Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.03.29 péntek, 07:19:23 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / 2.0 TDDI-TDCI Mondeo főköri 88°C termosztát kiváltása 92°C termosztáttal  (Megtekintve 9788 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 8152



E-mail
« Dátum: 2017.12.14 csütörtök, 23:03:49 »

Szerző: László

Az eredeti gyári termosztát kiváltását régóta fontolgattam több ok miatt. Az egyik az ár jentős növekedése, valamint az egyre gyengülő minőség. A jelenlegi 11750 Ft márkaszerviz ár egyáltalán nem tükrözi a gyári minőséget. Ezzel szemben már 2500 Ft-ért is kiváló minőségű termosztátok kaphatóak.

Megvizsgáltam, mi okozza a Mondeo főköri termosztátok alapvető problémáját és hibáját.                

1. A gyári termosztátok dobozból kicsomagolva sem tömítenek rendesen és átfújhatóak a zárórugó indokolatlan, anyagtakarékos elvékonyítása miatt.

2. A beépítést követően az intenzív termikus és a változó mechanikai terhelés hatására jelentősen megváltozik, gyengül az egyébként is gyenge alaphelyzetbe (zárt állapotba) állító rugóerő. Ennek természetes következménye a nem tökéletes zárás, így a hűtővíz sokkal lassabban éri el, vagy el sem éri az üzemi hőfokot.

3. A gyári, 88°C-on nyitó, üzemszerűen, hibátlanul működő termosztát esetében városban a hűtővíz hőmérséklete 82-85°C között stabilizálódik. Ez a hűtővíz hőmérséklet télen, -10°C esetében már nem minden esetben elég a megfelelően hatékony fűtőteljesítményhez.

Emiatt igyekeztem olyan helyettesítő termosztátot keresni, aminek a nyitó hőmérséklete eleve magasabb a 88°C-nál.  A helyettesítő termosztát az 1999-es kiadású Ford KA típusú 1.3 benzines 36 KW 49 LE JJD-JJL motorkódú gépjárműhez való. Ennek a gépjárműnek a termosztátja 92°C-on nyit, és mechanikailag megfelelően stabil, valamint rendkívül egyszerű kialakítású. A záró rugó sokkal erősebb a Mondeo termosztátjánál, így megfelelően és stabilan zár. A mechanikai méret a tányérátmérő kivételével mindenben megfelelő. Ez azt jelenti, hogy a termosztátházon nem kell semmit változtatni. A helyettesítő termosztát 54 mm átmérőjű, a szükséges eredeti méret viszont 52 mm. A feladat adott, le kell köszörülni körben a tányér szélét sugárirányban 1 mm-rel 52 mm-re (a 2. kép a gyári állapotot mutatja, a 3-4. képen látható a köszörülés). A Ka tömtítőgyűrűje értelemszerűen szintén nem a megfelelő méretű - az előző termosztátról leszedett gyűrűt kell a leköszörült újra feltenni. Ezek után nincs más tennivaló, mint a szokványos főköri termosztát cserét elvégezni a Mondeónál.

Tapasztalat

A motor üzemi hőfoka, Forscannal ellenőrizve 90-95°C hőmérsékleten stabilizálódik városban és országúton. Autópályán (folyamatos 200 km megtétele közben) 98-105°C között. A megemelkedett városi és országúti vízhőmérséklet jelentősen javítja a fűtési teljesítményt és a kényelemérzetet. Még erőltetett, forszírozott, szélsőséges körülmények között sem tapasztaltam a hűtővíz túlmelegedését. Végül, de nem utolsó sorban, a helyettesítő termosztát ára jelentősen alacsonyabb, márkától függően 1800-3800 Ft. Több utángyártott márkát is megvizsgáltam, mindegyik mechanikailag megfelelően stabil, a rugó mindegyiknél jóval erősebb a Mondeo termosztátjánál, és mindegyik megfelelően tömített, nem átfújható. Ezzel a stabil termosztáttal a visszahűlés, mint hibajelenség, egyértelműen az olajköri termosztát problémájára korlátozódik. Én Vernet típusú termosztátot alkalmaztam, de bármelyik gyártmány, pl: Gates, Facet, Wahler, Mahle-Knecht, Calorstat By Vernet tökéletesen megfelel.

A helyettesítő termosztát alkalmazása esetén a termosztát ház és a hűtő felső csatlakozója közötti csőszakasz a nyitási hőmérséklet eléréséig csak enyhén langyos, ami teljesen normális, üzemszerű jelenség a termosztátba beépített szelep miatt. Ez nem zárási elégtelenség.

Az olajköri termosztát megfelelő működése esetén a termosztátra menő cső enyhén langyos vagy hideg a nyitásig, ami megfelelő működés esetén 90-92 °C-n következik be. Zárási problémák esetén viszont a cső hamar átmelegszik és a hűtővíz hőmérséklet 65-70°C környékén stabilizálódik. A nyitást követően a csövek azonnal felforrósodnak. A főköri termosztát cseréjéhez elég 2-2,5 l hűtővizet leengedni.

Én mindenkinek csak javasolni tudom az átalakítást. Egy próbát mindenképp megér. Ha nem tetszik még mindig beépíthető a gyári termosztát 11750 Ft-ért.

Sok sikert minden kedves fórumtársamnak, aki rászánja magát erre a csekély átalakításra.

Tisztelettel László!


Képek

Beszerelésre kész állapotban, a Mondeo tömítőgyűrűjével:



A Ka-termosztát gyári állapotban:



A Ka-termosztát méretre köszörülve:



« Utoljára szerkesztve: 2017.12.15 péntek, 15:52:23 írta AndyA » Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.047 másodperc alatt készült el 26 lekéréssel.