Először is, be kell szereznünk egy hosszbordás szíjat. A gyári méret 1642 mm, de jó az utángyártott, 1640 mm hosszú szíj is.
Aztán le kell gyártatnunk egy generátorszíj lazítót. A szíjlazítóhoz wikiben találunk leírást:
Generátor szíjlazító kézikészülék-csináld magad MK3Amennyiben nem a szíjlazítós megoldást választjuk, le lehet cserélni a hosszbordás szíjat a főtengely szíjtárcsa fellazításával is. Ilyenkor a tárcsa 3db csavarjából kettőt ki kell venni, a harmadikat pedig kicsit fellazítani. Légkulcs ajánlatos! Plusz egy személy, aki miután sebességbe tettük az autót, 2 lábbal tapossa a féket.
Akkor kezdjük!
Jobb első keréknél megemeljük az autót, jól alábakoljuk, majd levesszük a kereket. Ezután jöhet az alsó doblemez. Ezt 4 db csavar fogja, amihez 10-es kulcs kell.
Leszereljük a jobb oldali (ha szemben állunk a motorral, akkor bal) toronymerevítőt, le kell pattintanunk róla a műanyag borítást, majd a toronycsapágy 3db anyája jön. Ehhez 13-mas kulcs kell, illetve 2 db csavar fogja még a fekete vasmerevítőben a tűzfalon. Ha levettük, jöhet a gázolajszűrő. Mielőtt oldanánk a gyorscsatlakozásokat, takarjuk le a generátort egy ronggyal. Most már nyugodtan kivehetjük a szűrőt, majd rakjuk félre valami biztos helyre, és takarjuk le tiszta ronggyal. Ha felül vesszük ki a generátort, érdemes leszerelni a turbó hővédő lemezét is. 2 db 8-as és 2 db 10-es anya rögzíti. Ebből 3 db elől van (2 db 8-as és egy 10-es), 1 db pedig hátul a tűzfal felől.
A szíjlazítót beletesszük a szíjfeszítő traverzba, majd magunk felé meghúzva enged a feszítő, és le lehet ugrasztani a szíjat. A képen piros karikával jelöltem, hogy hova kell beakasztani a lazító 2 csavarját a szíjfeszítőbe:
Vegyük le az akkumulátorról a sarut.
Jöhet a generátor leszerelése. A generátort 3 db csavar tartja a blokkhoz. Egy hosszú csavar 13-mas vagy 15-ös fejjel, már nem emlékszem. Alul pedig 2 db tőcsavaron fogja 1-1 db 15-ös anya. A felsőt természetesen felülről csavarjuk ki, az alsókat pedig alulról a kerék helyén.
A generátorról oldjuk a csatlakozóját és a pozitív szálat, amit egy 10-es anya fog. Ha mindent jól csináltunk és kézben van a generátor, amit akár felül, akár lent tudunk kiforgatni a helyéről, ezt a képet kapjuk:
Elérkeztünk a szíjfeszítő konzoljának leszereléséhez. A konzolt 3 db 13-mas fejű csavar tartja felül, alul pedig a generátor 2 alsó tőcsavarján ül.
A csavarok kiszerelése után kézben a szíjfeszítő:
Ha már úgyis lent van a feszítő, érdemes kicserélni a vezetőgörgőket, csapágyakat.
Amennyiben megvagyunk mindennel, kezdhetjük a szíjcserét.
Az alábbi ábra szerint kell visszafűzni a szíjat:
Ahol a generátor fölötti "G" egy bordás vezetőgörgő, a generátor és a főtengely között van a szíjfeszítő sima görgője (a kis ábrán TENS jelöléssel), a felső ágon a főtengely fölött pedig egy sima görgő a motorblokk oldalán.
A szíjfeszítő konzolon pedig így kell átfűzni a szíjat:
Innentől mehet vissza a konzol a helyére. Vissza a 2 alsó tőcsavarra, mehet bele a 3 db csavar. Ha meghúztuk, a szíjat szépen tegyük rá a blokk oldalán lévő bordás vezetőgörgőre, a klíma tárcsájára és a főtengely szíjtárcsájára.
Jöhet a generátor. Szintén rá a 2 db tőcsavarra, felül pedig csavarhatjuk bele a csavart. Csati és a pozitív szál vissza a helyére. Ismét kezünkbe vesszük a szíjlazítót, helyére igazítjuk a szíjfeszítőben, majd megkérünk valakit, hogy amíg mi húzzuk a lazítót, addig forgassa rá a szíjat a generátor csapágyára. Nekem nem volt segítségem, így egyedül csináltam. Ez volt az egész műveletben a legrosszabb momentum, mert egyszerre kellett húznom a szíjlazítót és ráforgatni a szíjat a helyére.
Mehet vissza a turbó hővédője, a gázolajszűrő, majd a toronymerevítő. Mielőtt úgy gondoljuk, hogy végeztünk, ellenőrizzünk át mindent, hogy a csavarok, anyák meghúzva; csati, szíj a helyükön!!!
Kerék mehet vissza a helyére, kocsit leengedhetjük, majd indíthatunk!
Jó szerelgetést!
Cs12