Cím: MK3 / Izzítógyertya csere és célszerszámai Írta: Zsolteey - 2015.10.31 szombat, 20:22:27 Szerző: László (http://mondeo.hu/index.php?action=profile;u=6358) Elöljárójában köszönetet kell mondanom annak a „számomra” ismeretlen fórumtársamnak aki, már írt egy nagyon kitűnő WIKI cikket (http://mondeo.hu/wiki/index.php/Izz%C3%ADt%C3%B3gyerty%C3%A1k_cser%C3%A9je_TDCI_MK3) az izzítógyertya cseréről. Nem áll szándékomban überelni a cikket csupán a tapasztalataimat igyekszem megosztani a témával kapcsolatban, plusz ismertetnék egy általam készített nagyon hasznosnak bizonyult izzító gyertyafurat tisztító szerszámot. Nem 1-2 izzítógyertyát cseréltem már életemben és a tapasztalatom az, hogy a régen kiégett és időben nem cserélt izzító gyertya, bizony komoly gondokat tud okozni a motor téli üzemében, és a következő gyertyacsere alkalmával. Kiszerelés folyamán különösen a nem gyári utána gyártott, vagy helyettesítő termékkel volt inkább probléma. Elég egy tized, vagy néhány század mm eltérés a gyertyatest végén és már nem tökéletes a tömítettség, rögtön nagyobb az esély a kokszosodásra. Valamint a kiégett gyertya nem képes az öntisztulásra és az izzítórúd elszennyeződik, kormozódik, kokszosodik, ami megnehezíti a kiszerelést. A nagyobb probléma viszont az, hogy ezzel egy időben telerakodik a gyertyafurat és az izzító rúd közötti hézag is, ami körkörösen mindössze 0.25 mm. További problémát okoz, hogy a hengerfej anyaga alumínium, a gyertya szára acél. A két fém között idővel elektrokémiai helyi elem képződik, melynek hatására a menetek hajlamosak az összerohadásra. A komoly meglepetések és a bonyodalmak megelőzése érdekében 100 ezer Km futás teljesítmény után érdemes a gyertyacserét megejteni, függetlenül attól milyen állapotban vannak az izzítógyertyák. Mindezek után csak javasolni tudom az eredeti gyári Ford izzítógyertyát, ami árban nem drágább a helyettesítő termékeknél, mivel a gyakorlat azt mutatta, hogy ezekkel a gyertyákkal jóval kevesebb probléma adódott kiszereléskor. A gyertyák biztonságos cseréjéhez a következő szerszámokra van szükség:
Megfelelő érzék és gyakorlat esetén, a nyomatékkulcs elhagyható. A WIKI-ben leírtak (http://mondeo.hu/wiki/index.php/Izz%C3%ADt%C3%B3gyerty%C3%A1k_cser%C3%A9je_TDCI_MK3) szerint bontsuk le a szívócsonkot. Ez csak a 2003 utáni gépeken szükséges. A 2003 előtti gépeknél erre nincs szükség. Az általam közölt fotókon jól látható a nyomatékkulcs racsnifej megfordítása. Ezzel a fordítással alkalmassá tettük a kulcsot a nyitási erő beállítására (15Nm nyitásra csattan el), amivel megakadályozható a gyertya beszakítása. Ha ez az erő nem elegendő, akkor felmehetünk egész max 25 Nm-ig. A 25 Nm erővel még nem kockáztatjuk a 35 Nm-es maximumot. „A Beru izzítógyertyákat gyártó cég a szakmai honlapja a makacs, erőteljesen megszorult, gyertyák kiszerelését, meleg állapotban javasolja.” Ezen kívül még alkalmazható a mélyhűtési eljárás, ahol a gyertya tövét lehűtjük egy spray segítségével közel -40°C-ra. Az erőteljes hűtés hatására elszakadnak a gyertya és a furata között kialakult koksz és korom szemcsék, valamint a menetek között lévő korróziós elemek. Természetesen a lazítás előtt ajánlott a WD 40 áztatás. A behajtáshoz a nyomatékkulcs racsni fejét értelemszerűen megfordítjuk és a gyertyát a Ford utasítás szerinti 13 Nm-rel meghúzzuk (most már húzásra csattan el a kulcs). A gyertyafurat tisztító szerszám anyag szükséglete:
A mellékelt fotókon a rossz gyertya szétszerelve is látható, amit a gyertya menetére hajtott kontra anyával meghúzva addig hajtunk jobbra, még az izzító rúd belül el nem szakad. Az izzító szál eltávolítása után a fúrószárral a gyertya testet teljes hosszában átfúrjuk és kész is van a menetes fúrószár vezetőnk melyet a gyertyafuratba hajtva, biztosítva van a fúrószár központosított megvezetése. A gyertyatest hosszanti átfúrását állványos fúrógépen célszerű elvégezni, ahol a pontos hosszanti megvezetése a fúrószárnak biztosított. Ha valaki nem akar tovább bíbelődni a mélységállító elkészítésével, akkor egy kis szigetelő szalaggal a megfelelő mélységben megjelölve a fúrószárat már tulajdonképp el is készült a célszerszámmal. A célszerszám használata végtelen egyszerű. A hosszában átfúrt gyertyatestet behajtjuk a hengerfejbe ütközésig. Nem kell meghúzni. Ezután a fúrószárat legalább 30 mm mélyen zsírba mártjuk, és kézzel finoman jobbra forgatva behajtjuk a gyertyatestbe a mélységhatárolóig. Majd folyamatosan tovább, jobbra forgatva a fúrószárat kiemeljük a gyertyatestből. A fúrószár végén jól látható lesz a zsírba beragadt koksz korom és szennyezőanyag. A fúrószár 5.5 mm átmérője megegyezik a hengerfejben lévő belső furatátmérővel. A szennyező anyag koksz korom túlzott megkeményedése okozhatja, esetenként a gyertyatest beszakadását. Ezek után javasolt még a fotókon látható furattisztító kefével a furat megtisztítása. Beépítés előtt ajánlatos az új izzító gyertya menetének bezsírozása a menetek berágódásának megelőzésére. Az ajánlott kenőanyagok:
A mélység állító elkészítése is rendkívül egyszerű. A másik gyertyaházból szintén eltávolítjuk a már ismertetett módon a központi elektródát, majd a gyertyaház M10-es végétől számítva 40 mm-re levágjuk egy flexel. Ezek után a gyertyaház M10 végét satuba belenyomjuk az M12-es anyába és a biztonság kedvért egy kevés fémragasztóval megragasztjuk. Az M12-es anyába egymással szembe behajtunk, két 4 mm-es furatot bemeneteljük a 2 db M5 hernyócsavarnak és már el is készült a spéci mélység állítónk. A célszerszámmal megtisztított gyertyafurat, és a megfelelően lekezelt gyertya menet, megszünteti vagy jelentősen lecsökkenti a következő gyertyacsere esetén a gyertya megszorulás vagy a beszakadás esélyét. Nyomaték kulcs hiányában óvatosan bánjunk a meghúzással, mert egy ¼” racsnis kulccsal nagyon könnyen az előírt nyomaték 2-3 szorosát is produkálhatjuk szinte észrevétlenül, ami a következő gyertya cserénél okozhat komoly meglepetést. Az izzítógyertya és porlasztó szerelő szerszámok általában készletben kaphatóak, és áruk elérheti az 500 ezer Ft is. Pl: Pichler izzítógyertya szerelő komplett készlet. A célszerszám elkészítése nem igényel nagy szakmai ismeretet. Elkészítésével viszont egy több 100 ezer Ft értékű szerszám készletet spórolunk meg. Természetesen az általam leírt szerszám nem alkalmas a már beszakadt gyertyák eltávolítására. Sok siker kívánok mindenkinek a célszerszám használatához. Remélem ezzel a pár gondolattal is tudtam segíteni alkotó kész, fórumtársaimnak. Tisztelettel László! Képek: (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2801.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2801.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2802.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2802.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2803.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2803.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2814.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2814.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2815.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2815.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2816.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2816.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2817.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2817.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2818.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2818.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2819.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2819.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2826.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2826.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2827.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2827.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2828.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2828.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2832.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2832.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2834.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2834.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2836.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2836.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2837.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Izzitogyertya_csere_es_celszerszamai/IMG_2837.JPG)
Powered by SMF 1.1 |
SMF © 2006, Simple Machines
Magyar fordítás: SMF Magyarország |