Ford Mondeo Club Hungary

Szakmai fórum => Mondeo MK4 leírások => A témát indította: alf® - 2014.05.16 péntek, 11:24:20



Cím: MK4 / Tempomat gombok problémája!
Írta: alf® - 2014.05.16 péntek, 11:24:20
Ez a kormány ki/be tologatás csak ideiglenes javulást hoz (lásd az alábbi leírásomban). Persze elképzelhető, hogy egyes esetekben ez egy elég hosszú idő. Nálam max 1 nap volt.
A hiba analízis és javítás leírás itt: http://mondeo.hu/index.php?topic=1595.msg887587#msg887587
Ma szétszedtem a kormányt további mérések céljából. Még egyszer lemértem a gombsor ellenállás értékeit.
Csak a rend kedvéért leírom ide az értékeket:
575 Ohm - Nincs gombnyomás
330 Ohm - ON / Res
145 Ohm - Can / Set+
0 Ohm - OFF/ Set-

Tegnap sikerült egyszer tartósabban is előállítani a hibát, és akkor azt tapasztaltam, hogy ha csak egyes gombok nem működnek, akkor azok hibáznak, amelyek kisebb értékű ellenállást kapcsolják be. Tehát van úgy, hogy gombnyomás nélkül is hiba van, de ha az elmúlik, akkor még csak az ON és Res gombok működnek, a többi megnyomása hibát ad, utána a Can és Set+ is elkezd működni és ha minden megjavul, akkor az OFF és Set- is.
Emiatt nagyon elkeseredtem, mert arra utalt, hogy az ellenállás értékek hangolásával nem lehet megoldani a problémát.

A kontakthiba jelleg is igazolódott, mert ütögetésre hirtelen megjavul. A legegyszerűbb módszer erre a kormányt lelazítani és ütközésig húzni-tolni. (Hoppá, Zsoel is tapasztalati úton így orvosolta a problémát. A gond csak az, hogy ez csak átmeneti. Valószínűleg a gomb tisztítási próbálkozások is azért hoztak átmeneti javulást, mert a kiszereléshez koppig kihúztuk a kormányt.)

A rendszer úgy működik, hogy a két gombsor által mutatott ellenállás egy-egy feszültségosztó alsó tagja. A felső tag fix 870 Ohm lehet és az osztó 5V-ról van meghajtva.
Az osztott feszültséget figyeli a vezérlő modul és ha adott sávokba esik, akkor boldog, ha ezeken kívül, akkor hibát ad. Egy potit rakva a gombsor helyére kimértem a sávokat.
Az értékek, ha valakit érdekel:

1,9-2,25V Nincs gombnyomás
1,25-1,55V - ON / Res
0,58-0,85V - Can / Set+
0,0-0,21V - OFF/ Set-

Ha a feszültség ezeken az értékeken kívül esik, akkor beírja az alábbi DTC hibák közül a megfelelőt
C1D22   Steering Wheel Switch Right Module
C2003   Steering Wheel Switch Left Module
Illetve a kiolvasás úgy jelzi, mintha 3 gomb lenne nyomva: ON, OFF és Res

****** AZONBAN *******
A hiba mindig egyszerre jön a két gombsoron. Mi lehet a közös?

Az említett két osztó legalsó pontja közösítve van és elvileg testre kéne legyen kötve.
A kormányban ez a közös pont 55 Ohmos ellenállást mutatott a teste felé. Elsőre ez nem is volt gyanús, hiszen a mérás szerint működtek a gombok. de amikor elkezdett változni az értéke, majd a kormányt ütközésig betolva ugrott egyet az értéke, már éreztem, hogy itt van a bazmeg.
A bizonytalan testelés tökéletesen magyarázza a fenti tapasztalt viselkedést, hogy miért egyszerre jön a hiba a két oldalon, hogy miért működhetnek egyes gombok és mások nem, és miért az adott sorrendben van a gombok érzékenysége a hibára.

Ez a közös test pont a modulból jön a spirál átvezetőn keresztül. Valószínűleg egy rossz forrasztás okozza. A modulhoz csak a kormány levételével lehetne hozzáférni.
Mivel 24-es kulcsom nincs, viszont forrasztópákám van, úgy döntöttem, hogy inkább adok a közös pontra máshonnan testet. A kürt testje pont jónak tűnt. Óvatosságból egy 15 Ohmos ellenállást iktattam közbe. Összeraktam, működik.

Most jön a tartós teszt, de érzésem szerint most végre jó lesz.

Utólag belegondolva elképzelhető, hogy ez a plusz testelés magán a gombsor paneljén is megoldható lenne, ha a gomb világítás is fix testet kap. Mindenesetre elegánsabb megoldás. Talán ezt a gyár is tudja?


Most így néz ki:
A kék az a bizonyos közös szál a hibás testeléssel. 15-ös kivezetés. A kürt testje a fekete. 11-es kivezetés
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/tempomat_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/tempomat_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

UPDATE:
Utóbb kiderült, hogy az 50ohmos ellenállás a test felé és annak változása valójában nem a hiba jelentkezése volt, hanem magának a kormány mögötti modulnak a testelése ilyen bizonytalan. Mindazonáltal a következtetés a hibás testelésre helyes volt, még ha a mérés során nem is a valódi hibát detektáltam, de jó irányba vitte a hibakeresést.
Nem akarok a részletekbe bonyolódni, de pont a modul fura testelése miatt az említett 15 (vagy 22 Ohmos) ellenállás beépítése feltétlenül szükséges a fent leírt módszer követése esetén. Ellenkező esetben a hiba nem fog teljesen elmúlni.




Alternatív (elegánsabb) javítás itt: http://mondeo.hu/index.php?topic=1595.msg891774#msg891774
Csak nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy megoldható-e tempomat hiba csak a gombsor átalakításával. A válasz:igen. Ugyanaz a testszál megy a gombok világításához, mint a kürthöz, így a kontakhibás tempomat test és a jó test összekötése a gombsor paneljén is kivitelezhető. Át is alakítottam a sajátomat.
Info, ha valaki követni szeretné.

0. Szükség lesz egy 0805 méretű 15 Ohmos SMD ellenállásra (nekem csak 22 Ohmos volt kéznél)
UPDATE:
Nem akarok a részletekbe bonyolódni, de a kormány mögötti modul elégtelen testelése miatt az említett 15 (vagy 22 Ohmos) ellenállás beépítése feltétlenül szükséges. Rövidzárral nem helyettesíthető, különben nem fog teljesen megjavulni a hiba.
1. Kürt (motortér biztitábla) és légzsák (utastérbiztitábla) biztosítékok kivétele
2. Légzsák és gomb kiszerelés: http://www.meyerpower.de/Gesagt_getan_smax.html#Tempomat (Köszi Balogh Tomi a linket)
Elegendő a bal oldali gombsort kiszedni (ON/OFF/CAN)
3. Gombsor módosítás
Gombsor hátulnézetben:
 (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/1kapcshatul_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/1kapcshatul_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

2x2 bütyköt kell kiakasztani. Én fogpiszkálót hazsnálok segédeszköznek, mivel csak két kezem van:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/2butyok_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/2butyok_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/3butyok_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/3butyok_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

A gombsor két darabban:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/4darabokban_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/4darabokban_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

és ami nekünk kell:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/5gombnyak_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/5gombnyak_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Ilyen a NYÁK:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/6panel_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/6panel_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

A 2. kivezetésnél óvatosan lekaparjuk a zöld lakkot:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/7lekapar_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/7lekapar_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Az SMD ellenállás beforrasztva a két középső kivezetés közé:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/8beforraszt_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/8beforraszt_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Utána mindent összeszerelni...


Írta Sakos!




És megszületett a végleges megoldás is:

http://mondeo.hu/index.php?topic=1595.msg897850#msg897850
Az a gondolat sem hagyott nyugodni, hogy mégis hol van és miben rejlik a hiba igazi oka. Azt hiszem ma erre is megszületett a megoldás.
Időközben beépítettem és teszteltem is. A hiba megszűnt. Ez a javasolt megoldásom.

Sikerült kézbe venni egy ilyen kormány mögötti modult és beazonosítani a hibáért feltehetően felelős alkatrészt. Megjegyzem pont úgy van, ahogy sejtettem és korábban leírtam. A modulban egyetlen alkatrészen keresztül testelődik a gombok közös szála és ez az alkatrész pont képes arra, hogy változtassa az ellenállását és időnként megszakadjon. Ez egy SMD biztosíték. Hőre megszakad, majd helyreáll. A hibát tehát nem rossz forrasztás okozza, hanem ez az alkatrész. Gyors ellenőrzés során a pákát megmutatva neki azonnal szakadásba ment, ezért kizártam, hogy bármi más okozza ezt a tempomat hibát. Aztán hogy az ültetésnél kapott-e a megengedettnél nagyobb hősokkot vagy maga az alkatrész hibás, nem tudom.

A dolog szépsége, hogy a gyanúsított alkatrész az ablaktörlő kapcsoló kivételével viszonylag könnyen hozzáférhető. Itt egy kép a kapcsoló hűlt helyéről fényképezve.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/smd3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/smd3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

A következő képet a kölcsön modulról készítettem ugyanabban a szögben:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/smd1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/smd1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Végül egy kép a csupasz NYÁK-ról:
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/smd2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/smd2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

A bekarikázott alkatrész az SMD biztosíték. Ezt kell cserélni, leginkább egy 10-15 Ohmos 1206-os ellenállásra. De itt a modul NYÁK-on már egy rövidzár is megteszi.
Biztosítékkal kár próbálkozni, mert csak megnyekken a forrasztástól és tényleg semmi szükség rá itt. Az említett SMD ellenállás túlráam esetén biztosítékként is viselkedik (csak nem öngyógyuló, mint az eredeti alkatrész) tehát érdemes azt beépíteni.

Update: A biztosíték adatlapja itt megnézhető: http://www.te.com/catalog/bin/TE.Connect?S=23159&M=PPROP&P=&BML=L2VuL3Byb2R1Y3RzL2NpcmN1aXQtcHJvdGVjdGlvbi9icm93c2UtcHJvZHVjdHMvb3ZlcmN1cnJlbnQtZGV2aWNlcy9wb2x5c3dpdGNoLXJlc2V0dGFibGUtZGV2aWNlcy5leHRlcm5hbEhlYWRlci5odG1s&LG=1&PG=2&IDS=718190,718191,489300,489479,489480,489481,489482,487359,489483,489484,489485,489486,487358,718189,511776,506187,506188,511777,715429,506189&N=5

Hőmérséklettől függően 100-300mA között old.
A doksi szerint 20 Celsius fokon maximum 15 Ohm lehet az ellenállása. Ha rámérve ennél több, akkor egyértelműen hibás az alkatrész annak ellenére, hogy még a tempomat adott esetben működőképes nagyobb ellenállás esetén is.
Az említett 10-15 Ohmos SMD ellenállással nyugodtan helyettesíthető. Az is biztosítékként fog működni, ha valami lehetetlen zárlat miatt 12V kerülne ide, csak az nem öngyógyuló:)
A javasolt ellenállás beépítéséhez nem is kell kiforrasztani ezt az SMD biztit, hanem az ellenállás a hátára is ráforrasztható.

Update2.
Az első tesztek alapján valóban ez az alkatrész okozza a hibát. A hátára forrasztott rövidzárral egyszer sem fordult elő tempomat probléma.

Update3.
Kis segítség az ellenállás beépítéséhez.
Az ablaktörlő kapcsoló kiszereléséhez le kell venni a kormányoszlop burkolat alsó és felső felét. A felső csak patentos, az alsót két csavar tartja.
Az ablaktörlő kapcsolót szintén két csavar rögzíti, utána oldal irányban kihúzható (nehezen indul meg)
A kormányt jobbra 90 fokban elforgatva férünk hozzá legjobban a nyíláshoz.

Én vágtam egy apró kétoldalas ragasztó darabot és az ellenállás aljára ragasztottam. (Igen, 10-15 Ohmot írtam, de nekem csak 0 Ohmos volt kéznél)
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Csipesszel a biztosíték tetejére illesztettem az ellenállást. Kicsit lehet forgatni tologatni, hogy pont jól álljon. A kétoldalas ragasztó a helyén tartja az ellenállást a forrasztás idejére.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Majd beforrasztottam a két végét. Hosszú keskeny páka kell, nehogy a környező műanyagokhoz hozzáérjen.
Megoldható, de ne ezen kezdj el megtanulni forrasztani.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK4_Tempomat_gombok_problemaja/resis4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

Utána mindent visszaszerelni és örülni.