Olajszűrő beépítése az MKIII Mondeo kormányszervó rendszerébe.
Kezdem azzal, hogy a Mondeom 2005-ös kiadású 2.0 TDCI ferde hátú és 5 éves korában cseréltem először szervo olajat, teljes át öblítéssel egyetemben, amit nagyon bánok, hogy nem hamarabb tettem meg! Az olaj nagyon el volt szennyeződve, és a viszkozitása sem volt megfelelő, és furcsa módon ragadt. A szervo rendszer teljes nagytakarítása urán 1.5 évvel az olaj ellenőrzésekor, tapasztaltam az ismételt erőteljes szennyezettséget, ami tudva levő nem használ a szervo rendszer és kormánymű érzékeny alkatrészeinek
Itt hívnám fel, mindenki figyelmét arra, nem szabad bedőlni az „élettartam olajjal feltöltött” félre vezető reklámszövegnek. Ez érvényes a sebváltóra is. Nem létezik olyan olaj, mely nem szennyeződik és közben egy életen át, meg őrzi a kenő képességét. Nagyon durva, pusztán profitot hajszoló, és komoly károkat okozó, félre vezető reklám duma!
A teljes rendszert átvizsgálva a következők voltak megállapíthatók
A rásegítő erőt közvetítő szervo olaj, folyamatos terhelésnek van kitéve normál üzem közben, és kimondottan nagy terhelésnek, kormány végállások esetében, ami melegedéssel jár,(ezért a szervo olajat hűteni kell)
Sajnos a rendszerben, az olajjal együtt akadálymentesen áramolhatnak az alkatrészekről leváló, mikron nagyságú fém részecskék, súrlódást és további kopást okozva a rendszerben.
Hatékony érdemi olajszűrő viszont nem található az olajkörben.(van egy szűrő beépítve a tágulási tartályba, ami semmire se jó. Tulajdon képen nem is szűr semmit, mert csak a tartály alsó és felső részét köti össze, átjárhatóvá téve az elválasztó elemet)
Széria autókba sehol nem találtam gyárilag beépített szűrőt.
Viszont minden luxus kategóriájú Pl: Aston Martin, Bugatti, Ferrari, Bently, Rolls Royce, és természetesen a nagyteljesítményű szállító és munkagépekbe megtalálható.
Ekkor döntöttem el, hogy kiegészítem a rendszert egy megfelelő olajszűrővel, ami megakadályozza a mikron nagyságú fémszemcsék áramlását az olajjal a rendszerben, és ezzel jelentős mértékben csökkenthető a további erőteljes kopás, és az egyes szabályozó és vezérlő elemek megszorulása, ami adott esetben súlyos balesethez vezethet. (Ilyen kormány megakadásról és megszorulásról több Forum társ is beszámolt)
A szűrőt, a szervo olajkör visszafolyó ágába építettem be. Itt elfogadható nyomás viszonyok uralkodnak a szűrő megfelelő működéséhez. A visszafolyó ágba épített szűrő, nemcsak az olajat szűri meg, hanem megakadályozza a tágulási tartály elszennyeződését is.
Néhány szó a szűrővel szemben támasztott követelményekről
1. A szűrőnek több, egymással ellentétes követelménynek kell megfelelni.
2. Nagy áteresztő képességgel kell rendelkeznie, nagy finomságú szűrés mellett.
3. A szűrőnek feltétlen kell, hogy legyen egy biztonsági szelepe, amelynek jelen követelmények mellett, a nyitónyomása nem lehet nagyobb, mint 1 bar
4. A rendszerbe beépített szűrőnek minden körülmények között, biztosítani kell az olaj folyamatos áramlását, még a szűrő teljes eltömődése estén is.
5. Ezért csak biztonsági szeleppel ellátott szűrőt szabad beépíteni, aminek a nyitó nyomása 1 bar. Ez azt jelenti, hogy a szűrő teljes eltömődése estén az olajnyomás a biztonsági szelepet kinyitva biztosítja a rendszer további működését. Nem szűnik meg a szervo rásegítés
6. Természetesen ilyenkor a szűrő hatás megszűnik, és a szűrőt a leghamarabb ki kell cserélni a káros kopások megakadályozása végett.
7. Remélhetőleg ez az állapot nem fog előállni a rendszerben, a szűrő megfelelően nagy mechanikai méretei miatt.
8. Kétévente elegendő lesz cserélni a szűrőt, a szervo olaj cserével egyetemben.
A felhasznált alkatrészek jegyzéke
1 db olajszűrő. A szűrő cikkszáma:
FO-601S Oil Filter. Ára: 980Ft FO-279S, listaára 1071 Ft a Bárdiban (mínusz klubos kedvezmény)
Mivel a 601-es szűrőnek a tömítése nem illeszkedik pontosan a szűrőtartó felfekvési felületére, így kerestem helyette egy alkalmasabbat.
Ennek az átmérője pár mm-rel kisebb, de a tömítése nagyobb átmérőjű, és ugyanúgy van benne áteresztőszelep dugulás esetére.
FO-601S, 80 mm átmérő:
https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2162795&lng=hu FO-279S, 76,5 mm átmérő :
https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2162758&lng=huA szűrő belső menete: M 3/4-16 UNF
Gyártmány: Japanparts
1db szűrő tartó konzol Ahhoz, hogy a szűrőt be tudjuk építeni, szükséges egy szűrőtartó konzol, ami a
www.bugparts.hu web oldalról, olaj filter konzol néven, cikkszám:1825 és 3900Ft áron szerezhető be.
2 db tömlővég csatlakozó A tartó konzolhoz, tömlővég csatlakozót, 3/8” külső menettel és 10mm-es tömlővéggel, hidraulika szakboltban vehetünk 380 Ft/db-ért .
KB 50cm hosszú 10mm belső átmérőjű olajtömlő,(1400Ft/m)
KB 30cm hosszú 10mm, külső átmérőjű alumíniumcső (780Ft/m)
6db db 10-16mm ABA bilincs.(nem tudom nem most vettem)
KB 50-55cm hosszú 20mm széles 5mm vastag, téglalap alakú profil alu.(OBI az aluprofil és a cső sajnos csak 1m-es szálban kapható) profilalu 1400Ft/m
6 db 6mm-es hat lap fejű csavar, anyával és alátéttel.
A beépítésről néhány szót
A tartó konzolba becsavart olajszűrőt, a hűtő előtt lévő motorháztető zárat tartó mechanikára rögzítjük, a fent említett aluprofillal. A szűrő az olajkörbe, 10mm-es alucsővel és olajtömlővel a szervo olajhűtő után van közvetlenül beépítve, és a szűrőtől megy tovább az eredeti gyári csövet felhasználva, a tágulási tartályhoz.
A beépítés utáni légtelenítés, a szokásos módon történik. Járó motornál, többször átforgatjuk a kormányt, a végállásoknál pár mp-re kitartva. Az olaj felhabosodását a szűrő kiválóan megakadályozza. Akinél aktuális, a szűrő beépítését célszerű egy teljes átmosással, és olajcserével egybe kötve elvégezni. A szűrő beépítése után a teljes feltöltési mennyiség KB 1.2 liter. Mint írtam, a szervo olajat és a szűrőt a későbbiekben, elegendő 2 évente cserélni. Ezzel biztosítva, a hosszú távú problémamentes működést.
A beépítésről készített fotók magukért beszélnek.
A beépítéshez mindenkinek sok sikert kívánok.
Remélem ezzel a néhány gondolattal is tudtam segíteni Forum társaimnak.
Tisztelettel László!
Kiegészítés a szervo szűrő beépítésével kapcsolatban
Felvettem, a szervo rendszerben uralkodó nyomás viszonyokat, szűrő nélkül és szűrővel. Járó motor alapfordulaton (750ford/perc).
Szűrő nélkül, a kormányközép „0” ponti nyomás 0.45 bar.
Jobb és bal végállás előtti nyomás 0.6 bar.
Ütközésig kihajtott kormány esetében viszont nulla!
Ezért nem szabad huzamosabb ideig, járó motor esetében a kormányt végállásban tartani. Ilyenkor egy szelep lezár és a szivattyú csak töri az olajt, és az egyre jobban melegszik. Ezért kell az olajhűtő.
Beépített szűrő esetében a „0” ponti kormányközép olajnyomás 0.55 bar. Végállás előtt 0.75bar.
Járó motor 2000 fordulat esetében, a nyomás viszonyok 0.1-0.15 bar lettek nagyobbak.
Minden kedves fórumtársam figyelmét felhívom, a szervo szűrő beépítésével kapcsolatban.
Mindenki a saját felelősségére építse be a szűrőt a rendszerbe, mert a beépítés közlekedés biztonságtechnikai szempontból, szerkezeti módosításnak minősül, annak ellenére, hogy a szűrő beépítése nem veszélyezteti, még meghibásodás esetén sem, a gépjármű kormányozhatóságát. A gyár eredetileg úgy tervezte a rendszert, hogy a szervo hatás megszűnése esetén is a jármű kormányozható marad. A szűrő beépítése, a rendszer eme védelmi funkcióját. nem befolyásolja, és nem változtatja meg.
Továbbá!
A rendszerbe beépített alkatrészekkel szemben támasztott követelmények.
Csak gyári, vagy annak megfelelő, prémium minőségű alkatrészeket építhetünk a rendszerbe. A beépítésre szánt, hidraulika csöveknek megfelelően, magas nyomásúnak és megfelelően, olaj állónak kell, legyen. Max nyomás 40 BAR
A beépítéshez megfelelő eszközök, és szakértelem szükséges. Minden körülmények között biztosítani kell, a rendszer megfelelő tömörségét és nyomás állóságát, a megfelelő szervo hatás, folyamatos biztosítása érdekében.
Kérek minden kedves fórumtársat, hogy a fent leírtak figyelembe vételével tanulmányozzák a cikket
A beépítésből, és különösen a szakszerűtlen beépítésből eredő jogi és egyéb anyagi következményekért, felelősséget nem vállalok!!
Mindenki a saját felelősségére végezze el a beépítést!! Megértéseteket köszönöm. Tisztelettel László!