Csináld magad.
Nappali fény beépítése utólagosan az MKIII Mondeo-ba a cikket készítette: László
Miért döntöttem a beépítés mellett?
Mert növeli a közlekedés biztonságát, környezetbarát, esztétikus, a használata kíméli a tompított fényszórókat, és kis mértékben, de csökkenti a fogyasztást.
Kezdem avval, mielőtt valaki hozzáfog az utólagos beszereléshez, alaposan tanulmányozza át az új KÖHÉM rendeletet és az új módosításokat. Mindenkinek javaslom tanulmányozás céljából a
www.autotechnika.hu weboldalon: Így helyes. A nappali menetjelző lámpa használata I-II rész című cikket ( Az ellenőrző szerv miatt, tanácsos az I részt kinyomtatni, és ha vita van, betudod mutatni fehéren feketén mit ír elő a KÖHÉM rendelet, amit még sajna mindig nem ismernek az ellenőrző közegek.).
A piacon nagyon sok gátlástalan eladó van, aki igyekszik a tájékozatlanságot kihasználva minden féle gagyi szabványtalan terméket eladni. nappali fényjelző ként. A cikkben nagyon részletesen le van, írva mire kell ügyelni a megfelelő LED vagy DRL kiválasztása és megvásárlása előtt.
Ezek után én a DRL-06 extraerős 6 db 1W-os LED-el szerelt komplett egység mellett tettem le a voksot, mely tartalmazza a két LED-es fényforrást a beszerelő mechanikát és a Dimmer modult (19990Ft + postaköltség). Árban, méretben és minőségben is számomra megfelelő volt. A termék a magyar szabványnak is megfelel, és a szabványnak megfelelő jelöléssekkel ellátott.(beszerezhető
www.autoriasztok.hu)
Fontos volt a fényforrások mérete, mivel a beépítést az első lökhárítóban a lámpatestek alatt levő lévő két díszlécbe terveztem. A beépítés a szűk hely ellenére úgy érzem tökéletesen sikerült. A beépítés, mechanikai méretei tökéletesen megfelelnek a KÖHÉM elírásainak, így a későbbi műszaki vizsgánál sem lehet gond. A beépítés megfelelő gyakorlatot és szerszámozottságot igényel. PL magas fordulatszámú multifunkcionális csiszoló gép stb.
Elektromos szempontból a készlethez adott Dimmer modul (fél fény funkciója is van) csak részben használható, ugyanis az új előírások megvalósításához, szükség van még egy 12V 30A-os 5 kivezetéses váltó relére, aminek van 87-87/a jelű kivezetése is. Ez a relé fogja kikapcsolni a nappali fényt, ha bekapcsoljuk a helyzetjelző lámpákat, a húzva bontó 30-87/a érintkező pár segítségével. (a Dimmer modul ezt a funkciót nem tudja) A KÖHÉM új módosítása előírja, hogy a nappali fény nem éghet együtt a helyzetjelző és a ködlámpákkal. Tehát amikor bekapcsolom a helyzetjelzőket akkor a nappali fénynek, ki kell kapcsolnia. A Dimmer modul az automatikus bekapcsolást és a késleltetett kikapcsolást végzi.(motor leállítás után 20-25 sec-el késleltetve automatikusan kikapcsol).
A mechanikai beépítés előtt, érdemes beszerezni 2db műanyag díszlécet Biztos, ami biztos nem árt, ha van egy tartalék, készlet. A fényforrások esztétikus beillesztése nem egyszerű feladat, a többszörösen tört, ívelt felületű díszlécbe, ráadásul a fényforrás, is ívelt és kúpos kialakítású. Ez egy, segéd sablon elkészítésével oldható meg, melyet a díszlécre helyezve egyszerűen körbe rajzolunk. A megfelelő kivágást és méretre csiszolást multi géppel végezzük. Nagyon fontos a pontos illesztés. Ha a méretpontos kivágással kész vagyunk, a két díszlécet behelyezzük a lökhárítóba a helyére pattintva és körbe rajzoljuk a lökhárítón a lámpatestek helyét. A díszléceket eltávolítva, folytatjuk a kivágást és a méretre csiszolást, most már a lökhárítón. A pontos méretre csiszolás után, helyére illeszthetjük a fényforrásokat. A munka nagyjával elkészültünk. Neki láthatunk a fényforrások rögzítésének, és a lopás elleni védelem kialakításának. Sajnos a szűk hely miatt az eredeti rögzítő kengyeleket nem tudjuk felhasználni, mégis sikerült egyszerű módon úgy rögzíteni a fényforrásokat, hogy azok ellopása csak a lökhárító teljes roncsolásával oldható meg. Még a díszlécek sem pattinthatók ki a helyükről, csak roncsolással.
A LED lámpatestek kiszerelése, ha meghibásodás esetén cserére szorulnak, csak belülről, nyitott motorháztető esetén oldható meg. A rögzítés 2-2 db M4-es csavarral és tartó lemezzel van megoldva. A mellékelt fotón látható a LED fényforrásba beragasztott 8x8x20mm négyzet acél, benne az M4-es menettel, melyhez rögzítjük a tartó lapokat. Anyaga 15x2mm modell alu. Beszerezhető OBI. 1000x15x2mm szálban, 475 Ft/ szál
A nappali fény 50% fényerővel helyzetjelzőként csak akkor valósítható meg, ha a LED fényforráson, a következő szabvány jelek mindegyike megtalálható:
-RL, E4, E8, stb. 12/24V, 6W, A02. Na, ilyen jelzésű lámpát nem találtam. (az én fényforrásaimon az A02 jelzés kivételével minden meg van)
Ezért maradtam annál a 2011 után elfogadott KÖHÉM módosítás mellet, hogy a nappali fény nem éghet együtt a helyzetjelző lámpákkal, mivel a fényforrásaim ennek a szabványnak megfelelnek, így nem lesz gondom a közúti rendőrökkel és az NKH műszaki vizsgán se.
Néhány szó az elektromos bekötésről. A Dimmer modul negatív és pozitív vezetéke közvetlen csatlakozik az akkumulátorra egy 5 A-es biztosítékon keresztül. Én a váltó relé 30-as és 87/a csatlakozóit sorba kötöttem a pozitív ággal, és ezen keresztül, kapja a modul a tápfeszültséget. A relé tekercsének 85-ös pontja test, a 86-os pont a helyzetjelző lámpáról kap, pozitív 12V-ot.. Motor indításkor automatikusan bekacsol a nappali menetjelző fény. Ha bekapcsolom a helyzetjelzőt, vagy a tompított világítást a nappali fény kikapcsol, és fordítva. Motor leállítás után a modul 20-25 mp késleltetéssel kapcsolja ki a nappali jelző fényt.
Remélem ezzel a cikkel is tudtam segíteni Fórumtársaimnak, akiket érdekel a nappali fény beépítése a Mondeóba.
Tisztelettel László!
A munka fázisairól készítettem fotókat, melyek a következők: