Szervokormány és szivattyú nagy takarítása
Írta: László
Kezdem azzal, hogy tisztelet TZS fórumtársnak, aki megtisztelt bennünket egy nagyon hasznos cikkel, a témával kapcsolatban.(lásd:
FAQ olaj cserék címszó alatt) Az én gépem 2005-ös kiadású, 115 LE –s, TDCI motorral készült. Amióta megvan a gép nem volt benne teljes szervo olaj csere csak részleges. Az olaj szintet állandóan ellenőriztem. Egy idő után feltűnt, hogy egyáltalán nincs semmilyen szintű szintváltozás. Ugyanis a hőmérsékletváltozásnak meg kell jelennie az olaj szintnél. Alapos vizsgálat után a következők derültek ki: a szervo olaj közepesen megfeketedett, a tartály belső fala erősen elszennyeződött, a falára lerakodott olajsár, megakadályozta a tényleges olaj szint ellenőrzését. Ekkor döntöttem egy alapos nagytakarítás mellett, amit a következőképpen végeztem el: de mielőtt erre rátérnék néhány gondolat magáról a szervo olajról. Tudtommal a Ford 3 féle olajt használt az idők során. 2000 és előtte WSA-M2C 195 A 2000 és 2003 november -ig WSS-M2C-919-E, és 2003 11. hó után WSS-M2C-204-A2-t . A legutóbbi olaj megfelel az elektro-hidraulikus szervóval szerelt gépekbe is. A WSS-M2C-204-A2 olaj színe zöld és viszkozitása megfelel az ATF III-as hidraulika olajoknak. A 2003 utáni Mondeokba már ezt az olajt használják.
A nagytakarításhoz a következőkre lesz szükség:
-1 db 10-es krova kulcs
-1 db boros üveg parafa dugó
-1 db 5 l-es műanyag kanna
-1 db ½ colos 1-1.5 m, átlátszó Technikai műanyagcső
-A szereléshez szükséges mennyiségű tiszta rongy
-3 liter WSS-M2C-204-A2 Ford szervo olaj. Ebből 2 liter, a teljes átöblítéshez és
-tisztításhoz szükséges, a maradék 1 liter a rendszer teljes feltöltéséhez (marad kb 2 dl )
-1 liter Brigéciol az olaj tartály tisztításához.(Nekem ez a művelet 1.5 órába tellett)
A munkafolyamat a következő:
-Eltávolítjuk a motor felső burkolatát.
-10-es krova kulccsal leszereljük az olaj tartályt.
-Oldjuk a hűtő kereten a visszafolyó cső rögzítését.(műanyag patent)
-Megfelelő mennyiségű rongyot teszünk a tartály alá.
-Oldjuk a tartályon a szívó (vastagabb cső) és a vissza folyócső (vékonyabb cső) rögzítő bilincseit.
- A szívó oldali csövet lezárjuk a parafa dugóval
- A visszafolyó csőre ráhúzzuk a 1/2 colos műanyag csövet, aminek a végét belehelyezzük az 5 literes kannába.
- Az olaj tartályt alaposan kimossuk Brigéciolal (A tartály aljában belül van egy szűrő azt is ez nem kiszerelhető)
- A tartály teljes kiszárítása! (Nagyon fontos nem kerülhet víz az olajba)
- A tartály visszafolyó ágát lezárjuk egy vékony gumisapkával.
- A tartályra felszereljük a szívó oldali csövet és a bilincsével rögzítjük.
- A kocsit felbakoljuk, hogy a kerekek könnyen elfordíthatóak legyenek.
- Mostantól szükséges még egy emberi segítség a műveletek további elvégzéséhez.
- A tartályt felöntjük színig friss tiszta olajjal.
- Beindítjuk a motort, de azonnal le is állítjuk! Megfigyeljük, hogy milyen ütemben fogy az olaj a tartályból, hogy elkerüljük a lelevegősödést (Nekem ez kb 2-3 mp üzemet jelentett)
- Minden leállítás után elfordítjuk a kormányt ellenkező végállásba, majd feltöltjük a tartályt olajjal. (ügyeljünk arra, hogy a rendszer lehetőleg ne levegősödjön le)
- A folyamatot addig ismételjük, még el nem fogy a 2 liter olaj, az én esetemben éppen, hogy elég volt ( Az ETIS is 2 liter olajat javasol, a teljes rendszer tisztításához).
- A 2 liter olajat, a szivattyú az 5 literes kannába nyomja ki, a visszafolyó csövön keresztül.
- Majd a visszafolyó csövet felszereljük a tartályra és a csövet a bilincsével rögzítjük.
- A tartályt visszaszereljük a helyére, rögzítjük a szívócső patentjét a hűtőkeretre.
- A rendszert teljesen feltöltjük tiszta friss szervo olajjal.
- Beindítjuk a motort közben jobbra és balra többször egymás után elforgatjuk a kormányt végállástól végállásig.
- Ha szükséges pótoljuk az olaj szintet a max. jelzésig.
- Visszaszereljük a motor felső burkolatát
- A kocsit leállítjuk a bakról
- Ezek után elfogyaszthatjuk a jól megérdemelt dupla adag sörünket.
- A nagytakarítást kb. 2-3évente ajánlatos megismételni.
- Remélem ezzel a pár gondolattal is tudtam segíteni fórumtársaimnak.
Tisztelettel: László!