Régóta gondolkozom egy DRL (Daytime Running Light), azaz nappali menetfény beépítésén, mert szeretném nappal kímélni az autó Xenon csöveit, a generátort, a nappal feleslegesen világító műszerfal és egyebek izzóit, és nem mellékesen ezek által csökkenteni a fogyasztást is. Megúszni a rendőrségi büntetéseket a nappal elfelejtett tompított fényszóró miatt. A Vilagitas.eu oldalnak köszönhetően szeretném bemutatni az Osram DRL 101 Light@Day beszerelését Ford Mondeo MK3-ba.
A doboz:
A tartalma:
Szükséges szerszám a beszereléshez, OBI-ba 2500 Ft körül beszerezhető:
Első lépésként vegyük ki a hűtőrácsot a tetején található két műanyag rögzítő segítségével:
Mindkét oldalt van egy-egy légterelő lemez, pattintva csatlakoztatva, ezeket is távolítsuk el:
Benzines modellnél felülről ki tudtam forgatni az alsó rácsot úgy, hogy a helyén bukott ki, ez is kis fülekkel pattintva csatlakozik. Kivételkor vigyázzunk, mert a jobb oldalán van a hőmérő szenzora, azt vegyük le:
Erre az elemre van szükségünk:
Én dekopir fűrésszel kezdtem el kivágni a lámpák helyét, de egy jobb késsel, szikével is gond nélkül megoldható:
A rácsot a kiszereléssel fordított sorrendben visszaszereljük:
Papír alapú, festő ragasztószalaggal beragasztjuk a lámpák helyét, amin be tudjuk majd jelölni a pontos helyzetüket:
Nálam a lökhárító mögötti ütköző fogja tartani őket:
Majd előfúrjuk a csavarok helyét. Én a lyukakat lefestettem Hammerite-tal is:
Utána felcsavarozható a fent említett szerszámmal a lámpák tartója. Én a csavarokat dupla olyan hosszúra cseréltem, és addig csavartam be, hogy vízszintben legyen a tartó. Majd Patex Total ragasztóval a csavarok fejét, és a tövét is bekentem, a késöbbi lazulást megelőzve.
Következő lépésként meg kell keresnünk a lámpa csatlakozóján a helyzetjelző kábelét (2004-es benzines Xenonos Mondeón ez a narancs/lila volt). Biztonság kedvéért használjunk multimétert, mert típusonként változhatnak a színek!
A lámpához mellékelt késes leágaztatót fűzzük át a helyzetjelző kábelén. Tegyük a másik nyílásba a lámpa vezérlő narancssárga kábelét, majd pattintsuk össze:
Szigeteljük le:
Csatlakoztassuk a vezérlődobozba a kábeleket:
Én a légszűrőház feletti tartóra rögzítettem egyszerűen a hozzá kapott kábelkötegelővel:
A kábeleket kábelkötegelővel összefogjuk:
Generátor jel figyeléses bekötés, c2B vezérlővel:
Az akkumulátorra csatlakoztatjuk a kábeleket. Az én bekötésemnél a lámpa helyzetjelzőként is működni fog (a helyzetjelző izzókat vegyük ki), így a + -ra piros, a negatívra a fekete, és a kék kábelt csatlakoztattam:
Kapcsolt +12V-al történő bekötés, o1C vezérlővel:
Itt a piros kábelt egy gyújtára kapcsolt +12V-ra kell kötnünk, én a biztosíték dobozba találtam a kék csatlakozón egy zöld/lila kábelt, amin csak gyújtás alatt van feszültség, ezt ágaztattam le egy késes leágaztatóval. Az akku neatívra a fekete kábel kerül, a kéket pedig ne kössük be. Ennél a bekötésnél sajnos nem tudjuk helyzetjelzőként használni a DRL-t, mert gyújtás nélkül nem fog világítani. Aki megelégszik azzal, hogy csak gyújtáson lesz helyzetjelzője, ő bekötketi a kék kábelt is az akku negatívra. (Nem szabályos!)
A kapcsolt +12V-os bekötésnél kell vágnunk a biztosíték doboz fedelére egy kis rést a kábelnek:
A kábeleket rögzítjük, szépen elrejtjük a másik kábelköteg alatt:
Lámpákat pattintsuk a helyükre:
Próba:
Köszönöm a Vilagitas.eu támogatását, és segítségét.
Bővebb információ:
http://www.vilagitas.eu/osram_led_drl_101Jó munkát kívánok!
Scratch