Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2018.06.19 kedd, 00:55:58 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: BBM csatornánk: C00379371
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Izzítógyertya csere és célszerszámai  (Megtekintve 6973 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
Zsolteey
Adminisztrátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 6278



E-mail
« Dátum: 2015.10.31 szombat, 20:22:27 »

Szerző: László

Elöljárójában köszönetet kell mondanom annak a „számomra” ismeretlen fórumtársamnak aki, már írt egy nagyon kitűnő WIKI cikket az izzítógyertya cseréről.
Nem áll szándékomban überelni a cikket csupán a tapasztalataimat igyekszem megosztani a témával kapcsolatban, plusz ismertetnék egy általam készített nagyon hasznosnak bizonyult izzító gyertyafurat tisztító szerszámot.

Nem 1-2 izzítógyertyát cseréltem már életemben és a tapasztalatom az, hogy a régen kiégett és időben nem cserélt izzító gyertya, bizony komoly gondokat tud okozni a motor téli üzemében, és a következő gyertyacsere alkalmával. Kiszerelés folyamán különösen a nem gyári utána gyártott, vagy helyettesítő termékkel volt inkább probléma. Elég egy tized, vagy néhány század mm eltérés a gyertyatest végén és már nem tökéletes a tömítettség, rögtön nagyobb az esély a kokszosodásra. Valamint a kiégett gyertya nem képes az öntisztulásra és az izzítórúd elszennyeződik, kormozódik, kokszosodik, ami megnehezíti a kiszerelést. A nagyobb probléma viszont az, hogy ezzel egy időben telerakodik a gyertyafurat és az izzító rúd közötti hézag is, ami körkörösen mindössze 0.25 mm.
További problémát okoz, hogy a hengerfej anyaga alumínium, a gyertya szára acél. A két fém között idővel elektrokémiai helyi elem képződik, melynek hatására a menetek hajlamosak az összerohadásra.
A komoly meglepetések és a bonyodalmak megelőzése érdekében 100 ezer Km futás teljesítmény után érdemes a gyertyacserét megejteni, függetlenül attól milyen állapotban vannak az izzítógyertyák.  Mindezek után csak javasolni tudom az eredeti gyári Ford izzítógyertyát, ami árban nem drágább a helyettesítő termékeknél, mivel a gyakorlat azt mutatta, hogy ezekkel a gyertyákkal jóval kevesebb probléma adódott kiszereléskor.

A gyertyák biztonságos cseréjéhez a következő szerszámokra van szükség:
  • 7-8-10 mm-es lehetőleg hosszított 6 lapú dugókulcs fejre, és egy megfelelő „T” hajtószárra, mely nem árt, ha csuklós.
  • Egy 5-25 Nm-es nyomatékkulcs és az általam készített furattisztító szerszám.

Megfelelő érzék és gyakorlat esetén, a nyomatékkulcs elhagyható. A WIKI-ben leírtak szerint bontsuk le a szívócsonkot. Ez csak a 2003 utáni gépeken szükséges. A 2003 előtti gépeknél erre nincs szükség.
Az általam közölt fotókon jól látható a nyomatékkulcs racsnifej megfordítása. Ezzel a fordítással alkalmassá tettük a kulcsot a nyitási erő beállítására (15Nm nyitásra csattan el), amivel megakadályozható a gyertya beszakítása. Ha ez az erő nem elegendő, akkor felmehetünk egész max 25 Nm-ig. A 25 Nm erővel még nem kockáztatjuk a 35 Nm-es maximumot. „A Beru izzítógyertyákat gyártó cég a szakmai honlapja a makacs, erőteljesen megszorult, gyertyák kiszerelését, meleg állapotban javasolja.” Ezen kívül még alkalmazható a mélyhűtési eljárás, ahol a gyertya tövét lehűtjük egy spray segítségével közel -40°C-ra. Az erőteljes hűtés hatására elszakadnak a gyertya és a furata között kialakult koksz és korom szemcsék, valamint a menetek között lévő korróziós elemek. Természetesen a lazítás előtt ajánlott a WD 40 áztatás. A behajtáshoz a nyomatékkulcs racsni fejét értelemszerűen megfordítjuk és a gyertyát a Ford utasítás szerinti 13 Nm-rel meghúzzuk (most már húzásra csattan el a kulcs).

A gyertyafurat tisztító szerszám anyag szükséglete:
  • 2 db rossz eredeti gyári izzító gyertya (Beru).
  • 1db speciális 205 mm extrahosszú 5.5 mm-es köszörült HSS csigafúró (3850Ft/db). Dörzsárból ugyanez a méret min 30 ezer pénz, de inkább több.
  • 1db 5.3 mm-es Pichler márkájú, furattisztító kefe (3180 Ft/db). Nem feltétlen szükséges.
  • 1db M12 normál anya.
  • 2db M5 hernyó csavar.
  • Minimális mennyiségű kétkomponensű fémragasztó.

A mellékelt fotókon a rossz gyertya szétszerelve is látható, amit a gyertya menetére hajtott kontra anyával meghúzva addig hajtunk jobbra, még az izzító rúd belül el nem szakad. Az izzító szál eltávolítása után a fúrószárral a gyertya testet teljes hosszában átfúrjuk és kész is van a menetes fúrószár vezetőnk melyet a gyertyafuratba hajtva, biztosítva van a fúrószár központosított megvezetése. A gyertyatest hosszanti átfúrását állványos fúrógépen célszerű elvégezni, ahol a pontos hosszanti megvezetése a fúrószárnak biztosított. Ha valaki nem akar tovább bíbelődni a mélységállító elkészítésével, akkor egy kis szigetelő szalaggal a megfelelő mélységben megjelölve a fúrószárat már tulajdonképp el is készült a célszerszámmal. A célszerszám használata végtelen egyszerű. A hosszában átfúrt gyertyatestet behajtjuk a hengerfejbe ütközésig. Nem kell meghúzni. Ezután a fúrószárat legalább 30 mm mélyen zsírba mártjuk, és kézzel finoman jobbra forgatva behajtjuk a gyertyatestbe a mélységhatárolóig. Majd folyamatosan tovább, jobbra forgatva a fúrószárat kiemeljük a gyertyatestből. A fúrószár végén jól látható lesz a zsírba beragadt koksz korom és szennyezőanyag. A fúrószár 5.5 mm átmérője megegyezik a hengerfejben lévő belső furatátmérővel.
A szennyező anyag koksz korom túlzott megkeményedése okozhatja, esetenként a gyertyatest beszakadását. Ezek után javasolt még a fotókon látható furattisztító kefével a furat megtisztítása. Beépítés előtt ajánlatos az új izzító gyertya menetének bezsírozása a menetek berágódásának megelőzésére.

Az ajánlott kenőanyagok:
  • Beru GKF01 izzító gyertyazsír.
  • Febi porlasztó és izzítógyertya zsír 26712FE/Sz.
  • Metaflux 71-30 kerámia paszta.

A mélység állító elkészítése is rendkívül egyszerű. A másik gyertyaházból szintén eltávolítjuk a már ismertetett módon a központi elektródát, majd a gyertyaház M10-es végétől számítva 40 mm-re levágjuk egy flexel. Ezek után a gyertyaház M10 végét satuba belenyomjuk az M12-es anyába és a biztonság kedvért egy kevés fémragasztóval megragasztjuk. Az M12-es anyába egymással szembe behajtunk, két 4 mm-es furatot bemeneteljük a 2 db M5 hernyócsavarnak és már el is készült a spéci mélység állítónk.

A célszerszámmal megtisztított gyertyafurat, és a megfelelően lekezelt gyertya menet, megszünteti vagy jelentősen lecsökkenti a következő gyertyacsere esetén a gyertya megszorulás vagy a beszakadás esélyét. Nyomaték kulcs hiányában óvatosan bánjunk a meghúzással, mert egy ¼” racsnis kulccsal nagyon könnyen az előírt nyomaték 2-3 szorosát is produkálhatjuk szinte észrevétlenül, ami a következő gyertya cserénél okozhat komoly meglepetést.

Az izzítógyertya és porlasztó szerelő szerszámok általában készletben kaphatóak, és áruk elérheti az 500 ezer Ft is. Pl: Pichler izzítógyertya szerelő komplett készlet. A célszerszám elkészítése nem igényel nagy szakmai ismeretet. Elkészítésével viszont egy több 100 ezer Ft értékű szerszám készletet spórolunk meg. Természetesen az általam leírt szerszám nem alkalmas a már beszakadt gyertyák eltávolítására.

Sok siker kívánok mindenkinek a célszerszám használatához.

Remélem ezzel a pár gondolattal is tudtam segíteni alkotó kész, fórumtársaimnak.

Tisztelettel László!

Képek:

































Naplózva

"If it ain't broke, don't fix it."

MKIV 2011 2.2 TDCI 200 Le AWF21 Titanium-S kombi, alias Kismackó
MKIII 2006 2.2 TDCI 155 Le Ghia kombi, alias Moncsi

múlt:
MKIII 2001 2.0 TDDI 115 Le Ghia kombi, alias Jógi
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.032 másodperc alatt készült el 25 lekéréssel.