alf®
|
|
« Dátum: 2015.07.24 péntek, 09:20:44 » |
|
Ventilátor kiszerelése
Fontos!!! Az alábbi műveleteket csak hideg motornál végezzük az égési sérülések elkerülése miatt!
Szükséges szerszámok: 10-es csillagkulcs. 10-es dugós kulcs vagy pipakulcs
Első lépésben vedd le a motor burkolatot. Ehhez vedd ki a nívópálcát és az olajbeöntő sapkát, majd a négy sarkánál pattintsd ki a helyéről a burkolatot végül tedd vissza a nívópálcát és az olajbeöntősapkát! Szereld le a hűtőmaszkot. Ezt két bajonettzáras műanyag rögzítő tartja a helyén. Fordítsd el és húzd ki. Most a hűtőmaszkot enyhén magad felé döntve jobbra-balra mozgatással alul megfogva húzd előre amíg le nem jön. Ezután a lámpák kiszerelése jön. Ez is egyszerű művelet. Mindössze két „L” alakú lemez fogja amelyek kihúzás után ki is vehetőek a helyükről. Miután félig kivetted a lámpákat, húzd le az elektromos csatlakozókat! Most már van elég hely a további műveletekhez. Szereld ki az akkumulátort, és az akkumulátortartó dobozt is vedd ki. A tágulási tartály légtelenítő gumicsövét hajtsd fel a motor tetejére és rögzítsd ideiglenesen pl. szigetelőszalaggal. Vedd le a ventilátor csatlakozóját! Most a lámpák helyén benyúlva egy 10-es kulccsal lazítsd ki a hűtőventilátor keretének a csavarjait. Bár a kialakítás lehetővé tenné, hogy így kiemeljük a ventilátort, de a valóságban ez így nem elegendő, úgyhogy teljesen tekerd le az anyákat. Kis kezűek előnyben. Emeld meg a ventilátorkeretet, hogy kiakadjon az alsó sínből és a motor felé húzva neked balra tolva akaszd át a hűtő lemezkeretén. Ekkor elkezdheted óvatosan felfelé húzni figyelve a csöveket. Elég passzosan de végül ki lehet játszani a helyéről. Egy komolyabb akadállyal kell számolni. A hűtőről a termosztátra csatlakozó cső elég vastag amiben az egyik fül elakad, ezért itt erősebben kell húzni balra és fel. Ha félsz, hogy eltöröd akkor ezt a csövet szedd le, de ez esetben hűtővíz utánpótlásról is gondoskodni kell! Ha ezen túljutsz akkor a ventilátor a kezedben van!
A javítás:
Bronzkefe csere:
Szükséges szerszámok és tartozékok:
8x7x15mm-es bronzkefék vagy hátsó vagy a 7mm-es oldalon lévő kivezetéssel. Én wartburg 353 önindító bronzkefét alakítottam méretre, de ez szabadon választott. A méretre csiszolást 100-as csiszolóvászonnal nagyold, és 240-essel simítsd.
8-as csillagkulcs, hidegvágó vagy kis méretű homlokcsípőfogó, forrasztópáka, műszerész csavarhúzó (2mm)
Ajánlott: forrasztózsír, forrasztóállomás
Vedd ki a vezérlőegység csavarját, majd emeld le a keretről. A csatlakozó a lámpák csatlakozójával ellentétben nem a rögzítőlap benyomásával oldható hanem annak felhúzásával! Most csavarozd le a ventilátort a keretről. (Érdemes készülni 3-3 db M5 x 10 - es metrikus csavarral és M5 - ös anyával mert lehet, hogy nem fognak egyben kijönni a csavarok és fúrni kell.) A ventilátor lapátot nem kell leszedni! Most jelöld össze a motor hátsó pajzsát és a burkolatot. A motor hátsó pajzsának leszerelésére két módszer van. Az egyik, hogy egy kis méretű éles homlokcsípőfogóval összenyomod a rögzítőfüleket, a másik, hogy egy éles tárggyal pl. hidegvágóval vagy egy üthető csavarhúzóval fel kalapálod őket. Utóbbi esetben szükség lehet segítő kezekre. Fontos, hogy a füleket a lehető legkisebb mértékben hajlítsd fel! Ha ez megvan, akkor a három rögzítőfülnél körkörösen felfelé ütögetve könnyen le kell jönnie a pajzsnak. Most jelöld össze a burkolatot és a kefetartó lapot! Ezután már könnyen kivehető a komplett kefetartó. Nem árt kissé megcsiszolni a kommutátort.
Vigyázat!!!
!!! Tilos a motorba belefújni, mert a felgyűlt kefeport könnyen belélegezhetjük amely egészségkárosító hatású!!!
Csípőfogóval vágd el a bronzkefe vezetékét úgy hogy maradjon kb. 3mm az alaplapon! A kefetartó tetején lévő lyukon dugj át egy drótot vagy egy vékony műszerész csavarhúzót. Hajlítsd fel a kefetartó sín hátulján lévő két vékony fémlapot. Fogd meg a rugót és húzd ki a rögzítő drótot. Vedd ki a kopott kefét. Dugd a helyére az új kefét, tedd be a rugót, rögzítsd a kiugrás ellen a dróttal vagy műszerész csavarhúzóval, és hajlítsd vissza a lemezeket. Végezetül forraszd fel a vezetéket a levágott helyére. Ha mind a négy kefét kicserélted, akkor a jelölésnek megfelelően rakd vissza az alaplapot, majd a motor burkolatát. A rögzítő füleket kalapáld óvatosan vissza. Csavarozd fel a motort a keretre, és szereld vissza a vezérlőt. Ezután már mehet is vissza a helyére a ventilátor!
Sok sikert!
Németh József
szerk.: alf
|