Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.03.28 csütörtök, 10:35:43 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK4 / Hátsó ajtó elektromos ablakemelő szerkezet cseréje  (Megtekintve 11324 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 8152



E-mail
« Dátum: 2017.08.24 csütörtök, 19:21:19 »

Szerző: LunarSky

A következő leírás egy 2011-es MK4 Tournier Mondeo (bal) hátsó ablakemelőjének cseréjét taglalja. Az első ajtók esetében annyi a különbség, hogy ott némileg több alkatrészt kell eltávolítani (pl. visszapillantó tükör belső burkolat, további kapcsolók), de lényegileg az eljárás megegyezik ezzel.

Hibajelenség
Ha azt tapasztalod, hogy az ablakemelő gomb nyomkodására az ablakot nem lehet leengedni és/vagy felhúzni, továbbá az ajtóból nem odaillő, „kalimpáló” zajok hallatszanak, akkor készülj fel arra, hogy szétesett az ablakemelő szerkezet.
Ez különösen akkor kínos esemény, ha éppen olyan helyen kell parkolnod, ahol kimondottan nem praktikus az autót nyitott ablakkal otthagyni. Pluszban még egy esős napon szét is ázhat az autód belseje.
Ha szerencséd van, akkor ablakot még kézzel sikerülhet felhúzni a helyére, de mindenképp szükséged lesz valamilyen rögzítő eszközre (pl. duct tape), amellyel a felhúzott állásban ideiglenes rögzítheted.



Ok, ez biztos, hogy nem a legszebb és legbiztosabb megoldás az ablak rögzítésére, de 1-2 napot azért át lehet így vészelni.

1. Hibafeltárás
Az ablakemelő szerkezethez a belső ajtókárpit (ajtópanel), plusz az egyéb kapcsolódó „csetreszek” (hangszóró, elektronika doboz) leszerelése, továbbá a mögötte lévő habszigetelés leszedése után jutunk el.
Az ehhez szükséges szerszámok:
Megj: A pontos szerszám méreteket (torx kulcs, dugós kulcs fej) nem jegyeztem fel, csak kikaptam a készletből és használtam.
  • Kereszthornyos (aka. phillips / PH) csavarhúzó
  • Torx kulcs készlet (amelynek hosszú szára is van, egyébiránt pl. a kapaszkodónál lévő lyukaknál nem ér be a csavarig)
  • Kis dugóskulcsok (7 - 8-as)
  • Műanyag műszerfal szétszedő szerszám/készlet
Ez azért nagyon fontos, mert a csavarhúzó vagy más fém eszközök roncsolhatják az érzékeny műanyag elemeket.
Valami hasonló célszerszám használata ajánlott:



Tipp: Az ablakemelőig eljutva egy marék, különböző méretű, fejű és funkciójú csavart fogsz kitekerni. Hogy az összeszerelésnél ne őszülj meg, hogy melyik hova illik, a kiszedéskor praktikus külön kis tálkákba/zacskóba/stb. rakni őket felcímkézve, hogy honnan tekerted ki. Hidd el, ez a tök feleslegesnek tűnő lépéssor sok időt fog spórolni neked.

2. Ajtókárpit leszerelése
Az ajtót kitárva az ajtópanel oldalán körbe (alul is) egyszerű kereszthornyos csavarokat találsz, amiket egyenként csavarozz ki.









Ezután nagyon óvatosan – a már említett műanyag szétszedő szerszám segítségével – pattintsd le az ajtóbehúzó felső burkolatát. Ehhez egy kissé alá kell nyúlni a patentkiszedővel és felfelé feszíteni. Ha kipattant, akkor feltárul újabb 2 csavarhely:



Ezek kicsavarásához lesz szükség a hosszúszárú torx csavarhúzóra.

Végül a kilincs mögött lesz egy kis kipattintható burkolat, amely leszedéséhez szintén a kárpit szétszedő szerszám szükséges. Megjegyzem, ez egy elég makacs darab, nálam roppant nehezen akart kipattanni a helyéből. Ha sikerrel jársz, akkor a kilincs mögött az utolsó kárpitcsavart találod:



Ha ezt is kicsavartad, az ajtópanelt már csak felfelé le kell emelned a helyéről.
Miután leemelted vigyázz, mert az ablakemelő kábelcsatlakozót előbb még szét kell húzni.
Megjegyzés: Mivel később tesztelni kellett az ablakemelő működését, én kipattintottam az ajtópanelból az ablakemelő kapcsolót és visszadugtam a kábelkorbácsra.

Feltárul a belső szigetelő hab, de még le kell szerelni pl. hangszórót és az ajtó elektronikai dobozt:



Ehhez először a hangszóróról óvatosan húzd le a csatlakozó sarut, majd egy 8-as dugóskulcsra lesz szükség a csavarok kitekeréséhez. Az utolsó csavar kicsavarásánál vigyázz, nehogy kiessen az ajtóból a hangszóró.
Ezután a kis elektronikai doboz 2 csavarját tekerd ki. Annak nincs csatlakozó saruja, egyszerűen csak hagyni kell lefele lógni Smiley.

Ha már csak a habszigetelés van útban, akkor azt viszonylag egyszerűen, de TÉNYLEG ÓVATOSAN kell lehúzni az ajtóról.



A habszigetés könnyen szakad, ha nagy hévvel nekiállsz lecibálni. Ha netán mégis kicsit elszakad, ne ess pánikba, ragaszd meg duct tape-el Smiley.
Figyelem! A hab egy kátrányos, nyúlós, fekete trutymóval van felragasztva az ajtóra, ami mindenhez odaragad és nehéz kiszedni bármiből. Szóval miután leszedted, véletlenül se tedd a Mondeo belterébe, csomagtartójába, és a ruhádra is vigyázz!
A jó hír viszont az, hogy ha ügyesen szedted le, akkor ez a ragasztó trutyi ott marad a szigetelésen és/vagy az ajtón, így az összerakásnál kis nyomkodással könnyedén vissza lehet rakni a szigetelést.

Ekkor feltárul elénk az ablakemelő szerkezet. Ha a bekarikázott látvány fogad, akkor már biztos, hogy cserés lesz:



Nálam nemcsak a bowden szakadt el, de a fehér, műanyag liftből kitört egy darab is, amibe a bowden volt beakasztva.

3. Ablakemelő szerkezet kiszerelése
Az ablakemelő kiszedése elég trükkös, nekem 2 napba telt mire rájöttem a nyitjára. Utólag persze röhejesen egyszerű, de nekem ez volt az első Smiley.
Tipp:
1. Egyedül is megoldható, de a művelet egyszerűbb még egy személy segítségével (üveg tolása/húzása, helyén tartása), ezért célszerű valakit megkérni segítségképpen.
2. Legyen kéznél duct tape, vagy más ragasztószalag, hogy az emelőszerkezet kiszedése után az üveget kézzel feltolva a felső állásban leragasszuk (lsd. az első képen), máskülönben az ajtó aljáig lecsúszva kiugrik a vezető sínből és elég macerás visszatenni.
3. Legyen kéznél olyan törlőrongy, amit nem sajnálsz, mert az ablakemelő szerkezet tocsog a gépzsírban, így mikor bent kotorászol az ajtóban a kezed óhatatlanul zsíros lesz. Ha kesztyűt használsz, akkor meg azt kell majd letörölni Smiley.

Mindenekelőtt az ablak legyen leengedett állapotban, mert csak így lehet az üveget kiszedni a szerkezetből.
Az alábbi képen a bekarikázott lyuknál (emelőlift) lesz egy kis kereszthornyos csavar (itt már ki lett szedve), amit legelőször csavarj ki. Vigyázz, mert elég apró a csavar és könnyen beeshet az ajtóba, és elég nehéz kiszedni onnan Smiley.



Most jön a trükk:
Az emelő lift egyben az üvegrögzítő klipsz is, ahol a rögzítő klipsz füle beakad az üvegben kialakított lyukba. Az alábbi képen oldalnézetből fotóztam le a tartó klipszet, és piros nyíllal jelöltem a kis fület, ami beakad az üvegbe.



Ezt a rögzítő fület kell annyira benyomni, hogy a fülecske kijöjjön az üvegből, mindeközben az ablakot felfelé toljuk, nyomjuk.
Ehhez a művelethez fogj egy olyan kicsi, vékony csavarhúzót vagy egyéb tűszerű szerszámot, ami belemegy abba a kicsi csavarlyukba. Ha érzed, hogy a klipsz túloldali felét elérted, akkor a szerszámot nyomd jó erősen befelé, ezzel feszíted ki a klipsz túlfelét. Eközben told felfelé az üveget.
Ha ügyes vagy, az üveg kipattan a klipszből és már tolhatod is fel az ajtóban. Most rögzítsd az üveget ragasztószalaggal, hogy ne csússzon le!
Ezt követően kiszerelhető az egész emelőszerkezet az ajtóból.
Torx csavarkulccsal tekerd ki a megjelölt három csavart.



Mielőtt teljesen kivennéd az ajtóból, a motor elektromos csatlakozóját le kell húzni, ezután kiveheted az emelőszerkezetet az ajtó belsejéből. A kiemeléshez kell egy kicsit tetriszezni Cheesy.

Jöhet az új beszerelése. Ehhez persze előzetesen kell egy hibátlan példányt szerezni.
Ehhez legjobb megoldás a bontó, mert utángyártott nincs, az új horror drága. A neten pár perc keresés után lehet találni megfelelő példányokat, persze motor nélkül:



És íme a cseredarab:



4. Ablakemelő motor átszerelése az új szerkezetre



A régi szerkezetről tekerd ki a megjelölt 3db torx csavart és máris leszedhető a motor.
Javasolt először a két sínen lévő, agymás alatti csavarral kezdeni (képen a jobb oldalon), majd ezt követően bal oldalit.
A motor új szerkezetre való átszerelésekor figyelni kell a bowdenek helyzetét, ugyanis azok keresztezik egymást:



Tipp:
Gyárilag nem sajnálták a zsírt a szerkezettől, aminek nyílván oka volt, viszont a bontóban vett szerkezet száraz volt, mint sivatag. Éppen ezért én jól bezsíroztam a fogaskeréknél, a bowdeneknél, majd a beszerelés előtt a sínt is.

Ha a motort sikerült jól átrakni az előbb kivett három torx csavarral rögzítsd, de fordított sorrendben (először a motort a fogaskerékházhoz rögzítő egy csavart, majd a két egymás alatti csavart).
Hurrá, kész az új cucc, már csak be kell szerelni a helyére Smiley.

5. Összeszerelés, teszt
Ugye említettem már, hogy sok csavar van, amit vissza kell tekerni a helyére? Na, ennek most jött el az ideje, és ha nem szortíroztál, akkor most lehet találgatni, melyik hova való. Én szóltam előre Cheesy.

Az összeszerelés fordított sorrendben történik, tehát először vissza kell rakni az emelőszerkezetet az ajtóba. Ehhez még a berakás előtt csak egy kicsit (ne teljesen) tekerd be a 3 rögzítő csavart a szerkezetbe:




A szerkezetet helyezd be az ajtóba, de mielőtt a helyére raknád, csatlakoztasd a motor elektromos csatlakozó saruját. Ezután helyezd a helyére és rögzítsd a 3 csavarral.
Ok, bent van a szerkezet, így az ablakot kézzel óvatosan leengedheted (a ragasztószalag eltávolítása után) és belepattinthatod az emelőklipszbe.
Még mielőtt összeraknád az egészed, itt az ideje letesztelni, hogy minden rendben van-e az emelővel.
Ehhez ugye - mint korábban említettem - az ablakemelő kapcsolót ki kell szedni az ajtópanelből, és vissza kell dugni a csatlakozóját a kábelkorbácsra. A gyújtáskapcsolót tedd gyújtásra (nem kell a motort beindítani) és próbáld ki az ablakemelő működését. Ha minden frankón működik, akkor jöhet az összeszerelés.
Csavard vissza azt a kis csavart, ami a klipszben rögzíti az ablakot.
Húzd le az ablakemelő kapcsoló csatlakozóját a kábelkorbácsról - hiszen azt csak a teszt idejére tettük fel – és tedd vissza az ajtópanelbe a helyére (tiszta kézzel, nehogy zsíros, koszos legyen)
Visszahelyezheted a habszigetelést az ajtóra, nyomkodd jól rá.
Csavard vissza az elektronikai dobozt a helyére.
Csavard be a hangszóró csavarjait is, és dugd vissza rá a csúszó csatlakozóját.
Jöhet vissza az ajtópanel. Mielőtt az ajtópanelt visszaakasztanád, az ablakemelő kapcsoló elektromos csatlakozó saruját dugd vissza.
Az ajtópanelt először fent akaszd be a helyére, majd nyomd rá az ajtóra.
Először a fogantyúnál lévő két, mélyen ülő csavart tekerd vissza, utána a belső kilincs mögötti lévő egy csavart.
A panelen körbe tekerd vissza a csavarokat és húzd meg.
Pattintsd vissza a fogantyú díszburkolatát és a kilincs mögötti takaró idomot.
Kész is van.



Most még egyszer letesztelheted az ablak működését, és ha minden OK, akkor jutalomként jöhet a jól megérdemelt hideg sör Cheesy.

Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.075 másodperc alatt készült el 25 lekéréssel.