Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.11.22 péntek, 20:55:49 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Klímakompresszor csere  (Megtekintve 15776 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
HZsolt92
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 23830


RULE: Turbos make torque, and torque makes fun


E-mail
« Dátum: 2011.05.01 vasárnap, 12:28:43 »

MK3 klímakompresszor csere
Írta: DomeSL

Néha sajnálatos események következtében szükség lehet a klímakompresszor cseréjére vagy kiemelésére. Például a klímakuplung „légrés” beállításához. Nálam a klíma kuplungja kapott egy erőteljes ütést, és az örök vadászmezőkre távozott.

Elöljáróban annyit, hogy a hivatalos leírás szerint le kell engedni a hűtő rendszert és a hűtőket ki kell szerelni a klímakompresszor kiemelése előtt. Én feltétlenül el akartam ezt kerülni. Az én koncepcióm az volt, hogy a kompresszort alulról távolítom el. Már most elmondhatom, hogy ez lehetetlen!
Aki ennek fényében azt gondolja, hogy a szerelés menete nem követte az optimális sorrendet, az nem téved.

1. Először el kell távolítani a hűtőmaszkot, és a jobb oldali lámpát:



Idáig ez nyilván senkinek nem okoz problémát.

2. A szereléshez el kell távolítani az EGR-re menő turbó csövet. Ez több féle módszerrel oldható meg. Mivel nekem az EGR-re menő kipufogógáz cső már el volt távolítva, mert mindkét oldal le volt már dugózva így én az EGR-rel együtt szedtem le a turbó csövet. Ez a módszer tisztább megoldásnak tűnt.



A nyitott csővégeket célszerű valamivel (papírtörlő galacsin, rongy) bedugaszolni az esetleges dugókulcs végek kipiszkálásának elkerülésére.

3. A hűtőközeg cső és a szervó cső távoltartására, egy darab deszkát alkalmaztam, így kényelmesen hozzá lehetett férni a klíma felső csavarjához (piros karikában).



A csavart ne vegyük ki teljesen még ebben a lépésben, csak lazítsuk ki és hagyjuk bentannyira, hogy éppen csak tartson.

4. Ha ez megvan, akkor lazítsuk meg a hűtőventilátor két csavarját a hűtő két oldalán. Erről sajna nincs képem, de ezt mindenki meg fogja találni. 2db 10-es anya tartja. Nem kell teljesen kivenni, mert felülre kicsúsztatható.

5. Szíj lazító kézi készülék segítségével szedjük le a szíjat a klímakompresszor tárcsájáról.



Ezzel.



Így.

6. A klímakuplungról húzzuk le az elektromos csatlakozót. Ezt a kivett lámpa helyén keresztül egy vékony csavarhúzóval könnyen megtehetjük. A csavarhúzót a képen látható módon tudjuk beakasztani.





A piros karikával jelölt helyről kell lehúzni.

7. Most jön a klímacső lebontása. Ezt nem árt óvatosan csinálni, mert engem például nagyon meglepett, hogy maradt gáz a rendszerben, így igencsak megszeppenve rohantam az életemért, amikor kilazítottam a képen már kiszedett csavart (piros karika).



A gáz mellesleg környezetre ártalmas, mivel üvegházhatású gáz és fulladást okozhat. Na, ebből engedtem el én 820g-t ami nagyjából 5 percre fehér füstfelhőbe borította az autómat és a területet. Így csak azon imádkoztam, hogy valaki ki ne hívja a tűzoltókat. Közben a kompresszorból valamennyi olaj is kipermeteződött. Szóval csak óvatosan.

8. Most emeljük fel az autó jobb oldalát.



Fő a biztonság.  Grin

9. A kocsi alá feküdve a baloldalon találjuk a hűtőventilátor elektromos csatlakozóját. Ezt húzzuk szét és a kocsi alól kimászva emeljük ki a hűtő ventillátort. Ehhez először kicsit a kocsi jobb oldala felé kell mozdítani, hogy a tartó fület ki tudjuk húzni a hűtőre menő bal oldali vastag cső alól. Nincs képem erről, de adja magát.

10. Ezután alulról, az autó jobb oldalán lazítsuk ki a kompresszor két alsó 13-as csavarját. (piros, és narancsszínű karika) Ne feledjük, hogy a felső csavart úgy hagytuk benne, hogy egy kicsit tartsa a kompresszort. A kompresszor csavarjai egyébként nem tartják a súlyt, csak odaszorítják a blokk oldalához, mivel a kompresszoron a csavar helyét úgy képezték ki, hogy becsússzanak a blokk oldalába kb. 5mm-es darabon.



Zöld karikával jelöltem a képen azt a számomra ismeretlen rendeltetésű valamit, ami miatt a kompresszort képtelenség alulról kivenni.

11. Ha már a kocsi alatt vagyunk úgyis, akkor egyúttal csavarozzuk le a klímacsövet a lökhárító jobb vége mögé rejtett klímatartályról. E nélkül vért fogunk izzadni a következőkben.
Ezt most már amúgy is büntetlenül megtehetjük, mert gáz már úgysincsen benne. A leszedett cső végét zárjuk el egy papírgalacsinnal, mert nem tesz jót majd a klímának, ha belemegy a kosz.

12. A kocsi alól kimászva csavarozzuk le a hűtő kiegyenlítő tartályt, és a szervótartályt. Ez 2-2 csavar. Adja magát a folyamat. A leszedett tartályokat hajtsuk a blokk tetejére a csövekkel együtt.

13. Ha ez megvan, akkor egyik kézzel benyúlva a kompresszor oldalánál meg tudjuk tartani a súlyát (kb 4 kg) és a másikkal a lazán hagyott felső csavart már kezünkben is lesz a kompresszor.

14. A kompresszor a kiszedett lámpa helyén tud kijönni, de csak egyetlen pozícióban, úgy hogy a csöveinek a nyílása felfelé néz.



15. Így utólag leírva már nem tűnik olyan tragikusnak a dolog, de ha belegondolunk, hogy ki kellett venni a hűtő ventillátort, le kellett szedni a szíjat, stb. akkor látható, hogy ez egy elég időigényes munka. A félresiklott vagy felesleges lépéseket nem írtam le. Sajnos nekem jó pár ilyen is volt. Félidőben jöttem rá ugyanis, hogy alul nem fér majd ki a kompresszor. Így nekem 6 óra 45 perc volt a szerelés. Ha most kellene csinálnom, 3 óra alatt meglenne.

16. Az összeszerelés fordított sorrendben történik.
Ha a kompresszort még használni akarjuk, akkor a klímacsőnyílásokat dugaszoljuk el, mert a motortérből könnyen mehet bele por meg kosz a kiemeléskor.



Nálam a hibás klíma így nézett ki: (A kuplungját kézzel meg sem bírtam mozdítani.)



A szereléshez elengedhetetlenek a következő szerszámok:
• emelő
• bak
• 8-as dugó kulcs
• 10-es dugókulcs
• 13-as dugókulcs
• szíjlazító szerszám
• dugókulcs hosszabbító
• dugókulcs csukló
• csavarhúzó a turbócső alsó bilincséhez
• 13-as csillag kulcs



Jó szerelgetést mindenkinek.
« Utoljára szerkesztve: 2015.10.11 vasárnap, 22:50:32 írta Zsolteey » Naplózva


2019 NISSAN NAVARA NP300
2017 CITROEN C3 VAN

múlt:
2001 TDDI 4DOOR 
2003 TDCI 5DOOR
2002 2.0 TDDI TURNIER
2007 2.5T 4 DOOR PANTHER BLACK TITANIUM X
2008 2.0 TDCI 5DOOR PANTHER BLACK TITANIUM AUTOMATA
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.054 másodperc alatt készült el 26 lekéréssel.