Először is, ez nem egy szakszerű féltengely felújítás. Amit itt bemutatok, az egy gyári féltengely állapotfelmérése, újrazsírozása és összeszerelése csupán. Ha nagyon kopott a féltengely vagy sérült, akkor ez a módszer nem fog segíteni.
Továbbá feltételezem, hogy aki egy féltengelyt akar szétszedni, annak nem kell résztelezzem, hogy kell kiszerelni azt, vagy leírni alapvető műszaki dolgokat. Akkor inkább vidd szakemberhez.
Az alábbi leírás kizárólag 1.8 és 2.0 benzines autókra vonatkozik. A dízel és v6-os autók féltengelye más, bár lehet, hogy bizonyos részek azonosak.
Feltételezem, hogy a féltengely már a munkaasztalon van.
Levágtam az összes bilincset ami a gumiharangokat tartja, ezekből úgyis új kell, és elkezdtem szétszedni.
Kezdjük a külső csuklóval:
Én amikor a rossz baloldali tengelyemet szedtem szét, akkor a harang levétele után a külső csukló egyszerűen lecsúszott a tengelyről és a kezemben maradt. Ez nem jó. A külső csuklót egy gyűrű kellene tartsa a tengelyen ami nekem eltört.
Normális esetben a csuklót úgy lehet levenni a tengelyről, hogy erős, sokkszerű ütést kell mérni az agyra. Én két kalapácsot használtam és az első ütésre kipattant a gyűrű. Kb. így:
Ezután indulhatott a szétszedés. Nem valami bonyolult, ki kell venni a golyókat a kosárból, úgy, hogy az agyat elforgatjuk ütközésig.
Erről nagyon sok video van a neten, nem is részletezem.
Például: https://www.youtube.com/watch?v=3-R11jtnyV8
https://www.youtube.com/watch?v=ER0t4XGJFmM&Miután darabokban van, megtisztítottam mindent. És indulhat az összeszerelés:
Itt látható a kosár, a golyók és az agy.
Mielőtt elkezdenénk összerakni, meg kell vizsgálni, hogy a pirossal jelölt helyeken nincs e mély barázda, kikopás. Ha bármi mélyedés van, sajnos, a csuklót cserélni kell, mert hamarosan elkezd kopogni a féltengely.
Visszatesszük a kosarat, agyat, majd a golyókat egymás után. A fenti videókban az összerakés menete is megtalálható.
Kosár és agy a helyén:
Külső csukló összerakva:
Nagyon kell figyelni, hogy minden alkatrész a megfelő pozícióban kerüljön vissza. Mindent meg kell jelölni!Az agynak a belső felén lévő rovátka kerék felé kell essen. A kosárnak pedig 2 oldala van. Az egyik sima, a másik íves, letört. A sima oldal van a kerék felé.
Mehet bele a zsír. Ehhez speciális, kimondottan féltengely csuklóhoz való zsír kell. Sima csapágyzsír nem jó. Én eredeti GKN zsírt vettem, 80g-os kiszerelésben, így könnyű volt adagolni.
A külső csuklóba összesen 100g zsír kell. Először az agyba töltsünk. Itt bemegy kb. 60g, a többi majd kívülre meg a gumiharangba.
Jöhet a tengely. Szépen megtisztítottam és ráraktam az új gyűrűt.
A képen bal oldalt, a törött eredeti gyűrű, középen egy épp eredeti (a jobb oldalról) és jobb oldalon az új, amit vettem.
Új gyűrűket elég nehéz szerezni, mert errefelé külön nem kapható. A mérete mindenesetre 26mm átmérő és max 1.6mm vastag. Én ebayről vettem VW Lupo-hoz valót, ami pont ilyen.
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-LUPO-26-0MM-DRIVE-SHAFT-CV-JOINT-CIRCLIP-SNAP-RING-/171427725374?hash=item27e9e3803e:g:sowAAOSwEK9Tx3vbEzután bejelöltem meddig kell ráüssem a tengelyre a csuklót ahhoz, hogy bepattanjon a helyére a gyűrű, ráütöttem egy puha kalapáccsal, majd rákentem a maradék zsírt. Összesen 100g.
Ráhúztam a tengelyre gumiharangot (a régit használtam mert semmi baja nem volt) és egy speciális szerszámmal meghúztam a bilincset. Ha nincs speciális szerszám, lehet használni sima harapó fogót, csak ügyeljünk arra, hogy ne csípjük el a bilincset. Figyeljünk arra, hogy a gumiharang mindkét vége a tengelyen illetve a házon kialakított mélyedésben van mielőtt rögzítjük.
Ellenőrizzük, hogy a csuklót nem tudjuk kotyogtatni. Semmiféle kotyogás nem megengedett.
Külső csukló kész.
Jöhet a belső csukló. A bilincseket leszedve és a gumiharangot lehúzva
nagyon vigyázzunk, mert ha kihúzzuk a tengelyt a házból, a görgők lepotyognak. Mindenképp asztal fölött húzzuk ki, odafigyelve, hogy ne guruljon el.
A három ágú csillagon 3 görgő van. Ezeket gondosan jelöljük fel, melyik hol volt.
A csillagot egy zégergyűrű tartja a tengelyen és maga a csillag nekem könnyen lejött. Bizonyos esetben lehet, hogy kell gumikalapács, vagy akár lehúzó. Jelöljük fel melyik pozícióban volt a tengelyen.
Vizsgáljuk meg a csillagot. Polírozódás itt is elfogadott, de nem lötyöghet a görgő.
Nekem egy pár görgő kicsit akadozós volt, így szétszedtem azokat is és újrazsíroztam.
Figyelem! Erre csak az vállalkozzon, akinek van türelme és jó a finommotoros kézsége. A görgőben 5.000.000 apró tűgörgő van, nem vicces, ha nem tudjuk összerakni, vagy elvesztünk egyet. Akkor lehet kidobni az egész féltengelyt.
A görgő darabokban. Csupán egy zégergyűrű tartja egyben. Mindent megtisztítottam a régi zsírtól.
Összerakásnál segít, ha a friss zsírral tartjuk a helyükön a tűgörgőket. Mehet össze.
Kész. Szép simán jár.
Mehet fel a tengelyre először a gumiharang (én a régit újrahasználtam), majd a csillag illetve a zégergyűrű.
A csillagot azonos pozícióban kell visszatenni. Gyárilag megjelölik egy festékpöttyel, de az könnyen lejön.
Mehet a zsírozás, majd minden görgő a helyére.
A belső házat meg kell vizsgálni, hogy a pirossal megjelölt helyeken, kb. 2cm-re a szélétől, hogy nincs e túlzott bemélyedés, kátyú. Nekem annyi volt, hogy az újbegyemmel nagyon nehezen volt érezhető egy kis bemélyedés. Körmömmel picit jobban éreztem. Ha elegendő friss zsír van a csuklóban, akkor ennyi játékot még elvisel.
Ismét figyeljünk, hogy a tengely azonos pozícióban megy vissza és mehet is bele a zsír. Görgők alá és fölé is. A belső csuklóba 155g a gyári előírás. Én beleraktam 2x80g-ot.
Ezután már csak be kell állítani a gumiharangot. A tengelyt teljesen betoljuk a belső házba koppanásig, majd kihúzzuk 20mm-t. Közben tegyünk egy kis csavarhúzót a gumiharang kissebbik szájába, hogy a levegő szabadon mozogjon.
A belső gumiharangot úgy kell rögzíteni, hogy a külső harangtól pont 180mm-re van. Ez a féltengely normál üzemi pozíciója.
Készen is van a féltengely. Én kézzel sehogy sem tudtam kotyogtatni és beépítve tökéletesen működik. Minden rázkódásom megszűnt.
Kérdésekre örömmel válaszolok.
Kiegészítés:
Ez a leírás kimondottan 1.8 és 2.0 benzines, manuális váltós autóhoz készült, mivel azonban sok dízel tulajdonos is van a fórumon, ezért leírom, mik lehetnek az eltérések a különböző típusoknál. A leírás többi része alkalmazható az összes típusnál.
Minden dízel, 2.5 benzines és V6 modellek:- tengely típusa: tömör
- külső csukló zsír mennyiség: 115g
- belső csukló zsír mennyiség: 165g
- Gumiharangok közötti távolság: 165.5 mm
1.8 és 2.0 benzines, manuális modellek:- tengely típusa: üreges
- külső csukló zsír mennyiség: 100g
- belső csukló zsír mennyiség: 155g
- Gumiharangok közötti távolság: 180 mm
2.0 benzimes, automata modellek:- tengely típusa: üreges
- külső csukló zsír mennyiség: 100g
- belső csukló zsír mennyiség: 155g
- Gumiharangok közötti távolság: 160 mm
Bizonyos esetekben (jellemzően dízel) egy súly található a tengelyen, mely a vibrációt hivatott csökkenteni.
Ha levettük és elfelejtettük megjelölni a pontos helyét, akkor itt a képlet a megfelelő pozícióhoz:
Mérjük le a súly hosszát és adjunk hozzá 125 mm-t. Ez lesz X távolság. Ennyit kell lemérni a tengely váltó oldali felétől a súly keskenyebbik, külső szélétől.
Peti.