MK3 turbócső tesztelő készítése
Írta: DomeSL
Biztos mindenkivel előfordult, hogy úgy érezte, hogy valahogy nem úgy húz a gép, mint ahogy szokott. Ez gyakran vezethető vissza turbó csőhasadásra, vagy az illesztések szétcsúszására.
Sajnos az nem igaz, hogy ennek szükségszerű velejárója a füstölés, és az olajszivárgás. (bár nagyon valószínű) Így néha nehéz meghatározni a hiba okát.
Vannak, akik nyomás mérő órát építenek be. Ennek nagy előnye, hogy az ember csak rápillant, és már meg is nyugodott a lelke. Továbbá a hibát azonnal észrevenni.
De komoly hátránya, hogy a nyomásmérő órát nehéz elhelyezni. Én speciel nem szeretnék neki lyukat fúrni, és amúgy is úgy vélem, hogy egy nyomásmérő már a tunning 1200-es Lada szintjére kezdi hozni a Mondeo-t. Arról már nem is beszélve, hogy egy jó nyomásmérő nem olcsó mulatság.
A másik megoldás, hogy az ember egy diagnosztikai műszerrel időnként megméri a nyomást.
Mindkét megoldásnál problémát jelenthet a hiba helyének meghatározása, akkor is, ha az ok már fel van ismerve. Erre próbálok egy olcsó megoldást mutatni.
Be kell szerezni egy 45°-os DN50-es PVC idomot, és hozzá egy tokelzáró sapkát.
Ebből lesz az EGR helyére helyezett dugó. A gumicső az EGR-nél 52mm-es, de az 50mm-es idomra szépen rá tudjuk majd húzni a bilincsével.
A tokelzáró sapkát, valahol ahol nincs rajta írás ki kell fúrni 11-es fúróval. Lehetőleg, úgy hogy ne mozogjon el oldalra fúrás közben, mert akkor nagyon kitágulhat a lyuk.
Ha ez megvan, akkor a lyukas sapkával elbotorkálunk a legközelebbi gumijavítóig, és megkérjük, hogy legyen kedves 200 Ft-ért a lyukba behúzni egy gumis tűszelepet. Igény szerint választhatjuk az 1200 Ft-os csavarozhatót is. A gumis szelep behúzásának folyamata a következő:
Szépen átdugjuk a szelepet a lyukon amennyire csak lehet, ezután a gumiszerelő bácsi rátekeri a szelep behúzó kézi készüléket. A szelep lyukon túli részére bőségesen csorgatunk mosogatószert vagy szappanos vizet. (Ha gyanú merülne fel, hogy a gumis nem rendelkezik ezen kellékekkel, akkor vigyünk magunkkal).
Ezután szembe állunk a gumissal, két kézzel megmarkoljuk a tokelzáró sapkát, úgy hogy az ujjainkkal a szelep környékét tartjuk, nehogy kirepedjen a PVC, a gumis meg megragadja a behúzó eszközt és húzzuk, és húzzuk, és húzzuk.
Ha sikerült a szelep behúzás akkor a tokelzáró sapkát szépen bekenjük vinilfix ragasztóval és a már eleve tömített 45°-os elembe toljuk.
A turbó alatti csőhöz is szükség lesz egy dugóra. Ennek a csőnek a belső átmérője 36 mm.
Az a nagyszerű fordulat segít minket, hogy a DN30-as PVC cső toktoldója éppen meg fog felelni erre a célra.
Még egy kis peremet is előkészítettek nekünk, ami 38mm.
Az eljárás teljesen azonos az előzőekben leírt ragasztással, csak a tokelzáró sapkába nem kell szelepet húznunk.
Mivel a toktoldó értelemszerűen tükörszimmetrikus, ezért az egyik végén a nagyobbik peremet le kell fűrészelni.
Ha megvagyunk, akkor az egészet félre kell tenni 2 napra. Mivel a ragasztó csak akkor szárad 24 óra alatt, ha nem olyan vastagon kenjük be, mint ahogy ezt itt most.
Őszintén megmondom, hogy élesben nem próbáltam le, de a gumisnál 5-6 barra leteszteltük.
Itt már alaposan púposodtak a tokelzáró sapkák, de nekünk úgyis csak kb. 1.7-barra kell majd fújnunk. Ehhez szerintem egy kisméretű lábpumpa a legalkalmasabb, amit akár kézbe is vehetünk. Kacérkodtam a gondolattal, hogy kompresszorral fújom fel, de félő, hogy megszaladna a kezem, és én hasítanám szét a csöveket a nagy nyomással.
Az elvárás szerint ezzel a módszerrel álló autónál figyelni lehet a nyomástartást, és meg lehet majd hallani az esetleges lyukakon kiáramló levegőt. Ha hallani nem lehet, akkor egy kis szappanhabot lehetne alkalmazni.
A felhasznált anyagok árai a legdrágább helyen, egy barkács áruházban a következők voltak:
• egy 45°-os DN50 | 199 FT |
• DN50 tokelzáró sapka | 299 FT |
• DN30 tokelzáró sapka | 299 FT |
• DN30-as toktoldó | 299 FT |
• Szelep a gumisnál | 200 FT |
Ez eddig 1296 Ft. Ehhez jön még a ragasztó, ami nekem volt a cégnél, de az sajna a boltban 1200 Ft.
Remélem, segít a leírás. Én közben megtaláltam az eresztés helyét, az EGR és a szívósor között, így az éles teszt még várat magára.
Ha az EGR helyére kerülő dugó nem akar majd a csőben maradni 1.7 bar nyomásnál, akkor hőlégfúvóval, vagy a tűzhely fölött, meg kell melegíteni a végét és egy kis peremet hajlítani rá.
Képek: