Cím: MK3 / Elektromos kiegészítő fűtés Írta: HZsolt92 - 2011.02.09 szerda, 20:43:08 Egyes piacokon elektromos kiegészítő fűtést szerelnek be a jó hatásfokú dízelmotorok fűtőteljesítményének növelésére.
Az elektromos kiegészítő fűtést a hajtáslánc-vezérlőegység (PCM) kapcsolja, ha a motor jár (a D+ jel a generátortól aktív) és a környezeti hőmérséklet alacsonyabb mint 5°C valamint a hengerfej-hőmérséklet 71°C alatt van. A hűtőrendszert három izzítógyertya fűti, amelyeket a PCM vezérel, ha a motor működik. MEGJEGYZÉS: A hűtőfolyadék-szivárgás megelőzése érdekében az izzítógyertyákat nem szabad külön cserélni. Az izzítógyertyák együtt helyezkednek el egy külön házban a hűtőfolyadékkörben. Az izzítógyertyák fűtőteljesítménye 750 W. Tétel Megnevezés 1 Izzítógyertyák Javítása A gyári izzítógyertyát lehet helyettesíteni Febi: 15956 kódszámú gyertyával. Picit rövidebb mint az eredeti, de a többi paramétere ugyanaz. Cím: Válasz: MK3 / Elektromos kiegészítő fűtés Írta: HZsolt92 - 2011.03.14 hétfő, 21:58:20 Utólagos elkészítése:
Tisztelt Fórumtársak! Elkészültem a kiegészitőfűtés teljes végleges beszerelésével és minden kifogástalanul üzemel, méghozzá teljesen automatikusan. Az én gépem az olajos kieg.fűtésre volt előkészitve, így teljesen új vezérlést kellett csinálni. Mivel nekem nem a PCM modul kapcsolgatja az izzítógyertyákat, a generátor védelme miatt csak 2 db gyertyát használok a háromból. A vezérlés tartalmaz 2 db 70 A-es relét, egy 75 C fokos biztonsági hőkapcsolót, és egy 60 A-es főbiztit (3x20A). Az automatikus vezérlőfeszültséget a hátsóablakfűtés reléjének 3-as lábáról vesszük le. Így +5 C alatt automatikusan bekapcsolódik a kieg.fűtés rendszer a hátsóablakfűtéssel eggyütt. Indítás után késleltetve 2 mp múlva kapcsol be a rendszer, kímélve az akkut és a generátort. -5 C-nál indítás után alapjáraton 3-4 perc mulva meleg van a kocsiban, és 4-5 km után középállásban van a vízhőmérő mutatója, és ott is marad! Én mindenkinek csak javasolni tudom a beépitést akinek még nincs. Külön megköszönöm a segitséget Alfnak, Trendinek, és minden fórumtársnak aki a hozzászólásával elősegítette, hogy mindezt meg tudjam csinálni. A kész kieg.fűtésről csatolom a képeket. Tisztelettel: László (http://mondeo.hu/index.php?action=profile;u=6358) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/elekrtomos_kiegeszito_futes_kapcsolasi_rajz.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_2566.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_2581.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_2582.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_2584.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_2585.JPG) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/Kep_101.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/Kep_111.jpg) És kiegészítés képpen (szerk.:2011.10.08): Kedves Fórumtársak Tavaly megcsináltam a hiányzó elektromos kiegészítő fűtést az MKIII-as Mondeómba, ami a család nagy örömére a mai napig kifogástalanul üzemel. Az én gépem a gázolajos fűtésre volt előkészítve, így egy teljesen új vezérlést kellett kialakítani. Mivel lassan közeleg a fűtési szezon, most egy mulasztásomat szeretném pótolni, mégpedig azzal, hogy közzéteszem a rendszer teljes kapcsolási rajzát. A teljes rendszert vezérlő jelet Alf javaslatára a K1 relé (hátsóablakfűtés) 3-as számú lábáról vesszük le. Ezzel a vezérlőjellel a rendszer teljesen automatikus lesz. +5 fok külső hőmérséklet alatt bekapcsol a hátsó ablakfűtéssel együtt, és kb. 15 perc múlva automatikusan kikapcsol. Ha még ezután sincs elég meleg a kocsiban, akkor visszakapcsolható a rendszer, de ilyenkor már nem kapcsol ki a központi számítógép automatikusan, ezek után kézzel kell kikapcsolni a hátsóablakfűtés gombbal. Mint az előző cikkemben írtam, a generátor védelme miatt nem kapcsolható be agyszerre a 3 izzítógyertya. Én úgy oldottam meg, hogy minden egyes izzítógyertyához tettem egy biztosítéktartót, és csak 2 db, egyenként 25 A-es biztosítékot használok. Emiatt van egy tartalék izzítógyertyám arra az esetre, ha a kettőből az egyik kiégne (csak a biztosítékot kell áthelyezni). A rendszerbe beépítettem egy 70 C fokos hőkapcsolót és egy védelmi relét. A beépítésből adódó hőveszteségek miatt a 70 fokos kapcsoló kb. 78-80 C vízhőmérsékletnél kapcsol ki. A védelmi relé (12 V/100 A) az akkumulátort védi az izzítógyertya-relék (12 V/70 A) esetleges beragadása esetén. Sokan mondhatják, hogy túlbiztosított a rendszer, de még mindig jobb, mint egy akkurobbanás vagy egy elektromos tűz, miután leállítottad a járművet, és ott hagytad a parkolóban. A hőkapcsolót (igen profi német termék) a www.e4.hu weboldalról lehet megrendelni, 1200 Ft+ÁFA, a védelmi relét a www.ripca.hu-ról. Az előző cikkemben az összes beépítéssel kapcsolatos fotó fent van a FAQ topikban. Az elkészítésről még annyit, hogy a hőkapcsoló a vákuumszivattyúra, a védelmi és a 2 db vezérlőrelé a menetirány szerinti bal lengéscsillapító toronyra van felszerelve. A motortartó bölcsőt, amire a fűtőtest fel lett szerelve, külön össze kellett elektromosan kapcsolni a kocsiszekrény negatív pontjával. Motorcraft Fórumtárs most hirdet 3 komplett egységet igen kedvező áron, amihez csak a hőkapcsolót és a védelmi relét kell pluszba megvenni. Mindenkinek sok sikert a beépítéshez, és kellemes meleget az utastérbe. Tisztelettel: László! (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/084.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/087.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/089.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/093.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/097.jpg) Cím: Válasz: MK3 / Elektromos kiegészítő fűtés Írta: HZsolt92 - 2011.03.20 vasárnap, 11:23:05 Elektromos kiegészítő fűtés készítése TDDI/TDCI izztógyertyából Írta: alf (http://mondeo.hu/index.php?action=profile;u=4661) Szerkezet elkészítése Hirtelen felindulásból ma készítettem nem egész 2 óra alatt egy kiegészítő fűtést némi réz fittingekből és a lecserélt 2db jó -hosszú- motorba való gyári izzítókból! És megkövetem az előttem járókat! Valóban nem lehet a hosszú motorizzítóból 2nél többet elindítani! Levegőn megmértem az áramfelvételét, igen érdekesen alakult! Hidegen 18A-t vett fel, és ahogy izzott fel folyamatosan,az áramfelvétele leesett 8A-re kb 8 sec alatt. Itt még azt hittem,hogy frankón izzíthatom mind a 4-et. Az izzító vége levegőn 5sec alatt 900fokra izzik fel. Majd bekerült a helyére. Ez sem volt semmi, de abszolváltam, kb 3dl hűtővíz folyt el, ügyesen parafadugóval bedugtam a csővégeket,amíg szabadon voltak. Persze később pótoltam. Amikor benn volt,és rögzítettem,tesztelni kezdtem. Na itt jött a meglepetés! Hidegen a vízben 25A vesz fel 1db, és kb 22A-ig megy vissza az áramfelvétele,ahogy melegszik. Na itt hamar rádöbbentem, hogy el kell hinnem, aki azt mondta, hogy 2nél többet nem lehet bekötni. Na,mind1. Bekötöttem 2db-ot, és így 42A lett az áramfelvételük. Ha nem megy semmijen fogyasztó, akkor a generátor 30A-el tölt. Ha bekapcsolom a kiegfűtést, aminek a vezérlése a hátsőszélvédő fűtés relééről kapja a tápot, akkor a generátor 80A-el tölt. Szóval itt biztosan tuti lett, hogy 2nél többet nem fogok üzemeltetni. A generátor csúcson van terhelve,ha még a fényeket is bekapcsolom. De tulajdonképpen nincs is több fogyasztóm! Így abban biztos vagyok,hogy ez így rendben tud üzemelni teljesítmény szempontjából. Elektromos bekötése Én a hátsó szélvédő fűtésről vettem le a vezérlő jelet, mert automatikusan bekapcsol indítás után és ha a klíma eléri a beállított hőfokot, akkor ki is kapcsolja a gem a hátsószélvédőfűtés reléét! A tűzfalon van 1 gumiátvezető a bal oldali motorháztető emelő teleszkóp alatt! Ott bedugsz egy átmérő 1- 2mm-es acél vagy rézrudat,ami kb legyen 80cm hosszú. Ez lesz a behúzószál! Belül a biztitábla mögé/alá érkezik be. Benyúlsz a kuplung pedál fölött és kihúzod a behúzószálat a pedál alá. Itt ráerősíted a vezérlőszálat szigszalaggal vagy szemet hajtasz a végére és abba rögzíted a vezetéket! A behúzószálat ügyesen visszahúzod a motortérbe, és jön vele a vezeték. A K1es relé a belső biztitáblába a legfelül középen, fekete színű. El sem lehet téveszteni. Azt kiveszed, és a vezérlőszálat ügyesen ráforrasztod a kivett relé 3as számű lábának a tövére! Vékony vezetéket használj, annál kevésbé lesz útba a forrasztás a vissza_rakásnál! Nem túl profi, de gyors megoldás! Persze kilehetne szedni a biztitábla hátulján lévő csatiból a vezetéket és szépen arra forrasztani, de időigényes és bonyolult, és nagyon szét kellene szedni az autót érte. Ha megvan a relélábforrasztás, akkor azt visszateszed a helyére, a lábon a vezetékkel! A motortéri vége a szálnak a relé pozitív tápja lesz. Ennyi. Tovább tartott kiagyalni,mint megoldani! Viszont valóban frappáns, és jól működik! Beépítve És jött a meglepi. Betettem a fülkébe egy digitális hőmérőt. Mire végigméricskéltem a generátor töltőáramát és az izzítók áramfelvételét, ez kb 2perc volt. Természetesen addig ment a fűtés belső keringetésen automatán 20fokra állítva, és arcba fújta! Kint -6 fok volt és a 2 perc alatt 18 fokot csinált a fülkében a fűtés! Ugyan a garázsban állt az autó, de az ajtó nyitva volt, és benn sem volt melegebb, mint kint. Nagyon meglepődtem! Kevesebbet vártam tőle, de majd reggel is lecsekkolom, amikor egész éjjel a -10ben áll az autó. Szóval köszönet NemTom-nak fehérvárról a használt izzítókért! Ugyan nem4 hanem csak 2 üzemel, így tulajdonképpen nem is volt rájuk szükség. Mostmár viszont igen, mert 4esre alakítottam ki a rendszert, és azok is kellenek, hogy zárt maradjon. Legfeljebb olyan vezérlést készítek majd, hogy váltogassa a 2pár izzítót..... Ráment a bütykölésre és az agyalásra, hogy hogyan vezéreljem a fél vasárnapom, de megérte biztosan, merthogy pénzembe nem került. Akinek nincs kiegfűtése, annak csak azt tudom mondani, hogy hajrá! 5évig használtam e nélkül, már bánom, hogy nem ugrottam neki hamarabb! Remélem tudtam segíteni! Üdv, alf Cím: MK3 / Elektromos kiegészítő fűtés Írta: alf® - 2011.12.10 szombat, 19:45:11 Styleair elektromos kiegészítőfűtése:
Az én autómba is bekerült az utólagos elektromos kiegészítő fűtés. KÖSZÖNET ÉRTE LÁSZLÓNAK! November végi hideg napon történt a beszerelés Lászlónál. Reggel 08:30-tól 16:30-ig folyt a munka (nem volt lazsálás) egy ebédszünet beiktatásával, úgy, hogy László előtte már két napot foglalkozott a rendszer előkészítésével. Hideg volt, fáztunk is, de végül kész lett. Nagy megelégedésemre használom nap mint nap. László újítása a kieg fűtésház hőszigetelése (a képeken láthatjátok), és a konzol felcsavarozása egy gumilap/alátét közbeiktatásával, a veszteséghő csökkentése érdekében. A kieg fűtés a sok rövid autózás miatt, a motor kimélése érdekében lett beszerelve, persze a korábbi kabinfűtés se rossz. Tapasztalat még csak 2 hete van, de ez is bizonyítja, hogy nem volt rossz döntés. Határozottan előbb melegszik be az autó. Hajnalonként 8-9 km-es szakasz végére, vízhőfok mutató, beáll középre, míg korábban nem tette, hasonló külső hőmérséklet esetén (-2). Nem csak 5 fok alatt használom, hanem felette is, így hamarabb melegszik be a motor (pl. 8-10 fokban is). Itt egy képsorozat a kedvetekért: (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4327_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4326_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4325_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4324_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4321_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4319_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4318_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4317_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4316_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4315_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4314_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4313_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4312_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4311_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4310_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4309_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4308_resize.jpg) (http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Elektromos_kiegeszito_futes/IMG_4307_resize.jpg) Styleair
Powered by SMF 1.1 |
SMF © 2006, Simple Machines
Magyar fordítás: SMF Magyarország |