MK III Mondeo motorháztetőzár javítása
Írta: László
Az MK III Mondeo esetében a vezető felöli ajtó, a gyújtáskapcsoló, és a motorháztetőzár, egy kódolt kulccsal működtethető, ami kényelmet, komfortot és ritkán sajnos nem várt kiadást jelent. Komoly bosszúságot és kiadást előzhetünk meg azzal, hogy alkalmanként leellenőrizzük a motorháztető zár szerkezetek állapotát.
A motorháztető rögzítése két zárszerkezetet tartalmaz. Egy igen stabil erős rögzítő és egy kódolt nyitó zárat. A két zár egy műanyag rudazattal van össze kapcsolva. Ez a rudazat a leggyengébb pontja a rendszernek kopása esetén nem működteti a rögzítő zárat és nem nyitható a motorháztető. A rudazat csak zár javító készlettel együtt kapható. A másik hiba lehetőség, hogy maga a kódolt zár romlik el. A rögzítő zár meghibásodása igen ritka az erős robosztus felépítése miatt. A zárjavításhoz kell egy kis gyakorlat nagy önbizalom és még nagyobb türelem.
A javításhoz szükséges szerszámok:
- 8-as és 10-es csillag vagy Krova kulcs
- Fúrógép
- 3.5 mm csigafúró
- 4es bal menetes csavarkihajtó
- Csipesz
- Kisméretű normál csavarhúzó
Első lépésben lekel szerelni a díszrácsot, amit 2 db patent rögzít.
Következő lépés kiszerelni a rögzítő zárat 2db 6-os csavar tartja. A zárat óvatosan emeljük ki a helyéből, mert hozzávan rögzítve 2db elektromos csati (légzsák szenzor és a riasztó berendezés csatija).
A zárat kiemelve hozzá férünk az egyik kritikus alkatrészhez az összekötő műanyag rudazathoz. Kopása esetén mindenképp cserélendő. Ha csak ez a probléma a csere után mindent fordítva vissza szerelünk a helyére. És bonthatjuk a jól megérdemelt sört.
Komolyabb probléma a kódolt zár cseréje, amit a következő képen tehetünk meg.
A zár 2 db úgynevezett nyíródó csavarral van rögzítve, amit javítás esetén a zár javító készleten kívül külön meg kell rendelni.A nyíródó csavarokat meg kell fúrni központosan 3.5 mm fúróval majd egy 4 –es balmenetes csavarkihajtóval lehet kivenni az egyébként 6-os csavart. A zár javításhoz feltétlen szükséges a javító készlet, ami tartalmazza a komplett zárat a kódoló elemeket a távtartó és hézagoló elemeket, valamint az összekötő rudazatot.
Óvatosan szétszedve a rossz zárat pontosan meg kell jegyezni (egymás mellé lerakva a kódoló gyűrűket a távtartókat a hézagolókat) majd a javító készlet elemeiből felépíteni egy ujjat.
A zárban van egy mozgó vezérlő hengergörgő.
Ennek a helyzete meghatározó a zár működése szempontjából. A legkisebb eltérés a kódoló gyűrűk helyzetében és a zár vagy nem nyílik, vagy nem záródik. Normál működés esetén a vezérlő hengergörgő balra fordított kulcs esetén egy síkban van a zárhengerrel. Jobbra fordítva a kulcsot kiemelkedek a zárhengerből (A kulcsot kihúzva a hengerből a vezérlő hengergörgő kissé kiemelkedik a zárhengerből ez az alap állapot) Ez az alfája és omegája az egésznek. Más esetben nem működik a zár.
A kódolt zár javítása után még kiszerelt állapotban érdemes a zár végére erősíteni a közvetítő műanyag rudat. A rúd végébe ne felejtsük el betenni a készletben lévő nyomórugót.
Összeszerelés: Feltételezzük, hogy a rögzítő zár a helyén van. A kódolt zárat a rajtalévő rudazattal betoljuk a helyére ügyelve, hogy a rudazat másik vége illeszkedjen a rögzítő zár furatába. Behajtjuk a 2db nyíródó csavart a helyére, de még nem húzzuk meg, hanem előbb kipróbáljuk a zár komplett működését. Ha minden rendben akkor addig húzzuk, a csavarokat még lenem szakad a csavarfej. Visszaszereljük a díszrácsot és örömmel elfogyasztjuk a délutánra betervezett söricilint.
Tisztelettel László!