alf®
|
|
« Dátum: 2012.07.27 péntek, 22:04:16 » |
|
Az MK3-as Mondeo (benzines) úgy nevezett MRFS rendszerű, ami azt jelenti, hogy nincs visszatérő üzemanyag ág a rendszerben. Lényegében csak egy fő üa. vezeték megy előre a motortérbe. Amit a pumpa a szállít az részben előre megy az injektorokhoz (rail) részben a szűrőtől visszatér a tankba. A rövidített visszatérő szakasz végén ül a nyomásszabályzó szelep -benne az üa ellátó rendszerben- , ami beállítja a nyomást a tank és az injektorok közti szakaszon. Ha a motor keveset fogyaszt (pl alapjárat) rengeteg folyik át a nyomásszabályzón vissza a tankba, ha a motor igénye nagy, akkor kevesebb. Van ennek a rendszernek előnye és hátránya is. Az előnyét szerintem a Ford bezsebelte. A hátránya maradt nekünk. Van a nyomás alatt álló benzinnek ugyanis egy rossz tulajdonsága: Hajlamos a "keszonbetegségre". Ha egy 3.8 baros rendszerben a gyújtást, ergó a szivattyút leállítod akkor annak csökkenni kezd a nyomása a belső komponensek kismértékű szivárgása miatt (pl pumpa visszacsapó szelep, nyomásszabályzó). A szivárgás nem gond bizonyos mértékig, pláne, hogy ebben a rendszerben, ezen komponensek szivárgása a tankon belül marad. A nyomás esése viszont nem haladhat meg egy bizonyos értéket (legyen mondjuk 10 perc múlva is 3 bar fölött) mert a benzinben "forrni kezd" és a benne lévő gázok buborékot kezdenek formálni. Pont, ahogy a vérünkben az oldott nitrogén, amikor búvárkodás után hirtelen jövünk fel és keszonbetegek leszünk. A forrás létrejötte függ a nyomástól és a hőmérséklettől. Ha magas hőmérsékleten (ne feledjük a railben lévő benzin egy meleg napon, bemelegedett motornál igencsak forró tud lenni) leesik a nyomás, akkor a benzin forrni kezd és megindul a buborékképződés. Ha az injektorok előtt nem benzin, hanem gáz van, akkor az autó nem indul el elsőre. Ilyenkor a gáznak kell először átpréselődnie az injektoron és csak utána ér oda a bezin, amitől beindul az autó. Hogy ezt a jelenséget elkerüljük, annyit kell biztosítani, hogy a benzin relatíve nagy nyomása legalább addig megmaradjon, amíg a hőmérséklete jelentősen visszacsökken a benzinnek. Amikor ugyanis már nem túl magas a benzin hőmérséklete, alacsony nyomáson se kezd el forrni. Lefordítva ezt hibaokokra, a nehezen indulás egyik oka lehet, hogy a benzin nyomást a rendszer nem képes megfelelő szinten tartani a motor leállítása után. Ennek pedig a gyökér-oka rendszerint a nyomásszabályzó szelep tökéletlen visszazárása (fém zárófelületek a szelep ülékben nem záródnak össze). Ritkább esetekben a szivattyú visszacsapó szelepének a tökéletlen zárása. Ezeket pedig többnyire valami apró szennyeződés bekerülése okozza.
|