Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.11.26 kedd, 15:15:52 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Mondeo hűtőrendszerének vizsgálata, és célszerszámai  (Megtekintve 13888 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 8152



E-mail
« Dátum: 2015.12.07 hétfő, 16:44:06 »

Szerző: László

Ritkán esik szó a fórumon a TDDI-TDCI motorok teljes hűtőrendszer működéséről és vizsgálatáról.  A fórumtársak jobbára csak a termosztátokkal és az azzal szorosan összefüggő vízhőmérséklet problémákkal foglalkoznak. Pedig ezeken túlmenően, még egy pár fontos elem részt vesz az üzemszerű normál működésben. A Mondeo hűtő-fűtő vízköre egy korszerű, nagyteljesítményű, megfelelő stabilitással, hőegyensúllyal, rendelkező rendszer, mely az alkalmazott és megfelelően működő alkatrészekkel, szélsőséges körülmények között is képes maximálisan ellátni feladatát. A megfelelő üzemszerű működéshez szükséges rendszer elemek a következők:

- Nagyméretű és űrtartalmú stabil kialakítású vízhűtő.
- Megfelelő villamos teljesítménnyel rendelkező hűtőventillátor. 
- Mechanikailag stabil, megfelelő teljesítménnyel rendelkező víz keringető szivattyú (ékszíjhajtású, a szervo szivattyúval egybe építve).
- 2 db mechanikus hőszabályzó: 1db főköri és 1db olajhűtő termosztát.
- Túlnyomás alatt is megfelelően tömör hűtővízhálózat!
- Sérülésmentes tágulási tartály, és amiről nagyon kevés szó esik,
- Jól záró és a megfelelő maximum 1.5-1.6 bar túlnyomáson nyitó zársapka.

A motor melegedésével nem csak a hőmérséklet, de a nyomás is növekszik, mely 1-1.1 bar nyomáson stabilizálódik. Ezen a nyomáson a 102°C főköri termosztát, teljes nyitóhőmérséklete megfelel az üzemszerű állapotnak abba az esetben, ha a záró sapka megfelelően képes tartani a rendszernyomást. Ellenkező esetben felforr a hűtővíz. A hűtőzáró sapka ritkán működik túlnyomáson, ezért évente egyszer érdemes a működőképességét ellenőrizni. A meghibásodása többszintű lehet mely különböző hibákat generálhat:

- Elveszíti nyomástartó képességét. Ez a hiba nyáron, városban, araszolás közben, tud komoly problémát okozni a hűtővíz felforralásával.
- A szerencsére ritkán előforduló vésznyitó üzem hiánya miatt leragadhat a szelep, mely a rendszerelemekre káros túlnyomást hozhat létre a hűtővíz körben, károsítva a hűtőt (megrepedhet).

Jobb esetben a tágulási tartály látja kárát (szétreped a tartály ragasztása).
A teljes hűtőkör tesztelésére, 2 db célszerszám elkészítését javaslom:

- 1. Kiegyenlítő tartálysapka nyitónyomását ellenőrző célszerszám.
- 2. A teljes hűtőrendszer nyomáspróbájához készített, nyomáspróba adapter.

Megfelelő célszerszámok segítségével a tartálysapka működése és a hűtőrendszer tömörsége, nyomásállósága, nyomástartó képessége biztonságosan ellenőrizhető. A célszerszámok anyagigénye minimális, elkészítése nem igényel nagy gyakorlatot, elkészítését mindenkinek ajánlani tudom. A hűtőrendszer nyomáspróbájához szükséges gyári célszerszám készlet egyébként, 65-150 ezer Ft között mozog. Egy alkalommal márkaszervizben történő, nyomáspróbával egybekötött teljes hűtőrendszer ellenőrzési díja, többszörösen meghaladja az általam készített két célszerszám bekerülési költségét.

Tartálysapka nyitónyomását ellenőrző célszerszám anyagszükséglete:

- 1 db 40-es PVC tokelzáró sapka.
- 1 db 250 mm hosszú 32-es PVC cső (A képeken látható csőtoldás senkit ne zavarjon meg. Térfogat növelés céljából hosszabbítottam meg a csövet. Így finomabban beállítható a szükséges nyomás) 
- 1 db komplett felnibe való gumiszelep
- 1 db 20-32 mm awab bilincs
- 1 db 1” locsolótömlő csatlakozóba való tömítő gumigyűrű
- 1 db műanyag kábel kötöző
- kevés PVC ragasztó

Elkészítése:

 A 40-es tokelzáróba központosan fúrunk egy 12 mm furatot. Ebbe a furatba behúzzuk a szelepgumit, amit előtte egy kicsit megzsíroztunk. Majd a tokelzáróba beleragasszuk a 250 mm hosszú 32-es PVC csövet. Száradás után a cső másik végét megmelegítve gázlángon kibővítjük 30 mm átmérőre. Bővítő sablonnak egy 750 ml kézkímélő clorox fehérítő, zárókupakját használtam. Pont megfelelő a mérete. A kibővített PVC cső pontosan rácsúszik a tartálysapka végén lévő, külső gumigyűrűre. Így a tömítés megfelelő a próba és a nyitónyomás létre hozásához. A PVC csőre húzott 32 mm es awab bilincs és a műanyag kötöző, biztonsági célt szolgál. Rögzíti a tartálysapkát a csővégben, nehogy az a próbanyomás hatására elrepüljön és balesetet okozzon. Az elkészítés minden mozzanata jól látható a mellékelt fotókon. Az oldalról fotózott tartálysapkán jól látható a szeleptányér. Itt távozik normál működés esetén a túlnyomás a tágulási tartályban lévő csövön keresztül a szabadtérbe.  A tartálysapka nyitásakor, erős sípoló hang halható (max 1.5-1.6 bar). A megfelelő nyitónyomás kialakítására kompresszort és nyomásmérővel ellátott töltőpisztolyt, vagy manométeres kézi vagy lábpumpát alkalmazhatunk. Az ellenőrzést, mint a bevezetőben írtam, évente egyszer ajánlatos elvégezni. 

Hűtőrendszer nyomáspróba adapter anyagszükséglete:

- 1 db felnibe való komplett gumiszelep.
- 1 db MKIII Mondeo-hoz való rossz vagy jó tágulási tartályzáró sapka.
- Kevés kétkomponensű műgyanta ragasztó.

Az adapter segítségével óvatosan feltölthetjük a hűtőrendszert a max 1.2 bar-ra. Ennél nagyobb nyomással nem szabad a rendszer elemeket tartósan terhelni, mert meghibásodást okozhat.  Az elvégzett nyomáspróbával leellenőrizetjük a rendszer tömörségét, nyomástartó képességét, és felderíthetjük a vízszivárgások és „ne adj Isten”a motorblokkon lévő esetleges hajszálrepedések helyét, amik egyébként nehezen behatárolhatóak.  Ha a hűtőkör az 1.2 bar nyomást 5 percen keresztül megőrzi, akkor a rendszer tömörnek tekinthető. Az adapter elkészítéséhez szükségünk van egy rossz, vagy jó tartálysapkára, amit átalakítunk a levegő bevezetésére a tágulási tartályba. A sapka belső műanyag elemeire is szükség van, mert hiányuk esetén, a levegő szabadon kiáramlik a szabadtérbe. Egy ilyen gyári adapter 10-15 ezer Ft-ba is kerülhet. A Bárdinál egy új Vernet márkájú utána gyártott tartálysapka 2250 Ft.

A nyomáspróba adapter elkészítése:

Először lepattintjuk a záró sapka fedelét. Bátran tegyük, mert van egy kis ellenállása a levételnél. A menetes sapka eltávolítása után látható a komplett belső elem. A belső elem tetején látható záró gyűrű csavarhúzóval, óvatosan, felfelé, kipattintható és a belsőelemek kijönnek a műanyag házból. A mellékelt fotókon jól látható a teljesen szétszedett belső rész. A komplett belső részből a házra és a záró gyűrűre van szükségünk. A többi elem az elkészítéshez nem szükséges. Ezek után a fotókon látható módon a műanyag házba behúzzuk a felnibe való szelepet. Ezt satuban könnyedén be tudjuk sajtolni. Ügyeljünk arra, hogy a szelepet nehogy áthúzzuk a ház belső furatán. Ezután kívülről a fotón látható módon a házat betekerjük szigetelő szalaggal. A szalag majd megakadályozza, hogy a ragasztó kifolyjon a házból. Ügyeljünk arra, hogy a ragasztó teljes mértékben takarja el a ház belső oldalán lévő 4 rést, mert különben nem lesz zárt a rendszer. Végezetül a záró gyűrűt és a menetes sapkát egymásba illesztve 10 mm-es fúróval központosan kifúrjuk. Ezen a furaton keresztül jön majd át a levegőszelep vége. A ragasztó kétkomponensű műanyag ragasztására alkalmas műgyanta ragasztó legyen.  A fotókon jól látható a teljesen kész nyomáspróba adapterünk. Ezzel a célszerszámmal bármikor biztonságosan le tudjuk ellenőrizni a hűtőrendszer megfelelő tömörségét. Természetesen mindenkor ügyelve, hogy az 1.2 bar próbanyomást ne lépjük túl. Remélem a fórumtársaim is hasznosnak ítélik az újonnan elkészített célszerszámokat. Az elkészítéshez mindenkinek sok sikert kívánok.

Tisztelettel László!


Képek:









































Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.07 másodperc alatt készült el 26 lekéréssel.