Cím: MK3 / Olajszűrő beépítése az MKIII Mondeo kormányszervó rendszerébe. Írta: alf® - 2013.02.18 hétfő, 18:52:37 Olajszűrő beépítése az MKIII Mondeo kormányszervó rendszerébe.
Kezdem azzal, hogy a Mondeom 2005-ös kiadású 2.0 TDCI ferde hátú és 5 éves korában cseréltem először szervo olajat, teljes át öblítéssel egyetemben, amit nagyon bánok, hogy nem hamarabb tettem meg! Az olaj nagyon el volt szennyeződve, és a viszkozitása sem volt megfelelő, és furcsa módon ragadt. A szervo rendszer teljes nagytakarítása urán 1.5 évvel az olaj ellenőrzésekor, tapasztaltam az ismételt erőteljes szennyezettséget, ami tudva levő nem használ a szervo rendszer és kormánymű érzékeny alkatrészeinek Itt hívnám fel, mindenki figyelmét arra, nem szabad bedőlni az „élettartam olajjal feltöltött” félre vezető reklámszövegnek. Ez érvényes a sebváltóra is. Nem létezik olyan olaj, mely nem szennyeződik és közben egy életen át, meg őrzi a kenő képességét. Nagyon durva, pusztán profitot hajszoló, és komoly károkat okozó, félre vezető reklám duma! A teljes rendszert átvizsgálva a következők voltak megállapíthatók A rásegítő erőt közvetítő szervo olaj, folyamatos terhelésnek van kitéve normál üzem közben, és kimondottan nagy terhelésnek, kormány végállások esetében, ami melegedéssel jár,(ezért a szervo olajat hűteni kell) Sajnos a rendszerben, az olajjal együtt akadálymentesen áramolhatnak az alkatrészekről leváló, mikron nagyságú fém részecskék, súrlódást és további kopást okozva a rendszerben. Hatékony érdemi olajszűrő viszont nem található az olajkörben.(van egy szűrő beépítve a tágulási tartályba, ami semmire se jó. Tulajdon képen nem is szűr semmit, mert csak a tartály alsó és felső részét köti össze, átjárhatóvá téve az elválasztó elemet) Széria autókba sehol nem találtam gyárilag beépített szűrőt. Viszont minden luxus kategóriájú Pl: Aston Martin, Bugatti, Ferrari, Bently, Rolls Royce, és természetesen a nagyteljesítményű szállító és munkagépekbe megtalálható. Ekkor döntöttem el, hogy kiegészítem a rendszert egy megfelelő olajszűrővel, ami megakadályozza a mikron nagyságú fémszemcsék áramlását az olajjal a rendszerben, és ezzel jelentős mértékben csökkenthető a további erőteljes kopás, és az egyes szabályozó és vezérlő elemek megszorulása, ami adott esetben súlyos balesethez vezethet. (Ilyen kormány megakadásról és megszorulásról több Forum társ is beszámolt) A szűrőt, a szervo olajkör visszafolyó ágába építettem be. Itt elfogadható nyomás viszonyok uralkodnak a szűrő megfelelő működéséhez. A visszafolyó ágba épített szűrő, nemcsak az olajat szűri meg, hanem megakadályozza a tágulási tartály elszennyeződését is. Néhány szó a szűrővel szemben támasztott követelményekről 1. A szűrőnek több, egymással ellentétes követelménynek kell megfelelni. 2. Nagy áteresztő képességgel kell rendelkeznie, nagy finomságú szűrés mellett. 3. A szűrőnek feltétlen kell, hogy legyen egy biztonsági szelepe, amelynek jelen követelmények mellett, a nyitónyomása nem lehet nagyobb, mint 1 bar 4. A rendszerbe beépített szűrőnek minden körülmények között, biztosítani kell az olaj folyamatos áramlását, még a szűrő teljes eltömődése estén is. 5. Ezért csak biztonsági szeleppel ellátott szűrőt szabad beépíteni, aminek a nyitó nyomása 1 bar. Ez azt jelenti, hogy a szűrő teljes eltömődése estén az olajnyomás a biztonsági szelepet kinyitva biztosítja a rendszer további működését. Nem szűnik meg a szervo rásegítés 6. Természetesen ilyenkor a szűrő hatás megszűnik, és a szűrőt a leghamarabb ki kell cserélni a káros kopások megakadályozása végett. 7. Remélhetőleg ez az állapot nem fog előállni a rendszerben, a szűrő megfelelően nagy mechanikai méretei miatt. 8. Kétévente elegendő lesz cserélni a szűrőt, a szervo olaj cserével egyetemben. A felhasznált alkatrészek jegyzéke 1 db olajszűrő. A szűrő cikkszáma: Mivel a 601-es szűrőnek a tömítése nem illeszkedik pontosan a szűrőtartó felfekvési felületére, így kerestem helyette egy alkalmasabbat. Ennek az átmérője pár mm-rel kisebb, de a tömítése nagyobb átmérőjű, és ugyanúgy van benne áteresztőszelep dugulás esetére. FO-601S, 80 mm átmérő: https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2162795&lng=hu FO-279S, 76,5 mm átmérő : https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2162758&lng=hu A szűrő belső menete: M 3/4-16 UNF Gyártmány: Japanparts 1db szűrő tartó konzol Ahhoz, hogy a szűrőt be tudjuk építeni, szükséges egy szűrőtartó konzol, ami a www.bugparts.hu web oldalról, olaj filter konzol néven, cikkszám:1825 és 3900Ft áron szerezhető be. 2 db tömlővég csatlakozó A tartó konzolhoz, tömlővég csatlakozót, 3/8” külső menettel és 10mm-es tömlővéggel, hidraulika szakboltban vehetünk 380 Ft/db-ért . KB 50cm hosszú 10mm belső átmérőjű olajtömlő,(1400Ft/m) KB 30cm hosszú 10mm, külső átmérőjű alumíniumcső (780Ft/m) 6db db 10-16mm ABA bilincs.(nem tudom nem most vettem) KB 50-55cm hosszú 20mm széles 5mm vastag, téglalap alakú profil alu.(OBI az aluprofil és a cső sajnos csak 1m-es szálban kapható) profilalu 1400Ft/m 6 db 6mm-es hat lap fejű csavar, anyával és alátéttel. A beépítésről néhány szót A tartó konzolba becsavart olajszűrőt, a hűtő előtt lévő motorháztető zárat tartó mechanikára rögzítjük, a fent említett aluprofillal. A szűrő az olajkörbe, 10mm-es alucsővel és olajtömlővel a szervo olajhűtő után van közvetlenül beépítve, és a szűrőtől megy tovább az eredeti gyári csövet felhasználva, a tágulási tartályhoz. A beépítés utáni légtelenítés, a szokásos módon történik. Járó motornál, többször átforgatjuk a kormányt, a végállásoknál pár mp-re kitartva. Az olaj felhabosodását a szűrő kiválóan megakadályozza. Akinél aktuális, a szűrő beépítését célszerű egy teljes átmosással, és olajcserével egybe kötve elvégezni. A szűrő beépítése után a teljes feltöltési mennyiség KB 1.2 liter. Mint írtam, a szervo olajat és a szűrőt a későbbiekben, elegendő 2 évente cserélni. Ezzel biztosítva, a hosszú távú problémamentes működést. A beépítésről készített fotók magukért beszélnek. A beépítéshez mindenkinek sok sikert kívánok. Remélem ezzel a néhány gondolattal is tudtam segíteni Forum társaimnak. Tisztelettel László! (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_241.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_242.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_244.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_246.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_248.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_249.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/kep_250.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/Kep_251.jpg) Kiegészítés a szervo szűrő beépítésével kapcsolatban Felvettem, a szervo rendszerben uralkodó nyomás viszonyokat, szűrő nélkül és szűrővel. Járó motor alapfordulaton (750ford/perc). Szűrő nélkül, a kormányközép „0” ponti nyomás 0.45 bar. Jobb és bal végállás előtti nyomás 0.6 bar. Ütközésig kihajtott kormány esetében viszont nulla! Ezért nem szabad huzamosabb ideig, járó motor esetében a kormányt végállásban tartani. Ilyenkor egy szelep lezár és a szivattyú csak töri az olajt, és az egyre jobban melegszik. Ezért kell az olajhűtő. Beépített szűrő esetében a „0” ponti kormányközép olajnyomás 0.55 bar. Végállás előtt 0.75bar. Járó motor 2000 fordulat esetében, a nyomás viszonyok 0.1-0.15 bar lettek nagyobbak. Minden kedves fórumtársam figyelmét felhívom, a szervo szűrő beépítésével kapcsolatban. Mindenki a saját felelősségére építse be a szűrőt a rendszerbe, mert a beépítés közlekedés biztonságtechnikai szempontból, szerkezeti módosításnak minősül, annak ellenére, hogy a szűrő beépítése nem veszélyezteti, még meghibásodás esetén sem, a gépjármű kormányozhatóságát. A gyár eredetileg úgy tervezte a rendszert, hogy a szervo hatás megszűnése esetén is a jármű kormányozható marad. A szűrő beépítése, a rendszer eme védelmi funkcióját. nem befolyásolja, és nem változtatja meg. Továbbá! A rendszerbe beépített alkatrészekkel szemben támasztott követelmények. Csak gyári, vagy annak megfelelő, prémium minőségű alkatrészeket építhetünk a rendszerbe. A beépítésre szánt, hidraulika csöveknek megfelelően, magas nyomásúnak és megfelelően, olaj állónak kell, legyen. Max nyomás 40 BAR A beépítéshez megfelelő eszközök, és szakértelem szükséges. Minden körülmények között biztosítani kell, a rendszer megfelelő tömörségét és nyomás állóságát, a megfelelő szervo hatás, folyamatos biztosítása érdekében. Kérek minden kedves fórumtársat, hogy a fent leírtak figyelembe vételével tanulmányozzák a cikket A beépítésből, és különösen a szakszerűtlen beépítésből eredő jogi és egyéb anyagi következményekért, felelősséget nem vállalok!! Mindenki a saját felelősségére végezze el a beépítést!! Megértéseteket köszönöm. Tisztelettel László! Cím: Válasz: MK3 / Olajszűrő beépítése az MKIII Mondeo kormányszervó rendszerébe. Írta: AndyA - 2013.04.22 hétfő, 15:27:04 Egy másik megvalósítás lényegesen kevesebb biliccsel és toldással. :)
A csövek - ilyen volt! :) - 180 barosak, olyan acélszövet van bennük, hogy a vasfűrész szikrát vetett rajta. Ennélfogva viszont jól tűrik a hajtogatást is. Nem tudtam, mennyi kell, 1 m-t kértem, mindkét végére csővéggel, hogy majd elvágom, ahol kell. Nos, az 1 m pont úgy lett elég, hogy az alu hűtőcsőtől a szűrőig egy rövidebb része, a szűrőtől pedig a gyári csövet teljes egészében kiváltva a tartályig a hosszabbik darabja. Mondjuk így 3600 Ft lett a cső készre szerelve, de lényegesen egyszerűbben és gyorsabban be lehetett építeni. A csövet amúgy a Bécsi út 267-ben, a hidraulikás boltban csináltattam. Magát az olajszűrőt a zártartó vason amúgy is meglévő lyukak felhasználásával rögzítettem. Egy 6-os fúrót át kellett tolni rajta, hogy a mögötte lévő műanyag is kilyukadjon, de amúgy tökéletes a feladatra. Pontosan 25 cm-re van a két furat egymástól, egy 30 centis darab alu és két 6-os csavar az egész. Éppen marad alul is annyi hely, hogy ki lehet csavarni a szűrőt a cseréhez. Mivel én nemrég cseréltem teljes átmosással együtt szervofolyadékot, ezért nem dobtam el a régit, csak kipótoltam frissel annyival, amennyit a plusz cső és az olajszűrő kért. Kiváncsi vagyok, vissza fog-e pirosodni az olajam. :taps: AndyA (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/a1_2013_4_22_1c3q8qvb1m.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/a1_2013_4_22_t95o4seb9g.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Olajszuro_beepitese_az_MKIII_Mondeo_kormanyszervo_rendszerebe/a1_2013_4_22_sh6h331nsi.jpg)
Powered by SMF 1.1 |
SMF © 2006, Simple Machines
Magyar fordítás: SMF Magyarország |