Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2018.09.19 szerda, 01:29:46 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: BBM csatornánk: C00379371
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / TDDI-TDCI Mondeo olaj termosztát javítása  (Megtekintve 9069 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6498



E-mail
« Dátum: 2015.12.11 péntek, 08:52:05 »

Szerző: László

A TDDI-TDCI dízelmotorok vízhűtő rendszerébe 2 db termosztátot, 1 főkörit és 1 olajkörit alkalmaznak. A rendszer megfelelő működése szempontjából kifejezetten fontos a 2 db termosztát hibátlan működése. A hűtőfolyadék üzemi hőmérsékletének elérése szempontjából kiemelten fontos szerepe van az olajköri termosztátnak, annak ellenére, hogy nem ez volt a beépítés elsődleges célja. Meghibásodása esetén a vízhőmérséklet erőteljesen visszahűl kb. 60°C környékére, növelve ezzel a fogyasztást a kopásokat és a környezet szennyezést (erőteljesebb füstölés). Az olajköri termosztát beépítésének elsődleges funkciója az olajhőmérséklet és az olaj viszkozitás stabilizálása lett volna. Szerintem a tervezők nem számoltak a termosztát meghibásodása esetén, a termosztát hűtővíz hőmérsékletére gyakorolt, igen jelentős visszahűtő hatásával.  Ráadásul a termosztát csak gyári kivitelben kapható. Sajnos a minőségéhez és a kialakításához képest durván, drágán. Ez azt jelenti, hogy a Fordra nem jellemző gyenge minőségű, korszerűtlen kialakítású. Emiatt egyre sűrűbben meghibásodik és a rendszerre gyakorolt fontos funkciója és a meghibásodása esetén, a hűtővíz hőmérsékletre kifejtett kedvezőtlen hatása miatt muszáj cserélni. Emiatt döntöttem úgy hogy szétszedem, és megpróbálom javítani az eddig kidobott termosztátokat.

Szétszedve a következőket tapasztaltam. Az egyik alap probléma az, hogy a házban a termosztát hő érzékelőeleme nincs megfelelően központosan rögzítve, és ami még fontosabb megvezetve. Ezt az alapproblémát GSR fórumtárs bizonyító erejű fotóval illusztrálta a fórumon. Emiatt a táguló hőérzékelőn lévő tömítőgyűrű, nem központosan mozdul el és tér vissza eredeti zárt állapotába. Sajnos egy idő után emiatt a zárási folyamat teljesen megszűnik és így jelentősen visszahűti a hűtővizet. A másik probléma a hőelemen lévő gumitömítés lekeményedése, ami szintén gátolja a tökéletes zárást. A hőérzékelő elem meghibásodásával 10 év alatt egyszer sem találkoztam. Sajnos a központosítás megvalósítása a termosztát kialakítása miatt, nagyon „nem” egyszerű feladat. Hozzáértő, összetett, esztergályos munkát igényelne, emiatt ezt elvetettem. A tömítő felület javítása viszont, viszonylag egyszerűen és olcsón javítható. A lényeg, bárki otthon, meg tudja csinálni.

Anyagszükséglet:

- 1 db olaj és etilénglikol álló „O” gyűrű. Mérete: 10x2.5 mm (csapágy és tömítőgyűrűket árusító boltban pár forintos tétel).
- Minimális mennyiségű (három parányi csepp) 120-130 °C-ot tűrő kétkomponensű műgyanta ragasztó.

A termosztát javítási folyamata a következő:

Első mozzanat a termosztát teljes kiszerelése a víz keringető szivattyú talpából. Ezután következik a termosztát teljes szétszerelése a nyomórugó kicsavarásával a termosztát házból. Ezek után a hőérzékelő elemről a mellékelt fotó szerint körbe levágjuk az elkeményedett gumitömítő felületet egy sniccerrel. A levágott gumi gyűrű helyére három parányi csepp ragasztóval felragasztjuk a 10x2.5 mm „O” gyűrűt. A mellékelt fotókon szintén jól látható.  Itt nagyon ügyeljünk arra, hogy az O gyűrű, tömítő felülete nehogy ragasztós legyen, mert akkor száradás után lekeményedik a ragasztótól és nem tud tömíteni. A javítással tulajdonképp készen is vagyunk. A hő érzékelőelemet óvatosan a helyére illesztjük, aminek a tövére a beszerelés előtt ráhúztuk a nyomórugót. Ezután a nyomórugót a helyére forgatva teljesen kész a felújított termosztát. Ha a teljes összeszerelés után szükséges, akkor a hőérzékelő elemet megfelelően központosítsuk a rugó esetleges elforgatásával. A végleges beszerelés előtt, érdemes a termosztátot többször egymás után megmelegíteni és visszahűteni, miközben ellenőrizzük átfúvással a megfelelő tömítettséget. A termosztát normál működése esetén 84 °C hőmérsékletnél nyit és 80 °C alatt zár. Nekem a javítás óta a termosztát kifogástalanul teszi a dolgát. Az átalakítás egyszerűsége és csekély ráfordítási költsége végett, mindenkinek javaslom az átalakítás elvégzését, mielőtt rászánná magát a termosztát cseréjére. Remélem ezzel a pár gondolattal is tudtam segíteni fórumtársaimnak.

Tisztelettel László!

Képek:











Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6498



E-mail
« Új hozzászólás #1 Dátum: 2017.12.29 péntek, 20:47:19 »

Szerző: László

Az olajköri termosztát átalakítása és javítása 1. részben a tömítőgyűrű cseréjét oldottuk meg. A további tapasztalatok azt mutatták, hogy a rendszer működése javult, de a visszahűlése a későbbiekben sem szűnt meg. A termosztát alkatrészeit alaposan megvizsgálva a következők voltak megállapíthatók:

1. A termosztát gumitömítése az idő múlásával megkeményedik. A termosztát nem zár rendesen, átereszt, ami a vízhőmérséklet 60-70°C-on történő stabilizálódását eredményezi. A motor nem éri el a normál üzemmeleg állapotot, a fűtőteljesítmény nem megfelelő.
2. A termosztát szabályozóelemének központosított megvezetése gyárilag nincs megoldva. Működése során elmozdulva a középpontból a zárás nem tökéletes. Ennek a problémának a megoldása, kiküszöbölése folyamatban van, esztergályos munkát igényel.
3. A termosztát zárását biztosító rugó idővel elfárad. A rugóerő gyengülése következtében a termosztát hamarabb nyit, majd később rosszul vagy egyáltalán nem zár.

A termosztát felépítéséből adódóan a nyitóhőmérséklet csak kismértékben változtatható külső beavatkozással, mivel a szabályozóelem mechanikai tágulásának mértéke anyagfüggő, adott hőmérséklethez kötött. Nyitáskor a vízkeringetés energiája a nyitási folyamat ellen dolgozik.

A nyitó hőmérséklet gyári adata: 84°C. A rugóerő megnövelésével emelhető a záróhőmérséklet, és jelentősen növelhető a záróerő és a zárás stabilitása. Ennek egyenes következménye a magasabb hőmérsékleten stabilizálódó főkőri vízhőmérséklet, ami garantálja, hogy a víz nem hűl vissza alapjáraton vagy városban közlekedve a fűtés használata esetén sem.

A rugóerő megnövelésére egy szabvány méretű 8x14x1,5 mm vörös- vagy sárgaréz lapos alátétre van szükségünk (csavarboltban beszerezhető), amit a fotón látható módon felhelyezünk a termosztát szabályozóelemének a nyakára, a rugó alá. A szabályozóelemet az alátéttel együtt behelyezve a termosztátházba a rugóval rögzítjük azt.

A nyitás-zárás folyamatát az üzemi hőmérséklet alsó-felső tartományában többször megismételve a következő adatok voltak mérhetőek, lézer sugaras távhőmérővel, vízben felfüggesztett állapotban, a szabályozóelemen mérve. A menet közbeni vízhőmérsékleteket Forscannal lett ellenőriztük.

Nyitó hőmérséklet a felhelyezett alátéttel: 86-88°C

Záró hőmérséklet: 76-78°C

Gyári állapotban, alátét nélkül mért adatok.

Nyitó hőmérséklet: 80-84°C

Záró hőmérséklet: 60-65°C
 
Az alátét alkalmazásával a főköri vízhőmérséklet álló helyzetben 90-91°C-on, menetközben a menetszél hatására 87-88°C-on stabilizálódott. A fűtést maximális fokozatra kapcsolva a vízhőmérséklet 81°C-ra csökkent, majd innen kezdett ismét felmelegedni 87-91°C-ra (menet- ill. álló hőmérséklet) a fűtőteljesítmény csökkentésekor. A vízhőmérséklet 81°C-ra csökkenésekor az eredeti beépített vízhőmérő műszer mozdulatlanul középállásban volt. Az alátét alkalmazásával sokkal biztonságosabb, stabilabb lett a zárási folyamat.

Én mindenkinek csak javasolni tudom ezt az egyszerű átalakítást, amivel garantálhatók a motor megfelelő üzemi körülményei a vízhőmérséklet, mechanikai kopás és üzemanyagfogyasztás szempontjából, valamint jelentősen javítható az utastér konform érzete.

A mért adatok 2005-ös kiadású MK3 2.0 TDCI 115LE Mondeóval lettek felvéve.

Sok sikert mindenkinek az átalakításhoz!

Tisztelettel László!

Képek





« Utoljára szerkesztve: 2017.12.29 péntek, 21:40:36 írta AndyA » Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6498



E-mail
« Új hozzászólás #2 Dátum: 2018.01.15 hétfő, 23:09:00 »

Szerző: László

Örömmel közölhetem veletek, hogy a harmadik fejezetben eljutottunk a mondeo olajköri termosztát átalakításának utolsó, és egyben végleges megoldásához. Ez az átalakítás tartalmazza a zárás-nyitás problémájának megoldását úgy, hogy közben kedvezően megemelkedett a nyitó-záró hőmérséklet is. Véglegesen megoldódott a termosztát mozgó szabályozó elemének a központosítása, ami a rugó fáradásával egyidőben károsan befolyásolta a termosztát nyitási ás zárási folyamatának stabilitását.

A fotókon látható új elemen kívül nem lesz szükség az előzőekben ideiglenesen beépített vörösréz alátétre. Az új bajonettzáras elem elkészítése esztergályos munkát igényel, ami egy szakember számára 10-15 perces munka. A központosító elem elkészítése előtt érdemes az olajtermosztát házát és alkatrészeit magunkkal vinni, hogy az esztergályos bele tudja próbálni a termosztátházba a szoros illesztéssel készült réz központosító elemet. A pontos illesztés biztosítja a stabil, központos megvezetést. A központosító elem elkészítése anyaggal együtt max 2-3 ezer Ft. Ez sajnos a műhelytől erősen függő.

A központosító elem hosszirányú furatában a termosztát szabályozóeleme végének hosszirányban kotyogásmentesen, de könnyedén mozgathatónak kell lennie. Ez nagyon fontos követelmény a termosztát megbízható működés szempontjából.

A központosító elem anyagszükséglete egy 20 mm átmérőjű 8,5 mm hosszú tömör sárgaréz henger, központosan, hosszirányban 8.2 mm-es, a mindenkori szabályozó elemhez illesztett átmenő furattal. A henger palástjában az „A” oldaltól 1,5 mm távolságra van egy 3 mm széles beszúrás. A beszúrt átmérő D=11,5 mm. Ez az átmérő pont befér a termosztát ház karmai közé, a mellékelt fotókon jól látható. Az „A” oldalon felülnézetben látható ennek a 11,5 mm-nek megfelelő osztókör jelölés. Az osztókörhöz érintőlegesen behúzott két párhuzamos mentén kell majd lefűrészelni 2 db körszeletet a rajzon látható helyeken bejelölve. Osztókör nélkül nagyon nehéz lenne a körszeletek szimmetrikus eltávolítása. A lefűrészelt körszeletek után ne feledkezzünk meg a sorjázásról!

A körszeleteket levágva a központosító elemünk függőlegesen behelyezhető lesz a termosztátházba, és elfordítva biztonságosan rögzül. A rögzítést tovűbb erősíti a termosztát összenyomott rugója. Az előre összeszerelt termosztátházba a központosítót ráhúzzuk a szabályozó elemre és a rugót összenyomva, a központosítót a képen látható módon elfordítjuk. Ez mint egy bajonettzár rögzíti azt, központosítva a termosztát középső szabályozó elemét. A teljes összeszerelés után ajánlatos a termosztátot alaposan kifőzni, és ellenőrizni a nyitás és a zárás folyamatát. Mivel a termosztát rugóját egy 1,5 mm vastag tányérral nyomjuk össze, a termosztátunk ugyanúgy fog viselkedni, mint a réz alátét esetén, azzal kiegészítve, hogy közben a szabályozóelemet is központosan megvezeti. Bízom benne, hogy ezzel az aránylag egyszerű átalakítással sikerült az olajtermosztát problémát minimálisra csökkenteni vagy véglegesen megszüntetni.

Mikor kell alkalmazni az elkészített központosító elemet? Akkor kell beépíteni, ha többször megtapasztaljuk a visszahűlés kellemetlen jelenségét, és minden kétséget kizáróan megállapítottuk, hogy a hibát az olajtermosztát okozza.

Bíztató, hogy az elmúlt tíz év alatt én még nem találkoztam az olajtermosztát „szabályozóelemének” meghibásodásával. Ez azt jelenti, hogy a termosztát legfontosabb szabályozóelemének a kialakítása igen stabil, a termosztát minden más hibája és gyengesége ellenére.

Az olajtermosztátra jellemző hibák:

  • A korai nyitás rugógyengülés miatt.
  • A nem megfelelő tömítettség a tömítőgyűrű kikeményedése miatt.
  • A központosítás hiánya miatt adódó tömítetlenségek.  

A mellékelt fotók remélem, sokat segítenek a központosító kialakításának és beszerelésének megértésében. A legutolsó fotón a termosztát a szivattyútalpba történő beépítése után látható.

Mindenkinek csak javasolni tudom a központosító elkészítését, mivel soha nem megy tönkre, és ha a termosztát végleg megadja magát, akkor egy másikba simán átszerelhető.

Sok sikert az átalakításhoz.

Tisztelettel László!

Rajz: Olaj termó központosító

Képek:









« Utoljára szerkesztve: 2018.01.16 kedd, 06:56:54 írta AndyA » Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.044 másodperc alatt készült el 26 lekéréssel.