A szeleptest cserét magam végeztem, mivel az AWF21 esetén nem okoz különösebb gondot sem a csere, sem az azt követő váltó adaptálás. A szeleptest cserét követően lehet menni az autóval, de váltószoftver frissítést és egy új adaptációt el kell végezni.
Egy győri cég foglalkozik automata váltó alkatrészekkel (
www.asmcenter.hu), tőlük vettem a szeleptestet, nagyon segítőkészek, de szereléssel nem foglalkoznak. Ezt megelőzően megkérdeztem a Fordban, hogy az alvázszám szerint milyen váltó van pontosan az autómon. Egyértelműen mondták, hogy AWF21, így meg is rendeltem a szeleptestet, valamint 8 liter olajat.
Következett a beavatkozás: Váltóolaj le, szeleptest fedél le, szeleptest csatlakozók széthúzása (óvatosan nagy odafigyeléssel, mert sérülékeny!), szeleptest felfogatócsavarok eltávolítása, és már lent is van az alkatrész. (Javaslom fotók készítését szétszerelés előtt, hogy az új test felszerelésénél véletlenül se tévesszük el a csatlakozók sorrendjét.) Ekkor jött a meglepetés, hogy az új test és amit levettem nem hasonlítanak egymásra. Tehát jelen tapasztalatom az, hogy mindegy milyen felirat van a váltón, és mit hoz a gyári rendszer az alvázszám szerint, akkor derül ki a pontos szeleptest típus, ha már lekerült az autóról.
Kiderítettük, hogy az autón AF40 váltó van. Összegezve: AWF21 váltóhoz egyféle szeleptest létezik, az AWF40-hez viszont gyártottak 1. generációs testet 1 félét, 2. generációs testet 2 félét. Ez összesen 4 féle szeleptest, mellyel lehet találkozni az ilyen típusú autóban (Mondeo IV. 2.2 TDCI 200LE).
Néhány napos parkolópálya következett, míg az új de nem megfelelő szeleptestet (neve TF81SC) kicserélték az autóra való testre (TF80SC). 2 nap alatt megjött, így neki is álltam az összerakásnak. By the way: a váltóból 3-4 liter olaj jön le, ha szimplán a leeresztő csavart vesszük ki. A váltóolja hűtőjét lekötve (2 db csővezeték), majd az egyik nyílásba kompresszorral belefújva további olaj csalogatható ki a váltóból. Kissé fröcsölős pacsmagolós munka, de megéri, mert annál frissebb lesz az olaj ami a váltóban lesz feltöltés után. Nekem 6 litert sikerült kiszedni ezzel a módszerrel. (Ehhez szükséges visszatenni a régi szeleptestet vagy a test leszerelés előtt megejteni a műveletet.) Következett a szeleptest fedelének és a váltóblokk felületének tisztítása, mivel itt tömítőpasztát kell használni a visszaszerelésnél. Nagy odafigyeléssel felkerült az új szeleptest, itt figyelni kell, hogy a tömítés ne sérüljön meg, valamint a vezetékeket ne csípjük oda. Csatlakozók visszadugaszolása, majd a pasztával megkent fedél visszaszerelése és rögzítése következett, majd ha minden alkatrész a helyén mehet bele a friss olaj és a szint beállítás.
A munka ezen része kész is, mentem pár kört az autóval, már határozottan érezhető volt a javulás. Az érdemi változást a váltószoftver frissítése és az adaptáció adta, bár hozzáteszem ez tegnap történt, így sok tapasztalat még nincs, de az eddigi eredmények bíztatóak, megszűntek a rángatások. Ezt a munkát egy Pilisjászfaluban levő váltós kollégánál végeztük, aki egyébként komplett munkákat is vállal, nagyon segítőkész. Aki powershift váltón küszködik ilyesmi problémával annak nem biztos, hogy ilyen egyszírű dolga lesz. Ha valamit elírtam, vagy nem egyértelmű, előre is elnézést kérek. Vajpuha váltásokat mindenkinek!
Képek: