Ford Mondeo Club Hungary

Szakmai fórum => Mondeo MK3 leírások => A témát indította: alf® - 2011.08.26 péntek, 20:54:28



Cím: MK3 / Fékolajcserélő készülék!
Írta: alf® - 2011.08.26 péntek, 20:54:28
Csináld Magad!

Egyszemélyes fékfolyadék cserélő és légtelenítő készülék.

A közúti járművek fékfolyadék cseréje és légtelenítése általában 2 személyes feladat volt, ami gyakorlatot, és megfelelő együtt működést követelt a feladatot végző személyektől. Ezt a munkát egyszerűsíti le, az általam készített túlnyomásos fékfolyadék cserélő és egyben légtelenítő készülék. A készülék működése végtelen egyszerű és nagyon megkönnyíti és meggyorsítja a munkánkat.

A készülék működése és használata a következő

0.8-0.9 bar ~ 13 PSI túlnyomást hozunk létre egy fékfolyadékkal feltöltött, nyomócsővel, feltöltő szeleppel (kerékabroncs szelep), nyomásmérővel, és elzáró váltóval felszerelt, üzemanyag kannában. A feltöltő cső végén, van egy adapter (fékolaj tartály sapka) amit az autó fékolaj tartályára kell rácsavarni.
A túlnyomás kinyomja a teljes csőrendszerből az elöregedett fékfolyadékot, és betolja helyére a friss tiszta fékfolyadékot, és egyben légteleníti a rendszert.

A fék folyadékcsere és a légtelenítés menete

 Az autó fékolaj tartályából egy fecskendővel leszívjuk, a szennyezet és öreg fékfolyadékot, és felöntjük majdnem teljesen teli friss olajjal.  Majd a feltöltő csövet egy adapteren (fékfolyadék tartálysapka) keresztül, csatlakoztatjuk az autó fékolaj tartályára. A fel töltőcső középen egy 6 mm-es nálam alucsővel (a képeken jól látszik) van toldva. Ez azért szükséges, hogy a fedeleket a töltőcső megcsavarodása nélkül, tudjuk csatlakoztatni a kannára és a fékolaj tartályra. A fedelek rögzítése után, a csöveket egymásba toljuk. Ezek után az 1liter fékfolyadékkal és 0.8-0.9 bar nyomással rendelkező tartály fedélen, lassan megnyitjuk az elzáró váltót és meg várjuk, amíg a nyomás kiegyenlítődik a 2 tartályban. Az összekötő csőben folyamatos légbuborékmentes olajnak kell lennie. Ezek után egy műanyag csővel és egy flakonnal egyedül hozzáláthatunk az olaj cseréhez és a légtelenítéshez. A légtelenítést most is a legtávolabbi fék munka hengerrel kezdjük PL Bal hátsó, jobb első, jobb hátsó, bal első, és végül a kuplung munkahenger, sorrendben. A légtelenítő csövet ráhelyezzük a légtelenítő csavarra majd meg nyitjuk a légtelenítő csavart. Meg várjuk, amíg teljesen tiszta olaj folyik, a légtelenítő csövön majd elzárjuk. Így járunk el minden fékmunka hengernél az előbb felsorolt sorrendben.
Teljes fékfolyadék csere esetén a felhasználandó mennyiség KB 1liter fékfolyadék.
 Az egyes fékmunka hengerek légtelenítése után, ellenőrizzük a kannában lévő nyomást. Ha szükséges növeljük meg a belső nyomást 0.8-0.9 bar-ra, majd folytathatjuk a légtelenítést. Az autó fékolaj tartályában nem kell ellenőrizni a folyadék szintet, mert az automatikusan utántöltődik a légtelenítő készülékből.
A készülék használata után a készüléket, egy kevés denaturált szesszel kiöblítjük, majd teljesen kiszárítjuk. Ellenkező esetben a készülékben maradt folyadék, magába szívja a nedvességet a környezetéből, és a következő használatnál keveredve az új folyadékkal lerontja a folyadék forráspontját.

Fontos Figyelmeztetések:

-A túlnyomást a légtelenítő készülékben, kompresszorral vagy lábpumpával hozhatjuk létre ügyelve a nyomás nagyságára.

- Az ajánlott túlnyomás nagysága 0.8-0.9 bar ~13 PSI

-A túlnyomás nagysága nem haladhatja meg a maximum 1 bar ~14.5 PSI nyomást!

- A TIS adatbázis szerint az 1 bar ~ 14.5 PSI nyomás túllépése károkat okozhat a fékrendszerben, és az  ABS nyomás szabályozó egységében!  


- Az adapter tetejét addig nem szabad lecsavarni a fékolaj tartályról, amíg a légtelenítő készülékben a nyomást teljesen meg nem szüntettük, a feltöltő szelepen keresztül! (Nem a kanna fedelet lazítjuk meg)

-A légtelenítő készülékben soha ne tároljunk fékfolyadékot!

- A használaton kívüli légtelenítő készülék soha ne legyen nyomás alatt!

-A kifröccsenő fékfolyadék kárt okozhat az autó fényezésében!
   
-A fékfolyadék az emberi bőrre, szemre, és a szervezetre nézve méreg!









 



Anyag szükséglet

-1db OBI vagy más vastag falu 5 literes üzemanyag kanna.
-1db 1/4” BB menetes elzáró váltó
-1db légfeszmérő 40 mm átmérőjű, hátsó csatlakozású 1/8” 1.5-2 bar ~ 30 PSI mérés határral.
-1db ¼”-ról 1/8”-ra réz szűkítő (ez be lesz ragasztva a kannába és ebbe jön a feszmérő)  
-3db ¼” külső menetes 6mm–es réz tömlővég                                                            
-2db ¼” belső menetes 6mm-es réz tömlővég                                                            
-1db kerék felnibe való szelepgumi komplett sapkával együtt
-1-1.5 m 6 mm-es műanyag technikai tömlő
-6db ¼” tömítő gyűrű
-1db fékfolyadék tartálysapka (ebből lesz a csatlakozó adapter, beszerzése bontóból vagy Ford szervizből, az MKII és MKIII tartály sapka nem egyforma)
- kis darab 1.5 -2mm alumínium lemez.(ezzel lesz megerősítve az adapter sapka a túlnyomás miatt, átmérője 50 mm)
- kevés 2 komponensű Eporezit műgyanta ragasztó és Epokitt ragasztó.
- kevéske teflon tömítő szalag.  
-1db 60-80mm hosszú 6-os műanyag vagy alucső
-KB 1.5-2 méter szövet erősítésű műanyag ragasztó szalag (ezzel lesz meg erősítve a műanyag kanna az 1bar nyomás miatt)

A túlnyomásos elven működő készülékek 70.000 Ft bruttó árnál kezdődnek és a felső határ több százezer Ft.
Az általam készített készülék teljes bruttó költsége mindent bele számolva 10.000 Ft.
Egyszer kell csak megcsinálni, és nagyon sokáig hasznos felszerelés, ként foglalja a helyet a műhelyben.
 
Elkészítés

- Javaslom minden kinek, hogy az elkészítést a teljes anyag beszerzéssel kezdje, mert utána a teljes munka már KB 3-3.5 óra alatt megvan, (a ragasztó száradását is beszámolva).
- az első lépés a furatok elkészítése a kannán.
- 2db 12 es furat a szelepnek és a feszmérőnek
-1db 12-es furat a kanna tetőbe az 1/4” külsőmenetes tömlővégnek, amire rá lesz csavarva az ¼” golyós csap
-A furatok elkészítése után reszelővel ajánlatos a furatokat szorosra illeszteni.
-A feltöltő szelep furatára ügyeljünk, mert függ a szeleptől, méretétől.
- A töltőszelep átmérőjénél általában 2mm-el szűkebb furat szükséges az én szelep átmérőm 15-ös volt, így 12-essel fúrtam elő majd reszelővel illesztettem.
-A szelepet egy zsineggel húztam be a helyére a kanna száján keresztül.
-A feszmérő a kannába csavarozott és ragasztott szűkítőbe van behajtva.
-A szűkítőre, amibe a feszmérő van behajtva, a kanna kiöntő nyílásán keresztül, belülről rá van hajtva egy ¼” 6mm belső menetes réz tömlővég a megfelelően erős rögzítés miatt.
- Ha különböző járműveket akarunk légteleníteni, különböző fék olajtartály sapkákat kell beszerezni és ezekből kell elkészíteni az adaptereket. Az adapterek elkészítése egyszerű.
-A sapkákba központosan fúrunk egy 12-es furatot majd reszelővel illesztjük, a külső menetes réz tömlővégre majd ráhajtjuk a belső menetes tömlővéget is. A képeken jól látszik, hogy az adaptereknél a külső menetes tömlővégről a cső csatlakozás le van fűrészelve, és a helye be van süllyesztve.
- Az adapter sapka meg van erősítve egy 50mm átmérőjű és KB 1,5-2 mm vastag alulemezzel, ami Epokitt ragasztóval van rá ragasztva (a csatolt képen jól látható).
-A teljes elkészítés után érdemes egy általános nyomás próbát végezni.
- Külön a kannával, majd olaj nélkül a fékolaj tartályra felcsavart adapterekkel együtt.
- Teljesen tömítettnek kell lenni a rendszernek.
- Ellenkező esetben, szivárogni fog a fékolaj az autó fékolaj tartálya, vagy a légtelenítő készülék sapkájánál.

Remélem, hogy sok kedves fórumtársamnak sikerül a munkáját megkönnyítenem az általam közölt cikkel.
Mindenkinek jó és sikeres barkácsolást.
Tisztelettel László!
UI: Az elkésztéssel kapcsolatban, privát üzenetben, vagy telefonon mindenkinek szívesen állok rendelkezésére.
T 36 20 3160-741

A csatolt képek önmagukért beszélnek
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image002.jpg)
A légtelenítő készülék az adapter nélkül
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image003.jpg)
Elől nézet
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image004.jpg)
A kanna fedél a benne lévő golyós csappal és a külső menetes réz tömlővéggel.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image005.jpg)
A képen jól látható a beragasztott szűkítő a behajtott feszmérővel,
valamint a ¼” golyóscsap a kanna fedélben
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image006.jpg)
A kanna a fedél nélkül.
A képen jól látszik, a szövetbetétes ragasztó szalaggal a kanna megerősítése.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image007.jpg)
A képen látható a kanna száján keresztül becsavart réz belső menetes csővég.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image008.jpg)
MKIII Mondeo fékolaj tartály adapter
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/clip_image009.jpg)



A cikket köszönjük Lászlónak!
szerk:alf


Cím: Válasz: MK3 / Fékolajcserélő készülék!
Írta: HZsolt92 - 2011.08.26 péntek, 20:57:00
Használat utáni tisztitás és tárolás:

A készüléket használat után, ajánlatos egy kis denaturált szesszel kiöbliteni, majd kiszáritani szárazra, és igy kell eltenni a következő használatig. Ha nem ezt teszed, a készülékben maradt fékolaj, felszivja a környezetböl a nedvességet, telitődik vizzel és a következő használatnál  lerontja az új fékolaj forrás pontját.


Cím: MK3 / Fékolajcserélő készülék! Kiegészítés!
Írta: alf® - 2011.09.22 csütörtök, 19:48:08
Kedves Fórumtársak!


Egy szerszám vagy készülék jó és kevésbé jó tulajdonságai a rendszeres használat során derülnek ki. Így voltam ezzel én is. Több autó fékrendszerében cseréltem fékfolyadékot és légtelenítettem a fékrendszert. A készüléknél alkalmazott túlnyomásos elv kiválóan bevált és működik. A készülék leggyengébb pontja a túlnyomás miatt a folyadékot tartó edény volt (OBI vastagfalú üzemanyagtartály). A tartály a 0,9 bar túlnyomás alatt elkezdett kitágulni. Nem vártam meg, hogy egy váratlan pillanatban szétrobbanjon a fékfolyadékkal együtt, mivel ez komoly károkat okozhat a gépjármű festésében. A megoldás egy nyomástartó edény alkalmazása a rendszerben. Az INTERSPAR áruház ajánlotta a megoldást. 1990 Ft-ért vettem egy túlnyomásos (max. 3 bar) pumpás kézi permetezőt. A permetező tartálya kiválóan alkalmas a féklégtelenítő készülékhez. Az átalakítást fotókkal illusztrálom.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/Resize_of_Az_talakitott_k_sz_l_k.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/Resize_of_talakitott_nyom_start_ed_ny(1).jpg)

További tapasztalataim:

A fékfolyadék tartályára csatlakozó adaptert igencsak meg kellett erősítenem, mert a műanyag tető önmagában nagyon gyenge volt. Ha valakinek módjában áll, célszerű fémből esztergáltatni egy sapkát, ami örök élet, meg egy nap. Én alulemezzel, kerékpárküllőkkel, és EPOKIT ragasztóval erősítettem meg az eredeti műanyag sapkát.

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/Resize_of_Meger_sitett_adapter_sapka_1.jpg)

(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/Resize_of_Meger_sitett_adapter_sapka_2.jpg)
Az előző cikkemben írtam, hogy a csatlakoztatás előtt a fékolaj tartályban a fékolajcsere után töltsük teljesen tele fékfolyadékkal a tartályt. Csak a MAX jelig szükséges.
A túlnyomás megszüntetése után a tartályban a folyadékszint így a MAX szintre áll be automatikusan.
Emiatt az összekötő csőben lesz egy légbuborék (6-10cm hosszú). Ez így teljesen természetes, és egyáltalán nem befolyásolja a készülék működését. Nem kell attól félni, hogy a rendszerbe emiatt levegő kerül.

Még egy apró változtatás:

Az adapter sapkára egy levegő gyorscsatlakozót szereltem. Így a légtelenítés befejeztével és a túlnyomás megszüntetése után a csatlakozó megbontásakor nem csepeghet szét a fékfolyadék.
(http://www.mondeo.hu/FAQ/MK3_Fekolajcserelo_keszulek/Resize_of_Tart_ly_tet_a_v_lt_val_s_a_gyors_csatlakozoval.jpg)  
Ezen átalakítások után egy kiválóan üzemelő, több százezer forintot érő gyári készüléket helyettesítő berendezésünk lesz, ami autójavító műhelyben nap, mint nap üzemszerű használatra is alkalmas.


Én csupán azért csináltam meg a fent leírt készüléket, mert nincs a családban műszaki segítségem, és minden ilyen dolgot kénytelen vagyok egyedül megcsinálni.
Mindenki maga döntse el, megéri-e neki egyszer beruházni ezen hasznos készülék elkészítésére.
Remélem, sikerült felkelteni az érdeklődéseteket.
Az elkészítéssel kapcsolatban továbbra is állok minden érdeklődő Fórumtárs rendelkezésére.

Tisztelettel: László