Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.04.19 péntek, 20:28:26 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Égésjavító, fogyasztást csökkentő katalizátor készítése  (Megtekintve 13978 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
alf®
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 48446



« Dátum: 2013.06.09 vasárnap, 09:09:14 »

Égés javító, üzemanyag fogyasztást csökkentő, katalizátor készítése.


A kartergáz olajleválasztó tankkal megtisztítottuk a kartergázt, a motorra nézve különböző káros anyagoktól. Mint PL: olajsár, korom, koksz, agresszív vízgőzök.   Ezt a maradék gázt a motor égés terébe vezetve újra elégetjük. Eredmény: tiszta levegőcső rendszer, tiszta szívó torok, és javuló környezetvédelmi mutatók. Üzemanyag fogyasztás tekintetében viszont semmi változás. Felmerül a kérdés, miért nincs változás, annak ellenére, hogy megtisztítottuk a gázt. A magyarázat a maradék gáz tulajdonságaiban keresendő. Nehezebb, mint a levegő, és nem táplálja az égést. Ezt bárki kísérlettel ellenőrizheti. (egy 5l dunsztos üvegbe felfogott, kartergázba helyezett izzó hurka pálca esetében a gáz eloltja, megszünteti az izzás folyamatát) Újabb kérdés, a maradék gáz miért nem táplálja az égést, és megváltoztatható e, ez a számunkra kedvezőtlen tulajdonság. A tapasztalat azt mutatja, hogy megfelelő kémiai tulajdonságokat mutató katalizátorral, igen. Egy kémiai folyamatról lévén szó. A maradék gáz, jelentős mértékben tartalmaz hosszú szénláncolatokat melyek nem, vagy alig táplálják az égés folyamatát. A hosszú szénláncolatokat átalakítva, katalizálva, a szénláncolatokat feltördelve, a gáz éghetőbbé válik, így elősegíti az égési folyamatokat, javítva ezzel a motor munkavégző képességét, végső soron növelve a teljesítményt. Így adott teljesítmény szinthez kevesebb üzemanyag fogyasztás tartozik. A katalizátor anyaga, mely ezt a kémiai átalakítást végzi nem más, mint a vörösréz. Az eljárást, Kanadában bejegyzett szabadalmi oltalom védi. Nagyon kérem a fórum, kőolaj feldolgozásban és a kőolaj ipari kémiában, illetve a petrolkémiában jártas klubtagjait, ne törjenek felettem pálcát a primitív magyarázat miatt. Nem vagyok kémikus. Viszont igyekeztem a gyakorlatban tapasztaltakat, egyszerűen leírni. Nálam 7 hónap átlagát tekintve az olajleválasztó tank és a vörösréz katalizátor együttes alkalmazása, minden esetben min 0.5 liter/100Km üzemanyag megtakarítást eredményezett. Ez a szerény megtakarítás, éves viszonylatban már jelentős összeget képvisel. Csak egy egyszerű számítás. 20 ezer km éves futás teljesítmény esetében, a megtakarítás 100 liter üzemanyag. Alsó hangon számítva 40 ezer Ft. Szerintem, ezért már érdemes ezt az aránylag olcsón elkészíthető elemet, beépíteni a gépjárművünkbe.



A katalizátorral szemben támasztott követelmények.

A katalizátor rendelkezzen a lehető legnagyobb kémiailag aktív felülettel. Jelen esetben a vörösrézről van szó. A rendszernek megfelelően nagy lég áteresztő képességgel kell bírnia. Mechanikailag stabil kialakításra van szükség. Alkalom- szerűen, megfelelően könnyen tisztíthatónak kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a leválasztó tankból tovább áramló gáz, minimális mennyiségben, de tartalmaz olajt. Alkalmanként ezt az olajt kell eltávolítani a katalizátorból, mert itt biztosan lecsapódik. A tisztítás időintervalluma megegyezik az olajleválasztó tank kiürítésének idejével. Azaz 10-15 ezer km motor olaj csere periódussal, egybe kötve végezhető el. Az aktív katalizátor felület kialakítása több lehetőséget is kínál. Pl: vörösréz cső, vörösréz szövet, vékony vörösréz drótból kialakított gombolyag stb…stb.  Nemrég találkoztam a kínálati piacon beszerezhető vörösrézzel bevont edénytisztító dörzsivel, ami véleményem szerint tökéletesen megfelel a célnak, megfelelően nagy felülettel bír, mechanikailag megfelelően szilárd, és nem utolsó sorban, olcsón beszerezhető. Kinézetre, meg egyezik az acél dörzsivel.

A katalizátor mechanikai kialakítása.

Én egy korábban vásárolt és kimaradt 38mm belső átmérőjű 300mm hosszú szilikon csövet használtam, toknak. Egyébként a tok kialakítása tetszőleges lehet. A lényeg, az átáramló gáz, teljes felületen haladjon át a rendszeren. A szilikon cső két végének lezárásához, 2 db 40mm PVC tokelzárót alkalmaztam. Amit a 2db fém alátéttel, ráragasztva megerősítettem, hogy a ki és bevezető fittingek(15mm 90° vékonyfalu réz könyök) megfelelően rögzíthetők legyenek ragasztással.  A PVC dugó és a fém alátét megcsiszolva és megfelelően zsírtalanítva EPOKITT ragasztóval, kiválóan és megfelelő szilárdsággal ragaszthatók. Mindezek a mellékelt fotókon jól láthatók. A katalizátor anyagául 6mm külső átmérőjű lágy klímatechnikában használt vörösréz csövet alkalmaztam. Ekkor még nem tudtam a vörösréz dörzsi létezéséről. 33db 250mm hosszú csövet építettem be a szilikon csőbe. A rögzítést 3db 30-50mm AWAB bilincsel oldottam meg, amelyek egyben a cső két végén lévő be és kivezető elemeket is rögzíti.  A leválasztó tank és a katalizátor közötti összekapcsolást, (sorba kötést) 12mm-es technikai csővel oldottam meg. Ezek után a kartergáz útja a következőképpen néz ki. Motor szelepfedélen kialakított kiömlő cső, leválasztó tank, katalizátor, turbóhoz menő légszívó csonk. A közbenső csatlakozásokhoz, mindenhova a 12mm átmérőjű 2.5mm vastag technikai csövet használtam fel, ami tökéletesen megfelel az elvárásoknak. Megfelelően olaj és hőálló. Nekem már 7 hónapja kifogástalanul üzemelnek. Természetesen a szilikon cső helyett, bármilyen enyhén olajálló gumicső is alkalmazható.  De mint korábban írtam a külső kialakítás, csak fantázia kérdése.

A felhasznált anyagok jegyzéke

1db 300mm hosszú 38-40mm belső átmérőjű falvastagság 3-5mm gumi vagy szilikon cső
3db 30-50mm AWAB bilincs
3db15 mm-es 90° vörösréz vékony falú könyök
33db 6mm külső átmérőjű 250mm hosszú lágy klímacső
2db 40mm-es PVC tokelzáró
2db faipari fém alátát.
Kevés EPOKITT ragasztó, és kevés kétkomponensű műgyanta ragasztó.

A katalizátor elkészítéséről, az egyes alkatrészekről, az összeállítás menetéről fotókat mellékeltem. A katalizátor elhelyezése a géptérben egy korábbi kialakítású leválasztó tank társaságában látható, ami utóbb kicserélésre került, de ez senkit ne zavarjon.
Tervbe van véve egy rézdörzsiből készített katalizátor kipróbálása is. Ha a tapasztalat pozitív eredménnyel zárul, az jelentősen csökkentené az előállítási költségeket. 1m rézcső bolttól függően 400-600Ft Egy csomag dörzsi, amely 3db-ot tartalmaz, 150-500 Ft között mozog.  Az viszont igaz, hogy a dörzsi csak bevont,(galvanizált) vörösrézzel. Summa summarum nekem a katalizátor a rézcsövekkel bevált és kifogástalanul üzemel. Az elkészítéshez és a beszereléshez mindenkinek sok sikert kívánok. Bármilyen kérdésre a témával kapcsolatban, privátban mindenkinek állok rendelkezésére.


Tisztelettel László!













« Utoljára szerkesztve: 2015.10.07 szerda, 20:03:06 írta alf » Naplózva

ticking TDCI Űrhajó Grin Titanium Smax 18"
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.059 másodperc alatt készült el 26 lekéréssel.