Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.04.28 vasárnap, 15:16:10 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Turbócső tesztelő készítése  (Megtekintve 8690 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
HZsolt92
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 23820


RULE: Turbos make torque, and torque makes fun


E-mail
« Dátum: 2011.05.22 vasárnap, 17:20:02 »

MK3 turbócső tesztelő készítése
Írta: DomeSL


Biztos mindenkivel előfordult, hogy úgy érezte, hogy valahogy nem úgy húz a gép, mint ahogy szokott. Ez gyakran vezethető vissza turbó csőhasadásra, vagy az illesztések szétcsúszására.
Sajnos az nem igaz, hogy ennek szükségszerű velejárója a füstölés, és az olajszivárgás. (bár nagyon valószínű) Így néha nehéz meghatározni a hiba okát.

Vannak, akik nyomás mérő órát építenek be. Ennek nagy előnye, hogy az ember csak rápillant, és már meg is nyugodott a lelke. Továbbá a hibát azonnal észrevenni.
De komoly hátránya, hogy a nyomásmérő órát nehéz elhelyezni. Én speciel nem szeretnék neki lyukat fúrni, és amúgy is úgy vélem, hogy egy nyomásmérő már a tunning 1200-es Lada szintjére kezdi hozni a Mondeo-t. Arról már nem is beszélve, hogy egy jó nyomásmérő nem olcsó mulatság.
A másik megoldás, hogy az ember egy diagnosztikai műszerrel időnként megméri a nyomást.
Mindkét megoldásnál problémát jelenthet a hiba helyének meghatározása, akkor is, ha az ok már fel van ismerve. Erre próbálok egy olcsó megoldást mutatni.

Be kell szerezni egy 45°-os DN50-es PVC idomot, és hozzá egy tokelzáró sapkát.
Ebből lesz az EGR helyére helyezett dugó. A gumicső az EGR-nél  52mm-es, de az 50mm-es idomra szépen rá tudjuk majd húzni a bilincsével.

A tokelzáró sapkát, valahol ahol nincs rajta írás ki kell fúrni 11-es fúróval. Lehetőleg, úgy hogy ne mozogjon el oldalra fúrás közben, mert akkor nagyon kitágulhat a lyuk.

Ha ez megvan, akkor a lyukas sapkával elbotorkálunk a legközelebbi gumijavítóig, és megkérjük, hogy legyen kedves 200 Ft-ért a lyukba behúzni egy gumis tűszelepet. Igény szerint választhatjuk az 1200 Ft-os csavarozhatót is. A gumis szelep behúzásának folyamata a következő:
Szépen átdugjuk a szelepet a lyukon amennyire csak lehet, ezután a gumiszerelő bácsi rátekeri a szelep behúzó kézi készüléket. A szelep lyukon túli részére bőségesen csorgatunk mosogatószert vagy szappanos vizet. (Ha gyanú merülne fel, hogy a gumis nem rendelkezik ezen kellékekkel, akkor vigyünk magunkkal).
Ezután szembe állunk a gumissal, két kézzel megmarkoljuk a tokelzáró sapkát, úgy hogy az ujjainkkal a szelep környékét tartjuk, nehogy kirepedjen a PVC, a gumis meg megragadja a behúzó eszközt és húzzuk, és húzzuk, és húzzuk.

Ha sikerült a szelep behúzás akkor a tokelzáró sapkát  szépen bekenjük vinilfix ragasztóval és a már eleve tömített 45°-os elembe toljuk.

A turbó alatti csőhöz is szükség lesz egy dugóra. Ennek a csőnek a belső átmérője 36 mm.
Az a nagyszerű fordulat segít minket, hogy a DN30-as PVC cső toktoldója éppen meg fog felelni erre a célra.

Még egy kis peremet is előkészítettek nekünk, ami 38mm.
Az eljárás teljesen azonos az előzőekben leírt ragasztással, csak a tokelzáró sapkába nem kell szelepet húznunk.
Mivel a toktoldó értelemszerűen tükörszimmetrikus, ezért az egyik végén a nagyobbik peremet le kell fűrészelni.

Ha megvagyunk, akkor az egészet félre kell tenni 2 napra. Mivel a ragasztó csak akkor szárad 24 óra alatt, ha nem olyan vastagon kenjük be, mint ahogy ezt itt most.

Őszintén megmondom, hogy élesben nem próbáltam le, de a gumisnál 5-6 barra leteszteltük.
Itt már alaposan púposodtak a tokelzáró sapkák, de nekünk úgyis csak kb. 1.7-barra kell majd fújnunk. Ehhez szerintem egy kisméretű lábpumpa a legalkalmasabb, amit akár kézbe is vehetünk. Kacérkodtam a gondolattal, hogy kompresszorral fújom fel, de félő, hogy megszaladna a kezem, és én hasítanám szét a csöveket a nagy nyomással.
Az elvárás szerint ezzel a módszerrel álló autónál figyelni lehet a nyomástartást, és meg lehet majd hallani az esetleges lyukakon kiáramló levegőt. Ha hallani nem lehet, akkor egy kis szappanhabot lehetne alkalmazni.

A felhasznált anyagok árai a legdrágább helyen, egy barkács áruházban a következők voltak:
•   egy 45°-os DN50 199 FT
•   DN50 tokelzáró sapka299 FT
•   DN30 tokelzáró sapka299 FT
•   DN30-as toktoldó299 FT
•   Szelep a gumisnál200 FT

Ez eddig 1296 Ft.  Ehhez jön még a ragasztó, ami nekem volt a cégnél, de az sajna a boltban 1200 Ft.

Remélem, segít a leírás. Én közben megtaláltam az eresztés helyét, az EGR és a szívósor között, így az éles teszt még várat magára.
Ha az EGR helyére kerülő dugó nem akar majd a csőben maradni 1.7 bar nyomásnál, akkor hőlégfúvóval, vagy a tűzhely fölött, meg kell melegíteni a végét és egy kis peremet hajlítani rá.

Képek:







« Utoljára szerkesztve: 2015.10.15 csütörtök, 20:03:25 írta Zsolteey » Naplózva


2019 NISSAN NAVARA NP300
2017 CITROEN C3 VAN

múlt:
2001 TDDI 4DOOR 
2003 TDCI 5DOOR
2002 2.0 TDDI TURNIER
2007 2.5T 4 DOOR PANTHER BLACK TITANIUM X
2008 2.0 TDCI 5DOOR PANTHER BLACK TITANIUM AUTOMATA
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.029 másodperc alatt készült el 25 lekéréssel.