Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.11.22 péntek, 05:38:06 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: 1 ... 294 295 296 297 298 299 300 [301] 302 303 304 305 306 307 308 ... 555   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: Felnik, gumik  (Megtekintve 7296358 alkalommal)
0 Felhasználó és 26 vendég van a témában
alf®
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 48518



« Új hozzászólás #15000 Dátum: 2012.03.06 kedd, 20:39:27 »

235/40 és 225/40 között szerintem van különbség Wink
vágom.ezért volt a kérdő arc.Mondjuk úgy,hogy "ez nem jó"?
Naplózva

ticking TDCI Űrhajó Grin Titanium Smax 18"
HZsolt92
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 23830


RULE: Turbos make torque, and torque makes fun


E-mail
« Új hozzászólás #15001 Dátum: 2012.03.06 kedd, 20:42:40 »

vágom.ezért volt a kérdő arc.Mondjuk úgy,hogy "ez nem jó"?
itthonra inkább a 235/40, kicsit magasabb az oldalfala
Naplózva


2019 NISSAN NAVARA NP300
2017 CITROEN C3 VAN

múlt:
2001 TDDI 4DOOR 
2003 TDCI 5DOOR
2002 2.0 TDDI TURNIER
2007 2.5T 4 DOOR PANTHER BLACK TITANIUM X
2008 2.0 TDCI 5DOOR PANTHER BLACK TITANIUM AUTOMATA
alf®
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 48518



« Új hozzászólás #15002 Dátum: 2012.03.06 kedd, 20:54:28 »

itthonra inkább a 235/40, kicsit magasabb az oldalfala
nekem 8
Naplózva

ticking TDCI Űrhajó Grin Titanium Smax 18"
kotta_cs
Vendég
« Új hozzászólás #15003 Dátum: 2012.03.06 kedd, 21:10:20 »

itthonra inkább a 235/40, kicsit magasabb az oldalfala
Igen. Ezt ajánlom én is. Metnéztem, a 225/40-et és az is már nagyon alacsony. Ezért is vettem 235/40-et
Naplózva
kotta_cs
Vendég
« Új hozzászólás #15004 Dátum: 2012.03.06 kedd, 21:13:03 »

az se kicsi  wow1 Mondjuk ha már ekkoráról beszélünk akkor GoldWing?  beka3 vigyor3
Azon én nagyon élveztem hátul utazni! Mondjuk biztos a BMW többet "tud" de a Honda se volt semmi  wow1

Fater GSX1400-at hajt, egyre bátrabban sajna  Grin Undecided

Nade a GTL az inkább túramotor. A pan-europian-hez hasonlítanám, bár némileg nagyobb nála. A Goldwing-hez inkább a K 1200 LT -t, ami aztán tényéeg túra Smiley

Bocs a sok off-ért, de BMW buuzernyák vagyok Smiley Smiley
Naplózva
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15005 Dátum: 2012.03.06 kedd, 23:28:40 »

Nade a GTL az inkább túramotor. A pan-europian-hez hasonlítanám, bár némileg nagyobb nála. A Goldwing-hez inkább a K 1200 LT -t, ami aztán tényéeg túra Smiley

Bocs a sok off-ért, de BMW buuzernyák vagyok Smiley Smiley

ST1300, yeah!

A Deauville-t akarom nemsokára olyanra cserélni. Smiley

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
kulani
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: leet



E-mail
« Új hozzászólás #15006 Dátum: 2012.03.07 szerda, 00:49:23 »

itthonra inkább a 235/40, kicsit magasabb az oldalfala


Srácok, ez nem olyan mint a Bounty szelet, hogy ha nincs étcsokis, akkor jó lesz a tejcsokis is...

Én nem támogatok egyetlen önjelölt megmondóembert sem, aki felül akarja bírálni a Ford futóműfejlesztő mérnökeit.

Az MKIII Mondi alapmérete a 205/55R16 abroncs, ami 607 mm átmérőjű. A 225/40R18 méret már eleve 637 mm, a 235/40R18 pedig 645 mm. Teljes terhelésnél, aláforgatott kormánnyal, terhelésváltáskor (gyorsítás-lassítás) ez már elegendő különbség lehet, hogy a kerék beleérjen valamibe, és károkat okozzon, vagy (ha a perembe ér bele) maga menjen tönkre.

Amíg a 225/40R18 méret 7.5" felnire is szerelhető, a 235/40R18-hoz legalább 8" szélesre van szükség. A mostani felnid vajon milyen széles?

A nagyobb gumi nagyobb rugózatlan tömeget is jelent. Erre vajon fel van készítve az autó futóműve? És a feneked? (Mer' ugye rázni fog, mint a veszedelem.)

Egy Mondi esetében, ami mégsem Ferrari, az egy centivel szélesebb gumi tapadási előnyei nem számottevőek, ellenben a nehezebb és szélesebb abroncs rontja a fogyasztást, rontja a menetteljesítményeket (gyorsulás, végsebesség), növeli a féktávot (!!!), plusz hamarabb felúszik az autó a vízen, a hosszanti nyomvájúk könnyebben megvezetik az autót.

Ja, és a 235/40R18 méret SOKKAL drágább, mint a 225-ös.

Asszem, ez így együtt szép kerek történet.

Naplózva

Gumik Mondeóra és másra: i.szekeres@kulani-tyres.hu
HZsolt92
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 23830


RULE: Turbos make torque, and torque makes fun


E-mail
« Új hozzászólás #15007 Dátum: 2012.03.07 szerda, 01:01:24 »


Srácok, ez nem olyan mint a Bounty szelet, hogy ha nincs étcsokis, akkor jó lesz a tejcsokis is...

Én nem támogatok egyetlen önjelölt megmondóembert sem, aki felül akarja bírálni a Ford futóműfejlesztő mérnökeit.

Az MKIII Mondi alapmérete a 205/55R16 abroncs, ami 607 mm átmérőjű. A 225/40R18 méret már eleve 637 mm, a 235/40R18 pedig 645 mm. Teljes terhelésnél, aláforgatott kormánnyal, terhelésváltáskor (gyorsítás-lassítás) ez már elegendő különbség lehet, hogy a kerék beleérjen valamibe, és károkat okozzon, vagy (ha a perembe ér bele) maga menjen tönkre.

Amíg a 225/40R18 méret 7.5" felnire is szerelhető, a 235/40R18-hoz legalább 8" szélesre van szükség. A mostani felnid vajon milyen széles?

A nagyobb gumi nagyobb rugózatlan tömeget is jelent. Erre vajon fel van készítve az autó futóműve? És a feneked? (Mer' ugye rázni fog, mint a veszedelem.)

Egy Mondi esetében, ami mégsem Ferrari, az egy centivel szélesebb gumi tapadási előnyei nem számottevőek, ellenben a nehezebb és szélesebb abroncs rontja a fogyasztást, rontja a menetteljesítményeket (gyorsulás, végsebesség), növeli a féktávot (!!!), plusz hamarabb felúszik az autó a vízen, a hosszanti nyomvájúk könnyebben megvezetik az autót.

Ja, és a 235/40R18 méret SOKKAL drágább, mint a 225-ös.

Asszem, ez így együtt szép kerek történet.


nyílván, de van egy %-os "tűréshatár"

SzJani-nak mk4-ese van, arra 235/40r18 a gyári méret tudtommal...

tavaly 17x6,5-esem volt, idén 17x7,5 lesz. gumi Michelin Pilot Primacy elöl 205/50R17, hátul 225/45R17 mind2 felni esetében
jövőre meg 8,5x18 és 9,5x18-as a terv. gumi: 225/40r18 és 255/35r18

megyek, felrakok akkor 4db mankókereket, azzal tuti lesz a fogyasztás, menetdinamika, végseb, féktáv. nem is értem miért nem tettem eddig idiota

amúgy szélesebb gumival miért rosszabb a féktáv?? Roll Eyes
Naplózva


2019 NISSAN NAVARA NP300
2017 CITROEN C3 VAN

múlt:
2001 TDDI 4DOOR 
2003 TDCI 5DOOR
2002 2.0 TDDI TURNIER
2007 2.5T 4 DOOR PANTHER BLACK TITANIUM X
2008 2.0 TDCI 5DOOR PANTHER BLACK TITANIUM AUTOMATA
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15008 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:43:12 »

Az MK4-re lehet tenni:
235/40R18 (8x18)
235/45R17
215/55R16 (6,5x16)
205/55R16
-t.
(Sőt az újaknál van már vmi 19-es malomkerék is, meg MsDesignban már 2008ban volt 20as 5Y is!)
Nekem a téli az 215/55R16, de elég billegős a nyári 235/40R18-amhoz képest. A térugrásos haladást nem bírja úgy, mint a 235-ös (sír, kenődik, stb, jó tudom amúgy téli persze)

Szóval továbbra is az a kérdés, hogy MK4-hez 235/40R18 méretben van-e jó vétel.
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
ST220_Gab
Vendég
« Új hozzászólás #15009 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:47:56 »

pont most akartam írni én is a váltóméreteket

235/45r18 - nekem ezzel van gyárilag szerelve
235/40r18
nekem a 17 -esnél csak a 215/50r17 van feltüntetve

szintén 215/55r16 használok télen, de nekem se jön be
17" -es jobb lenne

szélesebb guminál a fékút csak víz/hó esetében nő
száraz úton csökken a virslihez képest
Naplózva
kulani
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: leet



E-mail
« Új hozzászólás #15010 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:48:58 »

amúgy szélesebb gumival miért rosszabb a féktáv?? Roll Eyes


Az abroncs szélességének sok mindenre van hatása, de a súrlódási együtthatóra nincs, pedig fékezéskor éppen azt használnánk ki. Gondolom ti is csináltatok fizikaórán olyan kísérletet, hogy egy hasábot húztatok az asztalon erőmérővel. Bármelyik oldalára, élére állítottátok, ugyanakkora erő kellett a megmozdításához: a tapadási felületnek nincs köze a súrlódáshoz. Minél kisebb a felület, annál nagyobb súly esik egy egységére, és ezek szorzata állandó.

A szélesebb guminak tehát ugyanazon az autón ugyanakkora a féktávja, mint a keskenyebbnek.

Csakhogy a nehezebb keréknek nem! Ez már megint a "rugózatlan tömeg" nevű játék, ami alapvetően befolyásolja a menetteljesítményeket. A nehezebb kereket nehezebb megforgatni, és ha már forog, nehezebb megállítani.

Hát így.
Naplózva

Gumik Mondeóra és másra: i.szekeres@kulani-tyres.hu
kulani
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: leet



E-mail
« Új hozzászólás #15011 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:50:30 »

szélesebb guminál a fékút csak víz/hó esetében nő
száraz úton csökken a virslihez képest

Nem :-)
Naplózva

Gumik Mondeóra és másra: i.szekeres@kulani-tyres.hu
kulani
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: leet



E-mail
« Új hozzászólás #15012 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:56:15 »


Szóval továbbra is az a kérdés, hogy MK4-hez 235/40R18 méretben van-e jó vétel.


Este megmondom. (Nekünk nincs, de a bótba', ahová járunk, biztos van.)

Naplózva

Gumik Mondeóra és másra: i.szekeres@kulani-tyres.hu
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15013 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:57:42 »

Nem :-)

Elméletben lehet, de a gyakorlat sztem mást mutat.
A télimmel ha száraz úton vészfékezek, hallom, hogy sír, folyik szét az autó alatt a ballonos gumi, szeretne állóra blokkolni a kerék, de ugye az abs nem engedi, ergo nő a fékút.
A 235-ös nyárival ha vészfékezek, akkor az utasok felállnak az ülésben...
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15014 Dátum: 2012.03.07 szerda, 07:57:54 »

Este megmondom. (Nekünk nincs, de a bótba', ahová járunk, biztos van.)



thx
 Wink
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
ST220_Gab
Vendég
« Új hozzászólás #15015 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:15:59 »

Nem :-)

autósportban...pl gyorsulási versenyeken minek használnak szélesebb gumik a hajtott keréken?
- hogy a kerék tömege legyen nagyobb, így érve el hogy ne forgassa el?
- vagy hogy a tapadást segítsék elő a szélesebb gumik által?
Naplózva
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15016 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:27:53 »


Az abroncs szélességének sok mindenre van hatása, de a súrlódási együtthatóra nincs, pedig fékezéskor éppen azt használnánk ki. Gondolom ti is csináltatok fizikaórán olyan kísérletet, hogy egy hasábot húztatok az asztalon erőmérővel. Bármelyik oldalára, élére állítottátok, ugyanakkora erő kellett a megmozdításához: a tapadási felületnek nincs köze a súrlódáshoz. Minél kisebb a felület, annál nagyobb súly esik egy egységére, és ezek szorzata állandó.

A szélesebb guminak tehát ugyanazon az autón ugyanakkora a féktávja, mint a keskenyebbnek.

Csakhogy a nehezebb keréknek nem! Ez már megint a "rugózatlan tömeg" nevű játék, ami alapvetően befolyásolja a menetteljesítményeket. A nehezebb kereket nehezebb megforgatni, és ha már forog, nehezebb megállítani.

Hát így.


Hát nem. Amiről te beszélsz, az a tapadási súrlódás, de mivel az autó kereke forog, itt a gördülésiről kellene inkább beszélni. A fizika szerint ott is a nyomóerő és a nyomott felület számít, így a fizika szerint mindegy lenne, milyen széles a gumi, hiszen ha keskenyebb, csökken a felület, akkor nagyobb lesz a nyomóerő, tehát a keréken átvihető fékezőerő nem változik.

De ennek a dolognak van egy olyan fura tulajdonsága, hogy a gyakorlatban az istennek nem akarja ezt a szép modellt követni. Ha így lenne, a F1-es autókra sem raknának olyan gumikat, amilyeneket, elég lenne nekik is egy babakocsikerék. A különbség oka pedig az, hogy a fékezéskor a gumi nem gördül az úton, hanem gördül és csúszik. Az ABS a kifejthető legnagyobb fékerőnek megfelelő kb. 25%-os szlip körül próbálja tartani a kereket. Kanyarban is megvan a gördülés és csúszás egyszerre (a gumi külső és belső oldala nem azonos sebességgel halad a különböző ívek miatt), és ott is elkezd előbb "lemászni" az ívről az autó, mielőtt elszállna megfelelő tapadás híján.

Szóval általánosságban kimondható, hogy optimális körülmények között a szélesebb gumi jobb tapadást ad. Azután lehet persze kihegyezni a gumikat mindenfélére, mintázat, vízelvezetés, hó-jég, a gumi anyaga stb., de az már annyifelé elviszi a dolgot, hogy nem lehet minden lehetőséget figyelembe venni.

A kerék tömege pedig az autóhoz képes nagyságrendileg kisebb, de inkább közel két nagyságrend környékén, így az elég kis szerepet játszik a perdülettel, mindennel együtt. A "gyári" acélfelni + gumi és egy pár centivel szélesebb és nagyobb átmérőjű alupacsker között pedig x2 körüli tömegbeli különbség van - és még mindig 2 nagyságrend a különbség az autó tömegéhez képest. A rugózatlan tömegnek az úttartásban lehet szerepe, ami persze befolyásolja a fékezést is, ha kellően göröngyös az út, de alapvetően ettől még igaz marad, hogy a szélesebb gumi általánosságban jobban tapad a keskenyebbnél.

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
ST220_Gab
Vendég
« Új hozzászólás #15017 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:29:28 »

külföldi oldalakon többet találni, de magyar fordítások is vannak az örök kérdésről
szélesebb gumi, jobb tapadás?

teszt:
http://gumibiznisz.hu/20100415/rendhagyo-nyarigumi-teszt-nem-markak-hanem-meretek/

illetve, futóműről kis cikk:
http://www.ae86.hu/2008/01/18/tapadasrealizalas-azaz-alapkerdesek-a-futomu-korul-1resz/
Naplózva
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15018 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:32:57 »

Az MK4-re lehet tenni:
235/40R18 (8x18)
235/45R17
215/55R16 (6,5x16)
205/55R16
-t.
(Sőt az újaknál van már vmi 19-es malomkerék is, meg MsDesignban már 2008ban volt 20as 5Y is!)
Nekem a téli az 215/55R16, de elég billegős a nyári 235/40R18-amhoz képest. A térugrásos haladást nem bírja úgy, mint a 235-ös (sír, kenődik, stb, jó tudom amúgy téli persze)

Szóval továbbra is az a kérdés, hogy MK4-hez 235/40R18 méretben van-e jó vétel.


A Faceliftben a 17-esnél vannak plusz méretek, talán 205, vagy 215 széles gumival.
Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15019 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:35:01 »


Srácok, ez nem olyan mint a Bounty szelet, hogy ha nincs étcsokis, akkor jó lesz a tejcsokis is...

Én nem támogatok egyetlen önjelölt megmondóembert sem, aki felül akarja bírálni a Ford futóműfejlesztő mérnökeit.

Az MKIII Mondi alapmérete a 205/55R16 abroncs, ami 607 mm átmérőjű. A 225/40R18 méret már eleve 637 mm, a 235/40R18 pedig 645 mm. Teljes terhelésnél, aláforgatott kormánnyal, terhelésváltáskor (gyorsítás-lassítás) ez már elegendő különbség lehet, hogy a kerék beleérjen valamibe, és károkat okozzon, vagy (ha a perembe ér bele) maga menjen tönkre.

Amíg a 225/40R18 méret 7.5" felnire is szerelhető, a 235/40R18-hoz legalább 8" szélesre van szükség. A mostani felnid vajon milyen széles?

A nagyobb gumi nagyobb rugózatlan tömeget is jelent. Erre vajon fel van készítve az autó futóműve? És a feneked? (Mer' ugye rázni fog, mint a veszedelem.)

Egy Mondi esetében, ami mégsem Ferrari, az egy centivel szélesebb gumi tapadási előnyei nem számottevőek, ellenben a nehezebb és szélesebb abroncs rontja a fogyasztást, rontja a menetteljesítményeket (gyorsulás, végsebesség), növeli a féktávot (!!!), plusz hamarabb felúszik az autó a vízen, a hosszanti nyomvájúk könnyebben megvezetik az autót.

Ja, és a 235/40R18 méret SOKKAL drágább, mint a 225-ös.

Asszem, ez így együtt szép kerek történet.



Te az mk3-as alapgumiméretét elkezdted összekevreni mk4 gumi méreteivel.

Nekem a nyári gyári alufelni 7,5 széles, és 235/45/17 az előírt méret rá.

És érdekes módon nyáron kevesebbet fogyaszt az autó, pattogósnak meg egyáltalán nem nevezném.
Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15020 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:35:26 »

Elméletben lehet, de a gyakorlat sztem mást mutat.
A télimmel ha száraz úton vészfékezek, hallom, hogy sír, folyik szét az autó alatt a ballonos gumi, szeretne állóra blokkolni a kerék, de ugye az abs nem engedi, ergo nő a fékút.
A 235-ös nyárival ha vészfékezek, akkor az utasok felállnak az ülésben...

Ne kavard be az ABS-t. Az erősen meg tud változtatni dolgokat. Mivel egyetlen beállításod van, aminek mindenhová jónak kell lennie, nem tudod az ABS működését a gumihoz és az útviszonyokhoz optimalizálni - pedig kellene.

Ráadásul az ABS ellenében a blokkoló kerekek jobb fékhatást adnak szinte bármilyen körülmények között (pl. ha arra gondolsz, hogy az ABS feltesz a 3 centi hó tetejére, miközben blokkoló kerékkel simán letúrnál az aszfaltig és negyede távon megállnál). Az ABS ezzel szemben elnyújtja ugyan a féktávot, de közben tudsz kormányozni, ez az előnye. Mondjuk az r=1 (értsd: egységsugarú) sofőrnek amúgy ez annyira qrvára mindegy az esetek 99%-ában, nyomja a féket padlóig, de hogy kormányozni is lehetne, az eszébe sem jut. De hát ez már csak az én ellenérzésem az ABS-szel szemben. Szerintem tök fölösleges az autók elég nagy részében. Csak hamis biztonságérzetet ad a tudatlan vezetőknek, akik utána nyomják, mint süket a csengőt, mert majd úgyis megállít az ABS és megfog az ESR. Amikor meg nem, akkor csodálkoznak.

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15021 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:37:06 »

Ne kavard be az ABS-t. Az erősen meg tud változtatni dolgokat. Mivel egyetlen beállításod van, aminek mindenhová jónak kell lennie, nem tudod az ABS működését a gumihoz és az útviszonyokhoz optimalizálni - pedig kellene.

.

AndyA


Mivel a gumiméret állítható a compuerben, így azzal optimalizálja az ABS ESP beállításokat (szerintem).
Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
kotta_cs
Vendég
« Új hozzászólás #15022 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:37:32 »


Az abroncs szélességének sok mindenre van hatása, de a súrlódási együtthatóra nincs, pedig fékezéskor éppen azt használnánk ki. Gondolom ti is csináltatok fizikaórán olyan kísérletet, hogy egy hasábot húztatok az asztalon erőmérővel. Bármelyik oldalára, élére állítottátok, ugyanakkora erő kellett a megmozdításához: a tapadási felületnek nincs köze a súrlódáshoz. Minél kisebb a felület, annál nagyobb súly esik egy egységére, és ezek szorzata állandó.

A szélesebb guminak tehát ugyanazon az autón ugyanakkora a féktávja, mint a keskenyebbnek.

Csakhogy a nehezebb keréknek nem! Ez már megint a "rugózatlan tömeg" nevű játék, ami alapvetően befolyásolja a menetteljesítményeket. A nehezebb kereket nehezebb megforgatni, és ha már forog, nehezebb megállítani.

Hát így.


Szia

Bocs, de ezzel nem értek egyet. A fékezés, kanyarodás, gyorsítás ugyan azt a fizikai törvényszerűségeket használják. Táhát ha azt mondod a fékút hossza nem változik, mert a fizikai jellemzők ugyan azok, akkor kanyarodáskoris ugyan olyan stablinak kellene lennie és kigyorsításkor is.

Valjuk be ez nem így van. A surlódási együttható önmagában függ az anyagi jellemzőtől (ezért van az, hogy egy michlen máshogy tapad mint egy barum) a felülettől és a felületi nyomsától (ez jelen esetben a gép súlya). Vagyis ugyanazon körülmények (most csak a száraz esetet nézzük) esetében a szélesebb gumi rövidebb fékutat jelent.
Naplózva
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15023 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:41:26 »

Mivel a gumiméret állítható a compuerben, így azzal optimalizálja az ABS ESP beállításokat (szerintem).

MK4-ben esetleg. És a többiben...? Smiley

A gumiméret azért is kell neki, mert ezzel pontosítja a km-órát, és talán még a guminyomás-érzékelésben is lehet szerepe, mivel azt is az ABS szenzorok adataival oldja meg.

És ettől még mindig nem fogja tudni, hogy téli, nyári, esőgumi vagy slick van rajta, és hogy milyen az útfelület, amin haladsz éppen.

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15024 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:42:58 »

MK4-ben esetleg. És a többiben...? Smiley

A gumiméret azért is kell neki, mert ezzel pontosítja a km-órát, és talán még a guminyomás-érzékelésben is lehet szerepe, mivel azt is az ABS szenzorok adataival oldja meg.

És ettől még mindig nem fogja tudni, hogy téli, nyári, esőgumi vagy slick van rajta, és hogy milyen az útfelület, amin haladsz éppen.

AndyA

mk3-ban is. És nem csak gumiméretet tudsz állítani, hanem gumikerületet is. (csak a szervízben csesznek rá ilyen finomhangolásokra)
Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15025 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:49:51 »

Ne kavard be az ABS-t. Az erősen meg tud változtatni dolgokat. Mivel egyetlen beállításod van, aminek mindenhová jónak kell lennie, nem tudod az ABS működését a gumihoz és az útviszonyokhoz optimalizálni - pedig kellene.

Ráadásul az ABS ellenében a blokkoló kerekek jobb fékhatást adnak szinte bármilyen körülmények között (pl. ha arra gondolsz, hogy az ABS feltesz a 3 centi hó tetejére, miközben blokkoló kerékkel simán letúrnál az aszfaltig és negyede távon megállnál). Az ABS ezzel szemben elnyújtja ugyan a féktávot, de közben tudsz kormányozni, ez az előnye. Mondjuk az r=1 (értsd: egységsugarú) sofőrnek amúgy ez annyira qrvára mindegy az esetek 99%-ában, nyomja a féket padlóig, de hogy kormányozni is lehetne, az eszébe sem jut. De hát ez már csak az én ellenérzésem az ABS-szel szemben. Szerintem tök fölösleges az autók elég nagy részében. Csak hamis biztonságérzetet ad a tudatlan vezetőknek, akik utána nyomják, mint süket a csengőt, mert majd úgyis megállít az ABS és megfog az ESR. Amikor meg nem, akkor csodálkoznak.

AndyA


Erről beszélek én is, hogy az abs miatt egy átlag user azt hiszi, hogy nem tapad jobban az autó...
(nekem eddig az abs-esp páros még mindig többet segített, mint rontott volna)
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15026 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:50:49 »

...
 és talán még a guminyomás-érzékelésben is lehet szerepe, mivel azt is az ABS szenzorok adataival oldja meg.

...

AndyA

mire gondolsz itt a guminyomásnál?
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15027 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:54:29 »

mire gondolsz itt a guminyomásnál?


Amennyire tudom, az ilyen lapos gumira figyelmeztető cuccot úgy szokták manapság megoldani, hogy az ABS szenzorok jelét hasonlítják össze. Ha tartósan eltér a valamelyik gumi forgási sebessége, akkor az a gumi alighanem lapos, hiányzik belőle pár tized. Mondjuk ehhez nem biztos, hogy kell a gumiméret, az igaz.

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15028 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:55:46 »

Amennyire tudom, az ilyen lapos gumira figyelmeztető cuccot úgy szokták manapság megoldani, hogy az ABS szenzorok jelét hasonlítják össze. Ha tartósan eltér a valamelyik gumi forgási sebessége, akkor az a gumi alighanem lapos, hiányzik belőle pár tized. Mondjuk ehhez nem biztos, hogy kell a gumiméret, az igaz.

AndyA

Nem. Ezt a szelepen elhelyezett nyomásmérővel oldják meg.
Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15029 Dátum: 2012.03.07 szerda, 08:56:43 »

Amennyire tudom, az ilyen lapos gumira figyelmeztető cuccot úgy szokták manapság megoldani, hogy az ABS szenzorok jelét hasonlítják össze. Ha tartósan eltér a valamelyik gumi forgási sebessége, akkor az a gumi alighanem lapos, hiányzik belőle pár tized. Mondjuk ehhez nem biztos, hogy kell a gumiméret, az igaz.

AndyA

nem, külön tpms szenzor van mind a 4 kerékbe beépítve (nem szelep van benne, hanem egy szeleppel egybeépített szenzor.
Pár tized esésnél már visít a rendszer.
Egyébként szenzorár: félvagyon/db
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15030 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:00:27 »

nem, külön tpms szenzor van mind a 4 kerékbe beépítve (nem szelep van benne, hanem egy szeleppel egybeépített szenzor.
Pár tized esésnél már visít a rendszer.
Egyébként szenzorár: félvagyon/db

Hogyan továbbítja a mért jelet? Dróton aligha. Rádiós? Akkor honnan kap hozzá villanyt? Vagy elemes, időnként cserélni kell benne? Vagy indukciósan táplálják?

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
Ervin
Megszállott
****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 4563


TDDi, gyári xenon, F2 optika, 5 ajtó, MMT 6


« Új hozzászólás #15031 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:15:02 »

Szia

Bocs, de ezzel nem értek egyet. A fékezés, kanyarodás, gyorsítás ugyan azt a fizikai törvényszerűségeket használják. Táhát ha azt mondod a fékút hossza nem változik, mert a fizikai jellemzők ugyan azok, akkor kanyarodáskoris ugyan olyan stablinak kellene lennie és kigyorsításkor is.

Valjuk be ez nem így van. A surlódási együttható önmagában függ az anyagi jellemzőtől (ezért van az, hogy egy michlen máshogy tapad mint egy barum) a felülettől és a felületi nyomsától (ez jelen esetben a gép súlya). Vagyis ugyanazon körülmények (most csak a száraz esetet nézzük) esetében a szélesebb gumi rövidebb fékutat jelent.

Egy az autóhoz meghatározott mérethatárokon belül, mint mondjuk 205-től 235-ig ajánlja a gyár a méreteket amit az autóra kell szerelni, minden tényezőt figyelembe véve  a legkeskenyebb gumiméret messze a legjobb választás szinte minden téren...kisebb gördülési ellenállás, kisebb menetzaj, kisebb vízen futás veszély, jobb irányíthatóság (nem viszik az útegyenetlenségek), kényelmesebb, mert nem ráz, kíméli a futómű elemeit, mert könnyebb, ..stb, stb.
A gyári értékeken belül az sem igaz, hogy rövidebb a fékút, mert kisebb a nyomott felület ezért arra nagyobb nyomás esik (ezért is jobb mérföldekkel, pl vízkiszorításban a keskenyebb) az, hogy meg akkor miért nem" bicikli" gumikat raknak rá azért van, mert lehet egy 165-ös gumi, már mechanikailag nem tud megfelelni a mondeo súlyának...tehát fékezéskor már akkora nyomás terhelné a gumi tapadó felületét, hogy leszakadnának gumi részek, tehát mechanikailag kevés.
De a gyári határokon a legkeskenyebb a legjobb.
Nagyobb-szélesebb kereket, meg azért dicsőítik, mert jobban néz ki (bár erre is lehet ellenpéldát találni  vigyor3) a többi a rizsa része... vigyor3
Naplózva

passat 2010 highline CRTDI 125 kW kombi DSG
mondeo 2001 trend TDDi 85 kW 5ajtó
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15032 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:15:38 »

Hogyan továbbítja a mért jelet? Dróton aligha. Rádiós? Akkor honnan kap hozzá villanyt? Vagy elemes, időnként cserélni kell benne? Vagy indukciósan táplálják?

AndyA

http://doverkft.hu/In/pdf/01280001.pdf

Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
SzJani
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6323

offok


« Új hozzászólás #15033 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:28:38 »


Na a Mondeoé az nem ilyen gagyi, mint ez.
Nálunk ugyanis nincsenek előreprogramozott jeladók (mindegy, hogy ki a JE, BH, stb)
Ez miatt 4db vevőegység kell, ezek mindegyike külön van elhelyezve az egyes kerékdobokban.
Így ha a kerekeket cserélgeted, akkor nem kell szelepet/jeladót is cserélni.
Egyébként elemes a cucc, ki van öntve az egész kis motyó.
Mivel relatíve ritkán kommunikál (több mp is szokott lenni mire frissül) ezért gondolom még akkor is fog működni, amikor a T1000-es modell rátapos…
Naplózva

off: '05 Fusion
ex: '10 Mondeo MKIV fl. Tit-X(S) 5a. 2.0 EcoB (240PS) PowerShift
ex: '08 Mondeo MKIV Tit-X(S) 5a. 2.2 TDCi
ex: '01 Focus Ghia kombi 1.8i
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15034 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:36:30 »


Vagyis rádiós, elemes. Mennyi ideig működik?

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
mondejoooooo
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 1790



E-mail
« Új hozzászólás #15035 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:38:05 »

ABS vs no ABS
http://wizzley.com/abs-vs-non-abs-cars/
Naplózva

ex 2001. Mondeo 2.0 16V 145LE Ghia,  tempomat, IPS, 4 kerék, kormány...
2013. Mondeo Mk4 fl 2.0 SCTI Ecoboost
Mikorka Kálmán
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 26676


Phinabubus, filematológus


« Új hozzászólás #15036 Dátum: 2012.03.07 szerda, 09:40:48 »


Ebbe ne menjünk már bele. A satufék az egy dolog, de nagyon fontos az irányíthatóság, ami abs nélkül satuféknél nincsen!
Naplózva

S-max Tit. 2.0 tdci
(korábban: Mondeo Trend 2.0 tdci (mk4), Mondeo mk3 tdci, Fiesta 1.6 tdci, Fiesta 1.4 tdci, Fiesta xr2i)
DomeSL
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2047


demeter.l@3i.hu
E-mail
« Új hozzászólás #15037 Dátum: 2012.03.07 szerda, 10:02:50 »

Én lementem már pár 100 ezer km-et, és többször is kerültem már életveszélyes helyzetbe.
Csak annyit mondhatok, hogy még soha nem kellett kormányoznom fékezés közben, de mindannyiszor észrevettem, hogy az autóm nem úgy áll meg mint ahogy kellene az ABS miatt.
Szóval személy szerint én utálom a Mondeo ABS-t.

Ebbe ne menjünk már bele. A satufék az egy dolog, de nagyon fontos az irányíthatóság, ami abs nélkül satuféknél nincsen!
Naplózva

2004 Mk3 2.0 TDCI kombi
mondejoooooo
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 1790



E-mail
« Új hozzászólás #15038 Dátum: 2012.03.07 szerda, 10:36:32 »

Ebbe ne menjünk már bele. A satufék az egy dolog, de nagyon fontos az irányíthatóság, ami abs nélkül satuféknél nincsen!

pont ez a lényeg, satuféknél abs-el rövidebb a féktáv és irányíthato is az autó.
nem blokkolt kerekekkel (nem satufék) lehet rövidebb a féktáv abs nélkül, de ehhez nagyon érezni kell mennyire lehet nyomni a féket
Naplózva

ex 2001. Mondeo 2.0 16V 145LE Ghia,  tempomat, IPS, 4 kerék, kormány...
2013. Mondeo Mk4 fl 2.0 SCTI Ecoboost
mondejoooooo
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 1790



E-mail
« Új hozzászólás #15039 Dátum: 2012.03.07 szerda, 10:40:35 »

Én lementem már pár 100 ezer km-et, és többször is kerültem már életveszélyes helyzetbe.
Csak annyit mondhatok, hogy még soha nem kellett kormányoznom fékezés közben, de mindannyiszor észrevettem, hogy az autóm nem úgy áll meg mint ahogy kellene az ABS miatt.
Szóval személy szerint én utálom a Mondeo ABS-t.


én is tettem már elég km-et nem 1 autóba. eddig 2 esetem volt ahol az abs által biztosított kormányzási lehetőség mentett meg a csattanástól. igaz egyik se nagy sebességnél (városban)
Naplózva

ex 2001. Mondeo 2.0 16V 145LE Ghia,  tempomat, IPS, 4 kerék, kormány...
2013. Mondeo Mk4 fl 2.0 SCTI Ecoboost
Kalap ur
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2403



E-mail
« Új hozzászólás #15040 Dátum: 2012.03.07 szerda, 11:03:44 »

én is tettem már elég km-et nem 1 autóba. eddig 2 esetem volt ahol az abs által biztosított kormányzási lehetőség mentett meg a csattanástól. igaz egyik se nagy sebességnél (városban)

Nem is divatból építik azt az autókba hehe engem is húzott már ki párszor necces helyzetekből,pl: ősszel majdnem belerohantam egy vadi új A8-ba mert egy gyalogos úgy döntött még is lelép audi satu én szorosan mögötte haladtam még a nyári gumikkal ha nincs abs rommá töröm az audit a gumik miatt na meg szerintem nem össze hasonlítható a két autó féke hehe 2centire álltam meg mögötte  vigyor3 vérnyomás kb 200 pulzus 220  nyes a kötelezőm picit megugrott volna ha bele megyek, az audi egy picit sötétített is volt lehet kipatant volna pár kopasz szekrény a kocsiból  eplus2 Másnap mentem is téli gumiért gyorsan  vigyor3
Naplózva

Mondeo Mk2 2.0 16v Zetec Ghia
DomeSL
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2047


demeter.l@3i.hu
E-mail
« Új hozzászólás #15041 Dátum: 2012.03.07 szerda, 11:22:44 »

Azt mondod mögötte álltál meg.
Akkor miért az ABS mentett meg?
Ezt nem értem. Ha mellette álltál volna meg akkor érteném.

Nem is divatból építik azt az autókba hehe engem is húzott már ki párszor necces helyzetekből,pl: ősszel majdnem belerohantam egy vadi új A8-ba mert egy gyalogos úgy döntött még is lelép audi satu én szorosan mögötte haladtam még a nyári gumikkal ha nincs abs rommá töröm az audit a gumik miatt na meg szerintem nem össze hasonlítható a két autó féke hehe 2centire álltam meg mögötte  vigyor3 vérnyomás kb 200 pulzus 220  nyes a kötelezőm picit megugrott volna ha bele megyek, az audi egy picit sötétített is volt lehet kipatant volna pár kopasz szekrény a kocsiból  eplus2 Másnap mentem is téli gumiért gyorsan  vigyor3
Naplózva

2004 Mk3 2.0 TDCI kombi
Levis
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 1113


engineer76@freemail.hu
E-mail
« Új hozzászólás #15042 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:26:08 »

225-ös a 6,5-esre is felmegy Wink

ez tuti? nekem a gumisok nem ezt mondták... Huh?
Naplózva

Most: Ford Mondeo MKV 2.0 TDCi Titanium Individual, 2015/04, MT6
        
Volt:  Ford Mondeo MKIII 2.2 TDCi Ghia, 2004/12, MT6
        Ford Mondeo MKI 1.8 B Ghia, 1993/08
Kalap ur
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2403



E-mail
« Új hozzászólás #15043 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:33:36 »

Azt mondod mögötte álltál meg.
Akkor miért az ABS mentett meg?
Ezt nem értem. Ha mellette álltál volna meg akkor érteném.


Azt nekem ne mondja senki hogy ilyen helyzetbe ahol tizedek számítanak reflekszből nem nyomja be a féket tövig! Ha nincs abs akkor belecsúszok a hátuljába mivel nincs ami megakadályozza a kerekek csúszását... vagy valaki lenne olyan ügyes és a lábával beállítaná az ideális fékezést hogy a lehető legoptímálisabb legyen a féktáv az útviszonyokhoz és gumik állapotához mérten, amikor még pislogni sincs idő? Erre is jó az abs nem csak arra hogy satunál is irányítható, korrigálható legyen az autó..  
Naplózva

Mondeo Mk2 2.0 16v Zetec Ghia
kulani
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: leet



E-mail
« Új hozzászólás #15044 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:36:50 »


Szóval továbbra is az a kérdés, hogy MK4-hez 235/40R18 méretben van-e jó vétel.


235/40R18

Kingstar SK-10 95W 33.500
Falken Ziex ZE912 95W 39.990
Toyo T1 Sport  95Y 46.990
Dunlop SportMAXX TT 95Y 53.990
Goodyear Efficientgrip 95Y 54.990
Bridgestone Potenza RE050 A 91Y 54.990

Ezek közül az Efficientgrip való Mondeóra, várhatóan ennek a legnagyobb a futásteljesítménye. A Falken is komfortgumi.

A Kingstar az olcsó gumi :-) A legaljából még ezzel van a viszonylag legkevesebb negatív élményünk, de azért autóra nem tenném :-)

A Toyót nem ismerem, de vannak nagy rajongói a fórumon.

A SportMAXX TT feltehetően a legjobb gumi a listán. Sportgumi, de korrekt futásteljesítménnyel. Pöpec kompromisszum a a tapadás és az élettartam között.
Naplózva

Gumik Mondeóra és másra: i.szekeres@kulani-tyres.hu
Kalap ur
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2403



E-mail
« Új hozzászólás #15045 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:38:26 »

ez tuti? nekem a gumisok nem ezt mondták... Huh?

Na azt én is megnézném hogy felmegy-e hehe ha fel is megy érdekes egy látványt nyújthat mikor fel van fújva hehe
Naplózva

Mondeo Mk2 2.0 16v Zetec Ghia
AndyA
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 27030


E-mail
« Új hozzászólás #15046 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:38:35 »

Azt nekem ne mondja senki hogy ilyen helyzetbe ahol tizedek számítanak reflekszből nem nyomja be a féket tövig! Ha nincs abs akkor belecsúszok a hátuljába mivel nincs ami megakadályozza a kerekek csúszását... vagy valaki lenne olyan ügyes és a lábával beállítaná az ideális fékezést hogy a lehető legoptímálisabb legyen a féktáv az útviszonyokhoz és gumik állapotához mérten, amikor még pislogni sincs idő? Erre is jó az abs nem csak arra hogy satunál is irányítható, korrigálható legyen az autó..  

Olyan nincs, hogy legoptimálisabb. Valami vagy optimális (ugyanígy ideális), vagy nem. A fokozásnak nincs értelme ebben az esetben.

Jó sofőr meg tudja csinálni, aki meg mazsola, annak mindegy, hogy mit tesznek alá, ha olyan napja van, úgyis rommá töri az autóját.

Elég messzire kerültünk attól, hogy mennyire jó vagy nem a szélesebb gumi... Smiley

AndyA
Naplózva

Mk3 2.0/130LE TDCi Trend kombi 2006/11 -  MK5 2.0 Ecoblue TDCi kombi 2019/11
DomeSL
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2047


demeter.l@3i.hu
E-mail
« Új hozzászólás #15047 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:50:05 »

Neked tökre igazad van.
Már majdnem válaszoltam, mire megláttam, hogy te már leírtad a lényeget.
Kalap Úr-nak meg annyit, hogy megszokás kérdése az egész, és mivel nem csak ABS-es autót vezetek tudom, hogy igenis rááll a lába az embernek arra, hogy blokkolás határán tudja tartani az autót.
Továbbá még annyit, hogy az emberek többsége éppen hogy nem nyomja le elég erővel a féket vészfékezéskor. Emiatt erre van is rásegítés és vészfékezés detektálás.

Olyan nincs, hogy legoptimálisabb. Valami vagy optimális (ugyanígy ideális), vagy nem. A fokozásnak nincs értelme ebben az esetben.

Jó sofőr meg tudja csinálni, aki meg mazsola, annak mindegy, hogy mit tesznek alá, ha olyan napja van, úgyis rommá töri az autóját.

Elég messzire kerültünk attól, hogy mennyire jó vagy nem a szélesebb gumi... Smiley

AndyA
Naplózva

2004 Mk3 2.0 TDCI kombi
Angel
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 37381



WWW E-mail
« Új hozzászólás #15048 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:51:20 »

Olyan nincs, hogy legoptimálisabb. Valami vagy optimális (ugyanígy ideális), vagy nem. A fokozásnak nincs értelme ebben az esetben.

Annyira imádom... ez legtökéletesebb.  eplus2
Naplózva

MKIII facelift 2.0 TDCi Ghia – a kékvérű
kulani
Törzstag
***
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: leet



E-mail
« Új hozzászólás #15049 Dátum: 2012.03.07 szerda, 12:59:01 »


Amiről te beszélsz, az a tapadási súrlódás, de mivel az autó kereke forog, itt a gördülésiről kellene inkább beszélni. A fizika szerint ott is a nyomóerő és a nyomott felület számít, így a fizika szerint mindegy lenne, milyen széles a gumi, hiszen ha keskenyebb, csökken a felület, akkor nagyobb lesz a nyomóerő, tehát a keréken átvihető fékezőerő nem változik.



Éppen így gondolom :-)



Válasz
De ennek a dolognak van egy olyan fura tulajdonsága, hogy a gyakorlatban az istennek nem akarja ezt a szép modellt követni. Ha így lenne, a F1-es autókra sem raknának olyan gumikat, amilyeneket, elég lenne nekik is egy babakocsikerék. A különbség oka pedig az, hogy a fékezéskor a gumi nem gördül az úton, hanem gördül és csúszik. Az ABS a kifejthető legnagyobb fékerőnek megfelelő kb. 25%-os szlip körül próbálja tartani a kereket. Kanyarban is megvan a gördülés és csúszás egyszerre (a gumi külső és belső oldala nem azonos sebességgel halad a különböző ívek miatt), és ott is elkezd előbb "lemászni" az ívről az autó, mielőtt elszállna megfelelő tapadás híján. Szóval általánosságban kimondható, hogy optimális körülmények között a szélesebb gumi jobb tapadást ad.


Amit leírsz, az szóról szóra így van. Fizika ötös. Meg is magyaráztad, miért tesznek széles kereket az F1 versenyautókra.

De nem véletlenül nem írtad le te sem, hogy a szélesebb gumi miatt (és csak a szélesebb gumi miatt) rövidebb féktávokat vennének az F1 autók :-)


Válasz

A kerék tömege pedig az autóhoz képes nagyságrendileg kisebb, de inkább közel két nagyságrend környékén, így az elég kis szerepet játszik a perdülettel, mindennel együtt.



Attól tartok, ebben nincs igazad. Az autó kereke teljesen pontosan úgy viselkedik, mint egy lendkerék. Minél nagyobb és nehezebb egy lendkerék, annál nehezebb megfékezni a forgását.

A fórumtársunk által linkelt AE86-os linken világosan és részletesen elmagyarázzák a nehezebb kerék viselkedését.

Azt persze én sem állítottam, hogy a nehezebb kerékkel szerelt autóval nem lehet megállni, és a 18-as felnivel szerelt Mondeók körül csak úgy hullanak a zebrán átkelő különböző óvodáscsoportok, de tény, hogy nő a féktáv.

50-ről állóra fékezni kb 30 méter. Ha a féktávban 1% a különbség, azt fenékkel észre sem veszed -- kivéve akkor, ha az az 1% (30 cm) éppen az előtted álló lökhárítójában végződik....

Bár a nehéz kerék + fékezés témát éppencsak egy mondatban rendezi le, kedvenc írásom a témában:

http://totalcar.hu/magazin/technika/peresgumi/


Naplózva

Gumik Mondeóra és másra: i.szekeres@kulani-tyres.hu
Oldalak: 1 ... 294 295 296 297 298 299 300 [301] 302 303 304 305 306 307 308 ... 555   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.079 másodperc alatt készült el 21 lekéréssel.