Az olajköri termosztát átalakítása és javítása 1. részben a tömítőgyűrű cseréjét oldottuk meg. A további tapasztalatok azt mutatták, hogy a rendszer működése javult, de a visszahűlése a későbbiekben sem szűnt meg. A termosztát alkatrészeit alaposan megvizsgálva a következők voltak megállapíthatók:
1. A termosztát gumitömítése az idő múlásával megkeményedik. A termosztát nem zár rendesen, átereszt, ami a vízhőmérséklet 60-70°C-on történő stabilizálódását eredményezi. A motor nem éri el a normál üzemmeleg állapotot, a fűtőteljesítmény nem megfelelő.
2. A termosztát szabályozóelemének központosított megvezetése gyárilag nincs megoldva. Működése során elmozdulva a középpontból a zárás nem tökéletes. Ennek a problémának a megoldása, kiküszöbölése folyamatban van, esztergályos munkát igényel.
3. A termosztát zárását biztosító rugó idővel elfárad. A rugóerő gyengülése következtében a termosztát hamarabb nyit, majd később rosszul vagy egyáltalán nem zár.
A termosztát felépítéséből adódóan a nyitóhőmérséklet csak kismértékben változtatható külső beavatkozással, mivel a szabályozóelem mechanikai tágulásának mértéke anyagfüggő, adott hőmérséklethez kötött. Nyitáskor a vízkeringetés energiája a nyitási folyamat ellen dolgozik.
A nyitó hőmérséklet gyári adata: 84°C. A rugóerő megnövelésével emelhető a záróhőmérséklet, és jelentősen növelhető a záróerő és a zárás stabilitása. Ennek egyenes következménye a magasabb hőmérsékleten stabilizálódó főkőri vízhőmérséklet, ami garantálja, hogy a víz nem hűl vissza alapjáraton vagy városban közlekedve a fűtés használata esetén sem.
A rugóerő megnövelésére egy szabvány méretű 8x14x1,5 mm vörös- vagy sárgaréz lapos alátétre van szükségünk (csavarboltban beszerezhető), amit a fotón látható módon felhelyezünk a termosztát szabályozóelemének a nyakára, a rugó alá. A szabályozóelemet az alátéttel együtt behelyezve a termosztátházba a rugóval rögzítjük azt.
A nyitás-zárás folyamatát az üzemi hőmérséklet alsó-felső tartományában többször megismételve a következő adatok voltak mérhetőek, lézer sugaras távhőmérővel, vízben felfüggesztett állapotban, a szabályozóelemen mérve. A menet közbeni vízhőmérsékleteket Forscannal lett ellenőriztük.
Nyitó hőmérséklet a felhelyezett alátéttel: 86-88°C
Záró hőmérséklet: 76-78°C
Gyári állapotban, alátét nélkül mért adatok.
Nyitó hőmérséklet: 80-84°C
Záró hőmérséklet: 60-65°C
Az alátét alkalmazásával a főköri vízhőmérséklet álló helyzetben 90-91°C-on, menetközben a menetszél hatására 87-88°C-on stabilizálódott. A fűtést maximális fokozatra kapcsolva a vízhőmérséklet 81°C-ra csökkent, majd innen kezdett ismét felmelegedni 87-91°C-ra (menet- ill. álló hőmérséklet) a fűtőteljesítmény csökkentésekor. A vízhőmérséklet 81°C-ra csökkenésekor az eredeti beépített vízhőmérő műszer mozdulatlanul középállásban volt. Az alátét alkalmazásával sokkal biztonságosabb, stabilabb lett a zárási folyamat.
Én mindenkinek csak javasolni tudom ezt az egyszerű átalakítást, amivel garantálhatók a motor megfelelő üzemi körülményei a vízhőmérséklet, mechanikai kopás és üzemanyagfogyasztás szempontjából, valamint jelentősen javítható az utastér konform érzete.
A mért adatok 2005-ös kiadású MK3 2.0 TDCI 115LE Mondeóval lettek felvéve.
Sok sikert mindenkinek az átalakításhoz!
Tisztelettel László!
Képek