Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.04.16 kedd, 07:18:16 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / FL (2004) előtti hátsó féknyereg felújítása, illetve átalakítása  (Megtekintve 25897 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
alf®
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 48445



« Dátum: 2014.04.20 vasárnap, 22:58:34 »

MK3 FL (2004) előtti hátsó féknyereg felújítása, illetve átalakítása szimering tömítésre

Az alap probléma:

A 2004 FL előtti BOSCH rendszerű hátsó féknyereg kézifék működtetőkarja hajlamos a beragadásra. Ez a probléma az öntvény ház, valamint a működtető tengely közé szivárgó víz hatására létrejött rozsdásodás miatt alakul ki. A problémát a nem megfelelő tömítettség okozza, illetve az, hogy a tengelytömítő gyűrű túl szorosan illeszkedik a működtető tengelyen, és ezáltal a tömítőgyűrű nem a tengelyen fordul el, hanem az öntvényházon. Ez az elmozdulás viszont lehetővé teszi a víz beszivárgását a rendszerbe, ami a későbbiekben rozsdásodást és a kéziféktengely teljes megszorulását okozza a kézifék használata esetén. A probléma igen komoly, mert közlekedési balesetet és gépjármű tüzet okozhat. A probléma elhárítása a hátsó féknyereg teljes kiszerelésével, tisztításával és a tömítő rendszer felújításával, illetve átalakításával orvosolható.

Mielőtt valaki hozzálátna a felújításhoz vagy az átalakításhoz, be kell szereznie egy speciális, kifejezetten a fék szereléséhez kialakított 5 lapú, 14-es méretű dugókulcsot.

Sajnos a 14-es külön nagyon nehezen beszerezhető. Készletben 1800-8000 Ft között változik márkától függően. Enélkül a kulcs nélkül nehéz a tengelyrögzítő csavart roncsolás nélkül kiszerelni. Az esetlegesen tönkre tett csavar újbóli beszerzése szinte kilátástalan. Külön nem forgalmaznak ilyen csavart!

A ki-be, és a szét-összeszereléshez szükséges szerszámok jegyzéke:

- Cr-V 14 ötszögű fékszerelő dugókulcs
- dugókulcs 13-as
- dugókulcs 15-ös
- csillagkulcs 11-es
- ex-T 30 bitfej
- a csavarok lelazításához elektromos vagy levegős ütvecsavarozó, vagy megfelelő méretű erőkarral rendelkező dugókulcs.
- a beszereléshez és meghúzáshoz 20-240Nm-es nyomatékkulcs (nem feltétlen szükséges).

A hiba elhárítására két megoldás kínálkozik.

Az egyszerűbb eljárás

A kiszerelt féknyerget homokfúvással vagy drótkoronggal tökéletesen megtisztítjuk, a kéziféktengelyt, ha be van ragadva, óvatosan WD40-nel befújva mozgathatóvá tesszük. Ezután a féknyerget darabokra szedjük a következők szerint:

- a kézifékkar visszahúzó rugó kiszerelése
- a kéziféktengely működtetőkar leszerelése
- a tartókengyel leszerelése
- a kéziféktengelyen lévő tömítőgyűrű levétele
- a féknyeregből a dugattyú és a porvédő kámzsa kiszerelése
- a kéziféktengelyt rögzítő 5 lapú csavar kiszerelése
- a kéziféktengely kinyomása az öntvény házból

Az esetlegesen megszorult főfékdugattyút kompresszorral előállított túlnyomásos levegővel vagy hidraulikus pumpával nyomhatjuk ki az öntvényházból, ügyelve arra, hogy a kiszereléskor sem mi magunk sem a dugattyú ne sérüljön meg.

A művelet során nagyon ügyeljünk a tisztaságra! Semmilyen szennyező anyag nem kerülhet a dugattyúra és a kézifékállító tengelyre!

A szétszerelés után a kézifék működtetőtengelyén lévő külső és belső rögzítőcsapos csavartömítést, valamint a fék munkahengerben a dugattyú tömítőgyűrűt és a porvédő kámzsát (a porvédő kámzsának nagyon fontos szerepe van a dugattyú hibátlan állapotának megőrzésében) újra cseréljük. A tömítések cseréje közben a porvédő kámzsát szereljük be legutoljára, a főfékdugattyúra.

A hátsó fékdugattyút alaposan vizsgáljuk meg. Semmilyen korrózió okozta sérülés nem lehet rajta, mert tömítetlenséget és a fékdugattyú megszorulását okozhatja az öntvényházban! A tömítések cseréje után összeszerelhetjük a féknyerget. Összeszerelés előtt a kézifék állítókart a recézett vége felől a tömítőgyűrűig vékonyan kenjük meg, jó minőségű, hőálló gépzsírral (pl SCHELL Alvánia), vagy hasonló tulajdonságú szilikon zsírral.

Zsír nem kerülhet a tömítőgyűrű másik oldalára!

A kézifék tengely beszerelésekor ügyeljünk a tengely helyzetére. A tengelyen lévő bemélyedésnek és a rögzítő csavar furatának egybe kell esnie, ellenkező esetben a kéziféktengely nem fog működik. Beszerelés és az 5-lapú csavarral történő rögzítés után az öntvényházból kiálló kézifékmozgató tengelyre helyezzük rá az előzetesen a belső felületén vékonyan megzsírozott zárógyűrűt. A zárógyűrűt erőteljes nyomással igazítsuk az öntvényházon lévő perembe.

A zárógyűrű pontos elhelyezkedése nagyon fontos a zavartalan működés szempontjából. A zárógyűrű külső felületét óvatosan takarítsuk meg az esetlegesen kinyomódott zsírtól vagy bármilyen más szennyeződéstől (vegyszeres ronggyal, nem féktisztító spray-vel történő zsírtalanítás!). Tisztítás után kétkomponensű műgyanta alapú ragasztóval vékonyan kenjük körbe a zárógyűrű öntvényházzal érintkező külső peremét. A ragasztással megakadályozzuk a zárógyűrű elmozdulását, így nem hatolhat be víz a tengelyhez. A záró gyűrű esetleges kopása, majd cseréje esetén a ragasztó könnyűszerrel eltávolítható az öntvényház károsodása, sérülése nélkül. A főfék és a kézifék helyes működése esetén is ajánlatos a rendszer elemeket évente ellenőrizni.

Már ez az egyszerű megoldás is hosszú időre képes biztosítani a kézifék normál működését, mivel a tömítőgyűrű megfelelő rögzítésével kiküszöböltük a pára és a víz beszivárgását a rendszerbe. A kézfék normál működőképességének megőrzése végett javasolt a kézifék rendszeres, rendeltetésszerű használata!

A bonyolultabb megoldás: a kézifék tengelytömítés cseréje szimeringre

A tengely tömítés szimeringre történő cseréje nem minősül szerkezeti módosításnak. Szétszerelés, tisztítás, tömítőelemek cseréje és az összeszerelés folyamata megegyezik az előzőekben leírtakkal. Ebben az esetben viszont az egyszerű záró tömítőgyűrűt egy sokkal megbízhatóbb szimeringgel helyettesítjük.

A féknyereg teljes szétszerelése után az öntvényház tengelyvég felőli oldalán láthatunk egy kb. 1 mm magasan kiemelkedő belső peremet, mely körbefogja a kiálló tengelyvéget. Ez a kiemelkedés az előzőekben leírtaknál a zárógyűrű alatt van. Szimeringes tömítés esetén ezt a kiálló peremes részt le kell köszörülni (a síkba történő marás lenne a legjobb megoldás, de nem mindenkinek kivitelezhető, és nem is olcsó), egyébként ez a kiálló perem nem engedné a szimeringet tökéletesen felfeküdni az öntvényházra.

A köszörülésnél óvatosan járjunk el, mert az öntvényházon lévő 30 mm átmérőjű külső peremre feltétlen szükségünk van a szimering rögzítéséhez!

A köszörülést végezhetjük multifunkcionális (DREMEL) csiszológéppel vagy állványos fúrógépbe fogott 6 mm-es tengelyű, 25mm átmérőjű kerámiacsiszoló fejjel. Az említett eszközök valamelyikével a kiálló belső peremet síkba kell köszörülni. A sikeres köszörülés és rendkívül alapos tisztítás után (nem maradhat fémszemcse a rendszerben!) az előzőekben leírtak szerint, fordított sorrendben összeszereljük a féknyerget.

A beszerelés előtt a szimering 2 belső éle közötti részt (egyik a tömítő él a másik a porvédő él) óvatosan töltsük ki zsírral. A tömítő él (rajta körben egy rugós szorítógyűrű van) kerül belülre, a porvédő él kívülre. Ezen kívül a szimering 25 mm-es külső élét, ami majd felfekszik az öntvényházra, óvatosan kenjük be kétkomponensű műgyanta alapú ragasztóval (5 perc kötési idő, -30°C – +130°C hőtűrő képesség). Ezek után óvatosan toljuk fel a szimeringet a kézifék tengelyre úgy, hogy az teljes felületével feküdjön fel az öntvény házra. Megfelelő nyomással biztosítsuk a szimering élének a tökéletes felfekvését a házra és várjuk meg a ragasztó tökéletes kikeményedését. A ragasztó csupán a szimering elfordulását akadályozza meg nagy biztonsággal.

Ekkor a tengelyvégből csak a recézett rész fog kiállni. Az öntvényház külső perem átmérője 30mm. A szimering külső átmérője 25 mm. A fennmaradó 2.5 mm rést egyenletesen ki kell tölteni ragasztó hatású szilikon tömítővel („Mester” fekete színű ragasztó tömítő szilikon). Ez a ragasztó szilikon a kétkomponensű ragasztóval együtt megfelelően rugalmas és erős kötéssel rögzíti a szimeringet az öntvényházba, miközben megakadályozza annak elfordulását és a víz behatolását a szimering alá.

A szimering ennél az igénybevételnél minimális kopásnak van kitéve, így a hosszú, több éves élettartam garantált.

A kereskedelemben kapható 30 mm átmérőjű szimering is. Ebben az esetben viszont az öntvényházat legalább 3-4 mm mélyen be kellet volna marni, hogy a szimering fixen préselhető legyen az öntvény házba. Megoldható, de költséges.

Szimering alkalmazása estén is ajánlatos a szilikon ragasztó állapotát évente ellenőrizni, és szükség esetén cserélni. A szilikon ragasztó -60°C-tól +200°C-ig használható. A teljes átkeményedésre biztosítsunk megfelelő időt (min. 1 óra). A teljes átkeményedésig ne mozdítsuk meg a kéziféktengelyt! A teljes átkeményedés után szereljük fel a működtető kart. Akasszuk be a helyére a visszahúzó rugót, és szereljük vissza a helyére a felújított és átalakított nyergünket. Természetesen az átalakítást mindkét oldali nyeregnél el kell végezni.

Végezetül a teljes fékrendszert újra kell légteleníteni, és a kézifék kötelek hosszát megfelelően beszabályozni. Természetesen itt is javasolt a továbbiakban a kézifék rendeltetésszerű használata.

A szimering tökéletes tömítést biztosít, így remélhetőleg ezekután kézifék beragadástól nem kell tartanunk. Mindkét megoldáshoz mindenkinek sok sikert kívánok.

Anyagjegyzék a felújításhoz és átalakításhoz:

- 1 db 2004 elötti hátsó féknyereg felújító készlet
- 1 db VITON 17x25x4 mm méretű tömítő szimering
- kevés kétkomponensű műgyanta ragasztó
- kevés jó minőségű, hőtűrő kenőzsir
- Mester tipusú fekete ragasztó-tömítő szilikon

Az átalakított felújított féknyereg a nagy találkozón kézbe véve is megtekinthető lesz.

Az átalakítás semmilyen körülmények között nem befolyásolja a főfék és a kézifék működését és annak hatásosságát!

Tisztelettel László!

---

Kiegészítés a féknyereg tömítésének átalakításához

A vállalkozó szellemű clubtagok figyelmét felhívom a következőkre:

A féknyereg felújítás és átalakítás nem egy nagy durranás, de figyelmet, türelmet és egy kis kézügyességet igénylő feladat. Nem jelenthet problémát annak, aki már cserélt első és hátsó fékbetéteket. A betétcserénél egy lépéssel tovább lépve leszereljük a hátsó nyerget. Szerintem minden adja magát. Utána a nyereg tisztítása következzen. Nagyon fontos, hogy még a teljes szétszerelés előtt megszabadítsuk a nyereget a rárakodott szennyeződésektől. A továbbiakban is rendkívül fontos a tisztaság. Nem győzőm hangsúlyozni, hogy minden apró szennyeződés problémát okozhat!

A szimeringre történő átalakításnál a belső perem leköszörülése sem okozhat gondot. Itt is fontos a türelem és az óvatosság! Szép lassan, finoman el lehet távolítani a peremet. A köszörülés és csiszolás után nagyon fontos a tisztítás. Nagyon jó, ha van sűrített levegőnk, és azzal jól le lehet fúvatni, ha nincs, akkor benzinben kimosni. A szimering felhelyezése sem lehet gond. Mint írtam, a két tömítő él közötti részt feltöltjük zsírral (nagyon kevés kell), és a szimering felfekvő élét bekenjük ragasztóval. Itt nagyon fontos a ragasztandó felületek ragasztás előtti zsírtalanítása, beleértve a szimering élét is. Ezek után csak óvatosan feltoljuk a kéziféktengelyre a szimeringet, nyomva tartjuk a ragasztó megkötéséig, és a legnehezebb feladattal kész is vagyunk. Ha a ragasztó mennyiségét kevésnek ítéljük, akkor kívülről körbekenhetjük még vékonyan a szimering külső oldalának tövét és a nyereg öntvényházát. A „vékonyant” itt szó szerint értsük, hogy maradjon még hely a szilikon tömítő-ragasztónak is. A szilikonos tömítés nem okozhat gondot. Körbekenjük vele a külső perem és a szimering háza közötti részt, és vizes kézzel eltávolítjuk a felesleget.

A hátsó nyereg BOSCH rendszerű, egyébként nagyon stabil, precíz kialakítás. A dugattyúban lévő és a kéziféktengely forgató mechanikával semmit nem kell tennünk azon kívül, hogy megóvjuk a szennyeződésektől. Összeszerelés alkalmával a dugattyút és a tömítőgyűrűjét érdemes előre vékonyan megkenni fékolajjal. A dugattyút csavarjuk be a belső végállásig. Itt érdemes figyelni a dugattyú helyzetére a fékbetéten lévő 2 db elfordulást gátló pöcök miatt. A többi munka az már rutinszerű összeszerelés. Ha valaki elkészült az átalakítással és üzemszerűen teszteli a féket (itt értem a kézifék üzemszerű rendszeres használatát is), akkor kérem, hogy a tapasztalatait szíveskedjen a clubtagokkal is megosztani. Minél több vélemény érkezik a témával kapcsolatban, annál könnyebben tudjuk korrigálni az esetlegesen fellépő problémákat. Bízom benne, hogy ebből lesz a legkevesebb.

Sok sikert és eredményes munkát kívánok minden bátor club társamnak.

Tisztelettel László!

---


























« Utoljára szerkesztve: 2015.10.07 szerda, 19:56:18 írta alf » Naplózva

ticking TDCI Űrhajó Grin Titanium Smax 18"
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.041 másodperc alatt készült el 25 lekéréssel.