Csak saját felelősségre! Az itt leírtakat a saját autómon végeztem el, azon a lentebbi sorok alapján működött e megoldás. Mindenki csak saját felelősségre csinálja, felelősséget nem vállalok!
BevezetőAz autóhoz a vásárláskor kettő darab kulcsot kaptam. Az egyiknek a belseje átkerült a bicskakulcsba, a másik otthon pihent pótkulcsként. Azonban az én életvitelemnek ez nem volt teljesen megfelelő, szükségem volt még egy pótkulcsra (ugye a kisördög...).
Mivel pótkulcs lesz belőle és lehet, hogy soha az életbe nem lesz használva, ezért túl sokat nem akartam rákölteni, illetve nem is volt sürgős. Végig gondolva, több lehetőség van a helyzet megoldására:
- Teljesen új kulcs, elektronikával, immo chippel, feltanítva, MO-n beszerezve: erre ~15 és 25 000 ft közötti árakat kaptam.
- Bontott elektronika, új kulcsszárral, MO-n beszerezve: kulcsszárat ~3 000 ft környékén találni, a marása 2 500, bontott elektronika is néhány ezer forint (aminek van valamennyi kockázata is). És akkor még fel kell programozni (vagy szerviz vagy házilag).
- Teljesen új kulcs, elektronikával, immo chippel, MO-n beszerezve: teljesen nyers, új kulcsot mindenestül árul egy srác 8 000 ft-ért. Marás 2500, feltanítás.
- Teljesen új kulcs elektronikával, immo chippel, Ebay-ről: 3450 ft, marás 2500, feltanítás.
Persze még lehetne kombinálni, nálam ezek voltak a fő variációk.
Kulcs Ebay-rőlAz utolsó megoldás lett a nyerő, ez a legolcsóbb.
Kulcs gyorstalpaló: egy darab kulcsban kettő darab elektronika van. Az egyik vezérli a központi zárat (ezt nyomkodod, kis nyomtatott áramkör), a másik engedi elindítani az autót (immobiliser – PATS, kis hengeres üvegben lévő „izé”). Fontos, hogy olyan kulcsot rendeljünk, amiben mindkettő megvan:
Kicsit utána olvasva a központi zárat vezérlő elektronikában úgy tűnik nincs eltérés MK3 Mondeo-n belül. Külön típusjelölést és hasonlókat nem találtam, 433Mhz-es volt mindegyik. Ránézve kicsit eltér a gyáritól a felépítése, de működik.
A PATS chipből viszont kettőt találni. Az egyiknek a megjelölése 4D60, a másiknak 4D63. Mindkettővel szerelve találni MK3 Mondeo tojáskulcsot. Azt nem sikerült kitalálni, hogy mi szerint van 4D60 és 63 (évjárat, szín, szám, füstjel, stb). Az eladó is rákérdezett a beszállítónál, de az se tudott egyértelmű választ adni. Elvileg immo chipet másolni tudó mesterek ki tudják olvasni ezt a típusazonosítót.
Viszont az arány körülbelül úgy néz ki, hogy az Ebay-es MK3 tojáskulcsok 90%-a 4D60, a maradék 10% 4D63. Illetve 4D63-al inkább MK4-hez hirdettek kulcsokat.
Tippeltem, rendeltem egy 4D60-at. Bejött, az enyémhez ilyen kellett.
Innen rendeltem, ezt:
3 BUTTON 433 REMOTE ENTRY KEY FOB10 font, ingyenes szállítás Kínából. Külön fotót nem csináltam, pont olyan mint az Ebay-es képeken. A gyári mellé odatéve nyilván felismerhető, hogy utángyárott. Nincs Ford logó, kicsit gagyibb műanyagnak érződik az anyaga. Használati értékéből szerintem nem von le, pótkulcsnak pedig pláne jó. Lehet kapni több eladónál is, ha ez épp nem szimpatikus.
KulcsmásolásA kulcs nyers kulcsszárral érkezik. Irány a kulcsmásoló, pár perc alatt megcsinálja. Én Budapesten a Flórián téri üzletközpontban szoktam kulcsot másoltatni. Az első emeleten van egy „Öregúr”, gyorsan, jól dolgozik. 2 500 forintért másol Ford kulcsot.
ProgramozásKövetkezhet a programozás. Ahogy írtam fentebb, két elektronika van a kulcsban, mindkettőt meg kell szerettetni az autóval.
Kellékek:
- Az összes kulcs, amivel használni akarjuk az autót. Minimum egy, már működő kulcsra szükség van!
- ELM327.
- Laptop Forscan-el.
- Forscan Extended License.
Forscan Extended License igényléséről itt található információ:
http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=836Dióhéjban: beregisztrálsz a Forscan fórumába (a jóváhagyás igénybe vehet pár órát, 1-2 napot), majd megigényled a két hónapra szóló demó licencet (ezt már azonnal megkapod).
PATS programozásA PATS programozáson a Forscan végig vezet lépésről lépésre:
http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=8391. Régi kulcs a gyújtáskapcsolóban, gyújtást ráadod.
2. Forscan-el csatlakozol az autóhoz.
3. Service Functions (bal oldali menü, kis csavarkulcs ikon) --> Service Procedures --> PATS programming. Elindítod.
4. Elolvasod, amit kiír, leOKézod.
5. Ignition Key Programing
6. Ezt követően vagy fel fog tenni egy kérdést vagy nem. Attól függ, milyen modullal szerelték az autót. Létezik olyan, ami kód alapú, létezik, ami idő alapú és létezik olyan, ami mindkettőt tudja. Anélkül, hogy jobban belemennénk, hogy ez micsoda, ha feltesz kérdést, válaszd az idő alapút és akkor csak várni kell, nem kell külön regisztrálni sehova. Ha kódot kér, akkor a fentebbi linken lévő leírás alapján a Forscan által kiírt Outcode-hoz kell generálni egy Incode-t, amit meg kell adni a szoftverben.
Az enyém tett fel kérdést. Azt választottam, hogy nem akarok kódot használni és ezt követően vártam türelmesen körülbelül 10 percet.
7. A ~10 perc elteltével a Forscan feldob egy ablakot, hogy vedd le a gyújtást, régi kulcs ki, új kulcs be, add rá a gyújtást és nyomj az OK gombra.
8. Szintén új ablak, vedd le a gyújtást, add rá a gyújtást.
9. Ha mindent jól csináltál, akkor most már tudod indítani az új kulccsal az autót.
Távirányító programozásAz ajtó nyitáshoz és záráshoz fel kell tanítani a kulcsot. Erről már HZsolt92 jóvoltából van egy cikk:
MK3 / Távirányító programozásaFontos, hogy itt mindegyik kulcsot újra fel kell tanítani, amit használni akarsz!
Ha minden rendben, akkor jöhet a megérdemelt csoki-fagyi-sör-üdítő
Üdv,
Zsolti.