Ford Mondeo Club Hungary

Szakmai fórum => Mondeo MK3 leírások => A témát indította: Zsolteey - 2017.09.22 péntek, 21:24:49



Cím: MK3 / Féltengely állapotfelmérés és újrazsírozás
Írta: Zsolteey - 2017.09.22 péntek, 21:24:49
Szerző: Bleky (http://mondeo.hu/index.php?action=profile;u=54078)

Először is, ez nem egy szakszerű féltengely felújítás. Amit itt bemutatok, az egy gyári féltengely állapotfelmérése, újrazsírozása és összeszerelése csupán. Ha nagyon kopott a féltengely vagy sérült, akkor ez a módszer nem fog segíteni.  ;)
Továbbá feltételezem, hogy aki egy féltengelyt akar szétszedni, annak nem kell résztelezzem, hogy kell kiszerelni azt, vagy leírni alapvető műszaki dolgokat. Akkor inkább vidd szakemberhez.  :wave:
Az alábbi leírás kizárólag 1.8 és 2.0 benzines autókra vonatkozik. A dízel és v6-os autók féltengelye más, bár lehet, hogy bizonyos részek azonosak.

Feltételezem, hogy a féltengely már a munkaasztalon van.
Levágtam az összes bilincset ami a gumiharangokat tartja, ezekből úgyis új kell, és elkezdtem szétszedni.
Kezdjük a külső csuklóval:
Én amikor a rossz baloldali tengelyemet szedtem szét, akkor a harang levétele után a külső csukló egyszerűen lecsúszott a tengelyről és a kezemben maradt. Ez nem jó. A külső csuklót egy gyűrű kellene tartsa a tengelyen ami nekem eltört.
Normális esetben a csuklót úgy lehet levenni a tengelyről, hogy erős, sokkszerű ütést kell mérni az agyra. Én két kalapácsot használtam és az első ütésre kipattant a gyűrű. Kb. így:

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/01_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/01_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Ezután indulhatott a szétszedés. Nem valami bonyolult, ki kell venni a golyókat a kosárból, úgy, hogy az agyat elforgatjuk ütközésig.
Erről nagyon sok video van a neten, nem is részletezem.
Például:  https://www.youtube.com/watch?v=3-R11jtnyV8
https://www.youtube.com/watch?v=ER0t4XGJFmM&

Miután darabokban van, megtisztítottam mindent. És indulhat az összeszerelés:

Itt látható a kosár, a golyók és az agy.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/02_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/02_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Mielőtt elkezdenénk összerakni, meg kell vizsgálni, hogy a pirossal jelölt helyeken nincs e mély barázda, kikopás. Ha bármi mélyedés van, sajnos, a csuklót cserélni kell, mert hamarosan elkezd kopogni a féltengely.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/03_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/03_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Visszatesszük a kosarat, agyat, majd a golyókat egymás után. A fenti videókban az összerakés menete is megtalálható.

Kosár és agy a helyén:

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/04_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/04_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Külső csukló összerakva:

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/05_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/05_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Nagyon kell figyelni, hogy minden alkatrész a megfelő pozícióban kerüljön vissza. Mindent meg kell jelölni!
Az agynak a belső felén lévő rovátka kerék felé kell essen. A kosárnak pedig 2 oldala van. Az egyik sima, a másik íves, letört. A sima oldal van a kerék felé.

Mehet bele a zsír. Ehhez speciális, kimondottan féltengely csuklóhoz való zsír kell. Sima csapágyzsír nem jó. Én eredeti GKN zsírt vettem, 80g-os kiszerelésben, így könnyű volt adagolni.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/06_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/06_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

A külső csuklóba összesen 100g zsír kell. Először az agyba töltsünk. Itt bemegy kb. 60g, a többi majd kívülre meg a gumiharangba.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/07_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/07_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/08_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/08_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Jöhet a tengely. Szépen megtisztítottam és ráraktam az új gyűrűt.

A képen bal oldalt, a törött eredeti gyűrű, középen egy épp eredeti (a jobb oldalról) és jobb oldalon az új, amit vettem.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/09_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/09_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/10_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/10_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Új gyűrűket elég nehéz szerezni, mert errefelé külön nem kapható. A mérete mindenesetre 26mm átmérő és max 1.6mm vastag. Én ebayről vettem VW Lupo-hoz valót, ami pont ilyen.
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-LUPO-26-0MM-DRIVE-SHAFT-CV-JOINT-CIRCLIP-SNAP-RING-/171427725374?hash=item27e9e3803e:g:sowAAOSwEK9Tx3vb

Ezután bejelöltem meddig kell ráüssem a tengelyre a csuklót ahhoz, hogy bepattanjon a helyére a gyűrű, ráütöttem egy puha kalapáccsal, majd rákentem a maradék zsírt. Összesen 100g.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/11_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/11_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/12_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/12_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Ráhúztam a tengelyre gumiharangot (a régit használtam mert semmi baja nem volt) és egy speciális szerszámmal meghúztam a bilincset. Ha nincs speciális szerszám, lehet használni sima harapó fogót, csak ügyeljünk arra, hogy ne csípjük el a bilincset. Figyeljünk arra, hogy a gumiharang mindkét vége a tengelyen illetve a házon kialakított mélyedésben van mielőtt rögzítjük.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/13_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/13_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/14_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/14_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Ellenőrizzük, hogy a csuklót nem tudjuk kotyogtatni. Semmiféle kotyogás nem megengedett.
Külső csukló kész.

Jöhet a belső csukló. A bilincseket leszedve és a gumiharangot lehúzva nagyon vigyázzunk, mert ha kihúzzuk a tengelyt a házból, a görgők lepotyognak. Mindenképp asztal fölött húzzuk ki, odafigyelve, hogy ne guruljon el.
A három ágú csillagon 3 görgő van. Ezeket gondosan jelöljük fel, melyik hol volt.
A csillagot egy zégergyűrű tartja a tengelyen és maga a csillag nekem könnyen lejött. Bizonyos esetben lehet, hogy kell gumikalapács, vagy akár lehúzó. Jelöljük fel melyik pozícióban volt a tengelyen.
Vizsgáljuk meg a csillagot. Polírozódás itt is elfogadott, de nem lötyöghet a görgő.
Nekem egy pár görgő kicsit akadozós volt, így szétszedtem azokat is és újrazsíroztam. Figyelem! Erre csak az vállalkozzon, akinek van türelme és jó a finommotoros kézsége. A görgőben 5.000.000 apró tűgörgő van, nem vicces, ha nem tudjuk összerakni, vagy elvesztünk egyet. Akkor lehet kidobni az egész féltengelyt.

A görgő darabokban. Csupán egy zégergyűrű tartja egyben. Mindent megtisztítottam a régi zsírtól.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/15_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/15_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Összerakásnál segít, ha a friss zsírral tartjuk a helyükön a tűgörgőket.  Mehet össze.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/16_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/16_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/17_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/17_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Kész. Szép simán jár.  :taps:

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/18_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/18_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Mehet fel a tengelyre először a gumiharang (én a régit újrahasználtam), majd a csillag illetve a zégergyűrű.

A csillagot azonos pozícióban kell visszatenni. Gyárilag megjelölik egy festékpöttyel, de az könnyen lejön.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/19_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/19_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/20_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/20_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Mehet a zsírozás, majd minden görgő a helyére.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/21_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/21_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/22_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/22_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

A belső házat meg kell vizsgálni, hogy a pirossal megjelölt helyeken, kb. 2cm-re a szélétől, hogy nincs e túlzott bemélyedés, kátyú. Nekem annyi volt, hogy az újbegyemmel nagyon nehezen volt érezhető egy kis bemélyedés. Körmömmel picit jobban éreztem. Ha elegendő friss zsír van a csuklóban, akkor ennyi játékot még elvisel.

Ismét figyeljünk, hogy a tengely azonos pozícióban megy vissza és mehet is bele a zsír. Görgők alá és fölé is. A belső csuklóba 155g a gyári előírás. Én beleraktam 2x80g-ot.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/23_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/23_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/24_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/24_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Ezután már csak be kell állítani a gumiharangot. A tengelyt teljesen betoljuk a belső házba koppanásig, majd kihúzzuk 20mm-t. Közben tegyünk egy kis csavarhúzót a gumiharang kissebbik szájába, hogy a levegő szabadon mozogjon.
A belső gumiharangot úgy kell rögzíteni, hogy a külső harangtól pont 180mm-re van. Ez a féltengely normál üzemi pozíciója.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/25_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/25_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Készen is van a féltengely. Én kézzel sehogy sem tudtam kotyogtatni és beépítve tökéletesen működik. Minden rázkódásom megszűnt.  :taps:

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/26_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/26_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Kérdésekre örömmel válaszolok.


Kiegészítés:
Ez a leírás kimondottan 1.8 és 2.0 benzines, manuális váltós autóhoz készült, mivel azonban sok dízel tulajdonos is van a fórumon, ezért leírom, mik lehetnek az eltérések a különböző típusoknál. A leírás többi része alkalmazható az összes típusnál.

Minden dízel, 2.5 benzines és V6 modellek:
- tengely típusa: tömör
- külső csukló zsír mennyiség: 115g
- belső csukló zsír mennyiség: 165g
- Gumiharangok közötti távolság: 165.5 mm

1.8 és 2.0 benzines, manuális modellek:
- tengely típusa: üreges
- külső csukló zsír mennyiség: 100g
- belső csukló zsír mennyiség: 155g
- Gumiharangok közötti távolság: 180 mm

2.0 benzimes, automata modellek:
- tengely típusa: üreges
- külső csukló zsír mennyiség: 100g
- belső csukló zsír mennyiség: 155g
- Gumiharangok közötti távolság: 160 mm

Bizonyos esetekben (jellemzően dízel) egy súly található a tengelyen, mely a vibrációt hivatott csökkenteni.
Ha levettük és elfelejtettük megjelölni a pontos helyét, akkor itt a képlet a megfelelő pozícióhoz:
Mérjük le a súly hosszát és adjunk hozzá 125 mm-t. Ez lesz X távolság. Ennyit kell lemérni a tengely váltó oldali felétől a súly keskenyebbik, külső szélétől.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/27_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Feltengely_ellenorzes_zsirozas/27_Feltengely_ellenorzes_zsirozas.jpg)

Peti.