Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.11.22 péntek, 05:32:16 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Olajleválasztó tank készítése MKIII TDDI és TDCI Mondeohoz  (Megtekintve 16231 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
alf®
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 48518



« Dátum: 2013.05.21 kedd, 20:48:41 »

Olajleválasztó tank készítése MKIII TDDI és TDCI Mondeohoz.


A mai korszerű gépjárművek döntő többsége, újból elégeti a kartergázt, és az EGR szelepen keresztül visszavezetett kipufogógáz egy részét, így javítva a környezetvédelmi előírásokat. Sajnos ezek a gázok jelentős mértékben tartalmaznak olajt, kormot, kokszot, és agresszív vízgőzöket.  A felsorolt szennyező anyagok lerakodnak az EGR szelepen, a turbófeltöltő csőrendszerében, a töltőlevegő hűtőben, a változó geometriájú turbófeltöltő lapátjain, valamint a szívótorokban, illetve bekerülve a hengerbe növelik a motor idő előtti elszennyeződését és kopását. Ennek megakadályozása érdekében, dugóztuk le az EGR szelepet, illetve készíteni kell, egy megfelelő hatásfokkal működő, és stabil kialakítású olajleválasztó tankot, beépítve a szelepfedél és a turbófeltöltő szívó ága közé. Bunyek Fórumtárs felvetése alapján, elmélyültem a témában és többféle tankot kipróbáltam.  Több saját készítésűt, és többek között egy gyári kialakításút is.

                        

Tapasztalatom a következő.
Azok a tankok működnek a leghatékonyabban, ahol a gáz a tankon belül, többszöri irányváltoztatásra van kényszerítve, miközben a benne lévő szennyező anyagok a tehetetlenségüknél fogva, kicsapódnak a tartály falára és aljára. Ezen tapasztalatok figyelembe vételével igyekeztem kialakítani az általunk készítendő leválasztó tankot, melyről büszkén állíthatom, hogy jobb hatásfokkal dolgozik a kipróbált gyári kialakításúnál, és az előállítási költsége jóval olcsóbb annál. Továbbá, a gyakorlat azt mutatta nem érdemes a tankra olajszintjelzőt építeni. A lecsapódó olajszennyeződést a tankból, tökéletesen elegendő egy motorolaj csere periódus alkalmával leüríteni.(10-15 ezer Km) Természetesen, aki hiányolja, beépítheti. Szerintem ebben az esetben fölösleges kiadás.   Az elkészített és tesztelt tank, leválaszt minden szennyező anyagot, és a beépítés óta az intercooler csövek és a szívótorok teljesen száraz, és fém tiszta. Azon kívül, a tank kiegészítve egy vörösréz katalizátorral, kipróbáltan, min 0.5 l/100 Km üzemanyag megtakarítást eredményez. (a katalizátor elkészítése egy külön cikket képez)




 A tankkal szemben támasztott követelmények.

 
Legyen megfelelően szilárd, stabil kialakítású, ne korrodálódjon, és a változó nyomás viszonyokat is jól tűrje.(jelen esetben inkább vákuumról van szó) Megfelelően ellenálljon olajoknak, gázoknak, és agresszív vízgőzöknek. A tankban a kartergáz hőmérséklete nem jelentős, 80-100°C a motor terhelésének függvényében. Nyári 36-39°C melegben sem éri el a 120°C hőmérsékletet. A leválasztó gáz be, és kivezető elemei, a mechanikai szilárdsági és hőmérsékleti követelmények miatt, fémből készültek (vörösréz vizes fittingek). Mindezek figyelembe vételével, egy 800ml-es 75mm átmérőjű 230mm magas, anyagát tekintve alumínium túra, vagy kerékpár-kulacs mellet döntöttem, mely bármelyik nagyáruházban ezer Ft alatt beszerezhető.



 A tank építéséhez szükséges anyagok



1db 800ml-es henger alakú túra kulacs, anyaga aluminium.
2db 15-ös 90° réz könyök (vékony falú vizes fitting)
1db 15/12mm réz csőszűkítő
1db 160mm hosszú 12mm átmérőjű vékonyfalú alucső
2db fa felhasználású, fém alátét, külső átmérő 48mm, furat átmérő 15mm, és 3.5mm vastag
1db ¾” menetes fém záródugó, a műanyag kiváltására. (több féle létezik belőle: vizes, hidraulikus, levegős) a vizes a legolcsóbb, a levegős a legdrágább. kinek melyik tetszik.
Epokitt ragasztó
Kétkomponensű műgyanta ragasztó, hő tűrő képesség 120°C


A leválasztó tank elkészítése.


Az elkészítés menete nagyon egyszerű és nem igényel különösebb szakértelmet. A tankra mindössze két 15mm átmérőjű furatot kell készíteni.  Az egyik a tank alján található központosan, a másik a tank oldalán, az aljától mért 40 mm távolságban. Mivel a tank falvastagsága vékony, ezért a kivezetéseknél rá ragasztva a 2 db alátéttel megerősítjük, így megfelelően stabil kivezetéseket kapunk. Az egyik alátétet a tank rádiuszának megfelelően meg kell hajlítani. Az egyik 90° réz könyökbe beragasztjuk a 15/12mm-es szűkítőt, annak 12mm es végébe beragasztjuk a 160mm hosszú 12mm-es alucsövet. Ez jól látható a mellékelt fotón. Ez a csatlakozó lesz a bevezető csatlakozó. A másik 90° könyök a tartály oldalán pedig a kilépő ág. A 160 mm alucső végétől számítva 10mm-ként, 4db 4mm-es furatot, készítünk.(a csövet teljes keresztmetszetben átfúrjuk, majd az összes furatot alaposan sorjázzuk) Ez a cső azért szükséges, mert az átmérő csökkenéssel nő a gáz áramlási sebessége javítva a kicsapódás hatásfokát, és ha az olaj szint eléri a cső alját, akkor a gáz ne az olajon keresztül haladva távozzon a tankból. Az alátéteket és a kivezető csatlakozókat a megfelelő szilárdság miatt, EPOKITT ragasztóval rögzítjük, a többi ragasztást a kétkomponensű műgyanta ragasztóval végezzük. A műgyanta ragasztók olajállósága kiváló. A 90°-os ki és bevezető könyököket pontosan, passzosan, illesszük bele a fém alátétekbe, így a tartályra ragasztáskor nem lesz gondunk a beállítással és a rögzítéssel. Csupán ez az egy mozzanat van, ami egy kis odafigyelést és precizitást igényel. A tartályt elég kifúrni egy 13-as fúróval, majd a furatot reszelővel kibővíteni 15mm-re. Nagyon könnyű, mert a tartály falvastagsága 0.6-0.8mm. Ha az összes munkával elkészültünk, ne feledkezzünk meg a tartály alapos belső tisztításáról kimosásáról. Nem maradhat benne semmilyen fémszemcse, mert azt a motor beszívja a turbón keresztül a hengerbe, ami komoly károkat okozhat!  
A tank elkészítésének menetét fotókkal illusztráltam.


A beépítésről néhány szót.

Én a tankot a vízhűtő és a sebváltó közötti térbe építettem be, a bölcsőre szerelve. A bölcsőn egy már meglévő (kábel köteget rögzítő furat 6mm) kész furatot használtam fel. Lapos vasból hajlított ”L” alakú idomra rögzíthető a tank, 2db 80-90 mm-es AWAB bilinccsel.  A kartergáz oda, és elvezetésére 12 mm-es technikai csövet alkalmaztam, max hossz 2m, mely minden szempontból megfelel az elvárásoknak. (hő és olaj állóság). A beépítés kivitelezése fotón megtalálható a TDCI topikban, egy korábban készült tank esetében. Az elkészítéssel és a beszereléssel kapcsolatban, privátban mindenkinek állok rendelkezésére.  
Remélem a cikk tanulmányozása után, több fórumtársam kedvet kap ennek a hasznos eszköznek az elkészítéséhez és beépítéséhez.


Tisztelettel László!
 

 
  
    















Kiegészítés az olajleválasztó tank készítése című cikkhez.


A megvásárolt túra kulacsa festése sajnos nem üzemanyag álló, ezért a tartályról el kell távolítani, és újra kell azt festeni. Az eltávolítás legegyszerűbb módja a kromofágos lemaratás, ami után ajánlatos az egész tartályt jó alaposan bő vízzel lemosni. Ezek után elkészíthetjük a szükséges furatokat, ha még nem tettük. A tartály festéséhez a legmegfelelőbb és árban is elfogadható festék, a Prevent márkájú, fekete matt színű, 100°c-ig hőálló, gyorsan száradó, üzemanyag álló, keréktárcsa spray, ami műanyagokra is kiválóan alkalmas. Ez azért fontos, mert a tankot végleges beépítése előtt meg kell erősíteni, a rögzítő bilincsek alatt, az összeroppanás ellen. Ugyanis a tank mindössze 0.6-0.8 mm falvastagságú alumínium.  A megerősítést 4 db 63mm-es PVC tokelzáró dugóból készíthetjük el. Nekünk a mellékelt fotón jól látható lefűrészelt gyűrűkre van szükségünk, amit EPOKITT ragasztóval ragasztunk a tartály falára.(a gyűrűket a ragasztás előtt csiszolni és zsírtalanítani kell) A ragasztó megkötése után az egész tankot 3-4 rétegben lefújhatjuk a megadott kerék tárcsa spray-vel. A tank végleges beszerelését fényképekkel dokumentálom. A fotókon a beszerelés helye jól látható. Mindenkinek sok sikert az elkészítéshez és beszereléshez.



Tisztelettel László!






« Utoljára szerkesztve: 2015.10.08 csütörtök, 21:51:17 írta Zsolteey » Naplózva

ticking TDCI Űrhajó Grin Titanium Smax 18"
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.047 másodperc alatt készült el 25 lekéréssel.