a helyéről, ezáltal szabadon mozgathatjuk a szelepek tengelyét. A bowden vége rá van tolva egy fülre, hasonlóan a gázbowdenhez, de ennek nincs külön rögzítője. Az anyaga műanyag, egy lapos-széles csavarhúzóval óvatosan toljuk le a fülről. Ha eltörik, akkor bowdencsere... A tartókonzolt csavarozzuk le. Ha minden
jól ment, akkor függetlenítettük az egész alsó részét a szívórendszernek.

Egyéb:

Érdemes pár dolgot-ha még nem tettük meg-ekkor kicserélni. Gyertyák, kábelek, EGPD szelep, vízcsövek, vízszivattyú, ekkor ezek a részek nagyon jól hozzáférhetők.

Az alsó rész levételéhez tekerjük ki a tartócsavarokat és emeljük le. Engem egy nem létező tömítés és mérhetetlen trutyi fogadott. A gumi ***zlányokban még megvolt, de gyakorlatilag már csak a műanyag rész tömített, nem túl sikeresen.

Takarítás:

Alsó rész:


Jobb szerettem volna a gravírózó gépet használni, mert kisebb és jobban kézreáll, mint a fúró. Sajnos nem találtam meg a tokmányát, így maradt a fúró. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a drótkorong tengelye hosszú, így majdnem a járat feléig beért. Így is csak óvatosan korongoztam, ne érjen hozzá a fúró forgó része az öntvényhez. Különösebben nem tartottam attól, hogy össze-vissza karcolom a járatot. A korong anyaga vékony és puha drót, fémek polírozásához (is) lehet
használni. Ebből kifolyólag gyorsan kopik, nekem kitartott a végéig... Természetesen előtte csináltam próbát, hogy lássam, igazam van-e. A pillangószelepeket is le akartam takarítani bár gondoltam rá, hogy vissza sem rakom őket. Sajnos a 12 tartócsavarból csak 11 jött ki, így kénytelen voltam meggondolni magam. Csavarlazítóval és minden mással bűvöltem a csavarokat, hogy kijöjjenek, szerettem volna azokat is újakra cserélni, de az állandó háttérben segítő Cromaxos
ismerős nem talált külön ilyet a gyári alkatrész programban. A megoldás egyszerű,a számítógép bontókban minta alapján pontosan ugyanolyan csavarokat fogunk találni... Nagy fordulaton kb. 1.5-2 óra alatt végeztem vele, közbeiktatva szünetekkel. Fülvédő és védőszemüveg használata kesztyűvel együtt ajánlott... A kivett réztányérokat kiszedés után olyan sorban és azzal a felével raktam le, ahogy eredetileg voltak. A működésük alatt bekopnak a helyükre, ezért érdemes erre is
figyelni, különben a vis***akás után akár meg is szorulhat a tengelyük. Miután végeztünk, fújjuk le az egész egységet féktisztítóval! Az eltávolítja a szennyeződéseket és a fennmaradt fémrészecskéket. A régi tömítést vegyük le és takarítsuk le a ráragadt maradványokat. Használjuk fel az újat és tegyük vissza az öntvényt.

Felső rész:

Távolítsuk el a fojtószelepet, alapjárati motort, mágneskapcsolót. Itt az okoz gondot, hogy a járatok ívesek. Igaz, nekem csak a csatlakozó résznél volt ráégve az olaj, de ott nagyon. A korongozás után a kosz nagy része behullik, emiatt alaposan ki kell mosni a belsejét. Ilyenkor jó, ha van kéznél nagynyomású mosó. Nekem nem volt csak két liter brigécolaj és a leírt spray-k. Miután végeztem a szennyeződés eltávolításával kiporszívóztam, amit lehetett, majd beöntöttem, befújtam mindent, ahogy csak lehet. A legvégén az egészet többször telefújtam féktisztítóval. A kikerülő kosz egy szép nagy foltot hagyott a szomszéd garázs betonján...

Az összeszerelés értelemszerűen visszafelé haladva történik. Ha minden jól ment és nem maradt ki csavar, akkor indítsuk be a motort. Ha az akkut kivettük, akkor tanítsuk be a motorvezérlést és figyeljünk rá, hogy van-e pozitív irányban változás. Az én tapasztalatom az egyértelmű igen.


Sok sikert kívánok mindenkinek!

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_1.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_2.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_3.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_4.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_7.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_8.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_5.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_6.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_9.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MKX_MK1_MK2_2_5_V6_szivosor_takaritas/7385_10.jpg)