Cím: MK3 / Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: stealt - 2010.01.29 péntek, 16:59:17 Általánosan elmondható, hogy egy db féktárcsa kettő db fékbetétet szettet fogyaszt el.
Mikor kell cserélni a féktárcsát? Nem akkor, amikor már jelez a fék kopásjelző, mert nem mindegyik Mondeoban van kopásjelző! Ezért nem árt legalább gumicserekor ránézni a fékbetétekre és a féktárcsákra. Az első féktárcsák hűtöttek a hátsó féktárcsák nem. Az igazán komoly terhelést az első fékek kapják ezért az igénybevétel is nagyobb is elől. Szabály: a féktárcsa újonnan 12mm kopó réteggel rendelkezik. Ha 7-5 mm alá csökken a fékbetéteken a kopó réteg akkor fékbetétet kell cserélni. Ha a féktárcsa nem kopott csak 0,5 mm vagy max 1 mm-et, akkor féktárcsát cserélni nem szükséges. Ezt a szervizekben főleg garanciális időszakban hajlamosak elfelejteni, és teljesen feleslegesen cserélik a féktárcsát is. Ami nem túl gazdaságos az autó tulajdonosának. Fékbetétek élettartama: ha kevés városi forgalom van benne akkor 100ekm-et bírnia kell. Defenzív vezetéssel ez lehet akár 150ekm. De lehet egy ideges lábbal, amikor valaki vagy a féket, vagy a gázt nyomja, csak 40ekm is. Fékbetét állapotfelmérése: vizuálisan pl. téli-nyári gumi cserekor. Ha a betétből már csak kb 5mm maradt, akkor a betétet cserélni kell. A tárcsák ne legyenek jobban megkopva mint 0,5-1 mm. ==Első kerék fékbetét cseréjének menete. == FIGYELMEZTETÉS: Az egy dolog, hogy a lekopott betét tönkre teszi a tárcsát is, de a legnagyobb baj az hogy a fék nem játék! Ezen spórolni nem lehet, mert ezzel vagy a saját vagy mások élete is veszélyeztetődik! Ha valaki úgy érzi, hogy bizonytalan a műszaki érzékében, akkor inkább ne kezdjen hozzá! (Annak ellenére se, hogy a szervizekben hajlamosak a betétet és a tárcsát egy az egyben cserélni, ami nem túl gazdaságos megoldás) ==Anyagszükséglet:== 1db első fékbetét szett. Ajánlott a Ford gyári vagy az ezzel egyenértékű Motorcraft, ami többnyire Textar betétet takar, ami nem rossz minőség. A szett tartalmaz 4db betétet és 2db fék-kengyel rögzítő csavart. A kengyel rögzítő csavarokat mindig cseréljük ki az újra! (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/21_elso_betet_szett.JPG) 1db Hátsó fékbetét szett. Ajánlott a Ford gyári ami többnyire Bosch vagy Ferodo betétet takar. A szett tartalmaz 4db betétet, 2db fék-kengyel rögzítő csavart, 8db rugalmas rögzítő elemet. A kengyel rögzítő csavarokat mindig cseréljük ki az újra! (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/22_hatso_betet_szett.JPG) ==Szerszám szükséglet:== Szerszám szükséglet: 13, 19-es kulcs 13-as csillagkulcs, csavarhúzó, ráspoly (dúrva reszelő is jó) , pillanatszorító, flexkulcs (kis flex), emelő (lehetőleg olajos krokodil, mert azzal gyors a jármű emelése) megjegyzés: akinek van gyári hátsó fékmunkahenger visszanyomó speciális szerszáma, annak természetesen nem kell pillanatszorító és flexkúlcs (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/20_szerszamok_fekhez.jpg) ==Első kerék fék szétszerelés== E1.) Távolítsuk el a kereket. E2.) Csavarjuk ki az első kengyel rögzítő csavarokat. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/1_elso_kengyel_csavar_ki.JPG) E3.) Szedjük le az első kengyelt. Úgy hogy a kengyelen lévő nyíláson át csavarhúzóval picit egyszer-egyszer feszítsünk be a tárcsa és a betétek közé (ezzel egy picit eltávolítva a betéteket a tárcsától). Így könnyebben fog lefordulni a kengyel a tárcsáról. A leforduló kengyelt helyezzük félre a lengéscsillapító mellé. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/2_elso_kengyel_le.JPG) E4.) Készítsük elő az új betéteket. Mivel a tárcsának van egy picike kopása ezáltal egy kis válla ezért ahhoz hogy az új betétek már elsőre is tökéletesen illeszkedjenek, ráspollyal érzéssel sarkítsuk le 45fokban 1-2mm-et a betétek oldalain annyira hogy a kb fél mm-es perem ne akadályozza a tökéletes felfekvést. A lesarkítás után próbáljuk rá a tárcsára, hogy miként illeszkedik. Ha megfelelő a sarkítás, akkor rakjuk be a helyére a betéteket. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/3_elso_betet_sarkit.JPG) (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/4_elso_betet_be.JPG) ==Első kerék fék összeszerelés== E5.) Nyomjuk vissza az első munkahengert kézzel, hogy beférjen az új betétekhez. Ehhez a motortérben nem árt lecsavarni a fékfolyadék tartály záró kupakját. Így valamivel könnyebb lesz visszanyomni az olajat. A művelet közben figyeljük azért néha a fékfolyadék tartályra mert ha sok van benne elméletileg ki is folyhat belőle. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/5_elso_munkahenger_visszanyom.JPG) (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/6_elso_munkahenger_helyen.JPG) E6.) Ha a munkahengert visszatoltuk akkor két dolog fog bekövetkezni értelemszerűen: a.) vissza tudjuk rakni a fékkengyelt b.) egy picit meg fog emelkedni az olajszint a fékolaj kiegyenlítő tartályban, de ez nem adjon okot a pánikra Miután a fékmunkahenger alaphelyzetben van egyszerűen rakjuk vissza a fékkengyelt. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/7_elso_kengyel_vissza.JPG) E7.) Értelem szerűen csavarjuk vissza az ÚJ a szettben kapott csavarokat! Nem a régit! Mert ha a régit rakjuk vissza akkor két okból nem vagyunk normálisok: a.) Úgy se tudjuk használni az új csavarokat máshol, mert nem normál menet. Tehát akkor inkább kerüljön az új a helyére! b.) Erősen szuicid jellemről teszünk tanúbizonyságot: ha mégis a régit rakjuk be akkor ha ott az új, mert nem véletlenül forgalmaznak a szettben új csavart is! E8.) Ha a féknyereg a helyén akkor üljünk be a kocsiba és a féket addig pumpáljuk amíg fel nem keményedik. Ez általában maximum 3-4 teljes benyomás. E9.) Helyezzük vissza a kereket. Ha a jobb oldalon kezdtük, akkor ismételjük meg ugyanezt az eljárást a bal oldalival. Ha bal oldalon, akkor pedig a jobb oldali keréken is. Ez volt az első fékbetétek cseréje. Igazából itt még rendesen le se tudjuk ütni a kezünket és az egész időben csak azon múlik szinte, hogy milyen gyorsan tudunk kereket cserélni. Most jöjjön a kicsit trükkösebb hátsó fékbetét csere. ==Hátsó kerék fék szétszerelés== A gyártók némi túlbiztosítás miatt és részben azért is, hogy biztosan megtartsák a szervizek munkáját, egy kis trükköt eszeltek ki a hátsó fék cseréhez, a kézi fék miatt. Az első féknél munkahenger nyom = autó fékeződik, semmi extra. Hátul viszont hat a kézifék is. Ebből az átlag autós annyit érzékel, hogy meghúzza a kéziféket, ekkor recseg valami. Ilyenkor rémlik neki, hogy egy bowden meghúz valamit a hátsó keréknél és az autó nem gurul el. Ez valóban így is történik mivel a hátsó fék munkahengerekbe, egyben van egy menetes orsó is. Amit a kézifék bowden meghúzásával működtetünk, így a hátsó fék munkahenger a fékhidraulika nélkül is állandóan fékezi az autót. Ez a kézi fék. Amit ne tegyünk: ne piszkáljuk a kézifék bowdent mert nem kell kiakasztani!. Aki hozzá nyúl számoljon azzal hogy macerás lesz utána beállítani! A jó hír az, hogy sem a hátsó betét sem a tárcsa cseréhez NEM is kell hozzányúlni a kézifék bowdenhez. Aki hozzá akar nyúlni az a fékhez se nyúljon inkább hozzá! H1.) Távolítsuk el a kereket. H2.) Csavarjuk ki a hátsó kengyel rögzítő csavarokat. A folyamat ugyanaz mint az első kerekeknél. Megjegyzés: van olyan aki azt mondja, hogy nem kell csak az egyik csavart kicsavarni. Na az ilyen állításokkal ne foglalkozzunk mert itt is cserélni kell betét cserekor mind a kettő kengyel rögzítő csavart is! (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/8_hatso_kengyel_ki.JPG) H3.) Emeljük le a hátsó kengyelt. Előtte a féknyereg nyílásán keresztül kicsit feszítsük el a fékbetéteket a tárcsától. Ezáltal könnyebben jön le a féknyereg. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/9_hatso_kengyel_ki.JPG) H4.) Szedjük le a régi rugós betét rögzítőket. A szettben van helyette úgy is 8db új. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/10_hatso_betet_rogzitok_le.JPG) H5.) FONTOS! A hátsó betétek asszimetrikusak. Azaz a belső oldalin van forgásirány jel amire figyeljünk! (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/11_hatso_betet_belso_forgasirany.JPG) H6.) A hátsó betéteknél is ugyanúgy elő kell készíteni a betéteket lesarkítással mint az első kerekeknél, mivel a régi tárcsának itt is van egy pici válla. A lesarkítás után próbáljuk a tárcsához, hogy teljesen felfekszik-e? Ha igen akkor jó. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/12_hatso_betet_sarkit.JPG) ==Hátsó kerék fék összeszerelés== H7.) Hátsó munkahenger visszanyomása. A hátsó munkahengert a kézifék rögzítő menete miatt tekerni és csavarni kell, lehetőleg egyszerre. Erre van a gyári speciális szerszám amit ki lehet váltani egy pillanatszorítóval és egy kis flexkulcsal ( egy menet teker a flexkulcsal utána szorít mivel nincs 3 kéz). Illetve, ha van haver akkor mehet egyszerre is. ( Jobb oldalon balra teker bal oldalon jobbra !) Közben figyelni néha, hogy elől a fékolaj nem-e akar éppen kifolyni a kiegyenlítő tartályából, mint az első féknél. Erre a műveletre azért van szükség, mert ha nem tekerődik-nyomódik vissza a munkahenger, akkor az életbe nem fog visszamenni a fékkengyel az új betétekkel a helyére. H7.a) Hátsó munkahenger teker. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/13_hatso_munkahenger_teker.JPG) H7.b) Hátsó munkahenger nyom. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/14_hatso_munkahenger_nyom.JPG) H7.c) Hátsó munkahenger teker-nyom egyszerre (3kéz). (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/15_hatso_munkahenger_teker_nyom.JPG) H8.) A hátsó féknyereg vis***akásánál ügyeljünk arra hogy a betétnek van egy stiftje. E miatt a munkahengernek merőlegesnek kell lennie a kengyellel. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/16_hatso_munkahenger_merolegesen.JPG) H9.) Helyezzük vissza az új betét rögzítőket. Eltéveszteni nem tudjuk, mert csak jól tudjuk a helyükre rakni őket, vagy nem pattannak a helyükre. Utána helyezzük vissza az új betéteket. (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/17_hatso_betetek_vissza.JPG) H10.) Hátsó kengyel csavarok vissza. Értelemszerűen csavarjuk vissza az ÚJ a szettben kapott csavarokat! Nem a régit! Lásd: Első kerék-fékbetét csere E7.pont! (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/18_hatso_kengyel_csavarok_vissza.JPG) 11.) Hátsó kengyel csavarok meghúz (http://mondeo.hu/kepek/fekbetetcsere/19_hatso_kengyel_csavarok_meghuz.JPG) H12.) Ha a féknyereg a helyén akkor üljünk be a kocsiba és a féket addig pumpáljuk, amíg fel nem keményedik. Ez általában maximum 3-4 teljes benyomás. Hasonlóan mint elől. H13.) Helyezzük vissza a kereket. Ha a jobb oldalon kezdtük akkor ismételjük meg ugyanezt az eljárást a bal oldalival. Ha bal oldalon, akkor pedig a jobb oldali keréken is. (Közben nem felejtjük el, hogy a hátsó fékmunkahenger becsavarását: bal oldalon-jobbra, jobb oldalon-balra végezzük!) A fékbetét cserék után. Óvatosan végezzünk egy fékpróbát! Lehetőleg forgalom mentes úton, biztonságképpen óvatosan próbáljuk ki a fékeket. Ha a próba is rendben utána használjuk csak forgalomban! Cím: Válasz: Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: drhf - 2010.04.20 kedd, 21:34:34 http://mondeo.hu/index.php?topic=1588.0
kérlek benneteket, hogy ebben a topikban folytassátok, a hozzászólásokat is áthelyeztem oda. kösz. Cím: Válasz: Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: gpepe - 2013.01.20 vasárnap, 14:33:16 http://mondeo.hu/index.php?topic=1588.0 Ajaj!kérlek benneteket, hogy ebben a topikban folytassátok, a hozzászólásokat is áthelyeztem oda. kösz. Nem látszanak a képek! Újra tudod tölteni? Vagy el tudod nekem küldeni? Cím: Válasz: Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: alf® - 2013.01.20 vasárnap, 15:04:19 Ajaj! Szia!Nem látszanak a képek! Újra tudod tölteni? Vagy el tudod nekem küldeni? Itt megvan a működő cikk: http://mondeo.hu/wiki/index.php/Fékbetét_csere_(MKIII_első-hátsó) ;) :wave: Cím: Válasz: Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: gpepe - 2013.01.20 vasárnap, 15:08:19 Szia! :worship:Itt megvan a működő cikk: http://mondeo.hu/wiki/index.php/Fékbetét_csere_(MKIII_első-hátsó) ;) :wave: Hehe! Köszi Cím: Válasz: Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: kerdig - 2013.01.20 vasárnap, 20:22:51 Delphi fékszettel kapcsolatban van valakinek tapasztalata, állítólag egész jó
Cím: Válasz: Fékbetét csere (első-hátsó) Írta: mbdeb - 2013.05.31 péntek, 12:33:18 Az ékezetes link miatt rövid url-el használjuk. Fékbetét csere (MKIII első-hátsó) (http://goo.gl/YcWVL) - http://goo.gl/YcWVL
Powered by SMF 1.1 |
SMF © 2006, Simple Machines
Magyar fordítás: SMF Magyarország |