Egyik napról a másikra utolért az önindító hibája. Nálam semmi előjel sem volt az önindító bárminemű elhalálozására. Vasárnap délután pöccre indult az autó, hétfőn a következő indítás alkalmával pedig csak egy halk kattanást adott a kulcs elfordítására. Innentől már nem is tudtam életet lehelni szegénykémbe, pedig még egy jó nagydarab husángot is bevetettem, a bendixet ütögetve erőszak hatására hátha megmozdul, de nem! Ilyenkor próbaként még azt is el lehet játszani, hogy 2es vagy 3as fokozatba tesszük a váltót, és mozgatjuk előre-hátra az autót. Na, nekem ez sem vált be! Azért még gyorsan végig kellett zongoráznom az egész kört, hogy kiderítsem, hol a hiba.
A középkonzolon lévő óránál a piros LED gyújtásra elalszik, nem immo hiba. Biztosíték (f29) jó, relé (motortéri biztosítékdobozban a jobb legalsó) jó, indítózásra pedig megjelent a 12V az önindító vékonyabb vezetékén, tehát gyújtáskapcsoló jó. (Ezt pedig egy vékony tű segítségével ellenőriztem. Beszúrtam egy tűt a vékony vezetékbe, így multiméter segítségével könnyen tudtam vizsgálni, hogy indításkor van-e áram.)
Így kizárásos alapon maradt az önindító.
Motorcraft fórumtársunktól vásároltam egy hibátlan, szinte új önindítót.
Aki nem a bontott önindító mellett dönt, annak tudom ajánlani a Kertész utcában lévő Pro-Vill kft.-t, akik már elég sok fórumtársunknak is segítettek. Reggel beadva, délutánra kész a felújított önindító. Elérhetőségük:
Web:
www.oninditogenerator.hu E-mail:
autovill@mail.datanet.hu Tel: 061-3210-555
Cím: 1073 Budapest, Kertész u. 38-40.
Mivel aknám nincs, ezért ez a kis leírás az önindító fentről történő kiszerelését mutatja be. Természetesen aknáról sokkal könnyebb kiszedni, de felülről sem lehetetlen.
Első műveletként vegyük le a motor- és akkutakaró fedeleket.
Következő lépésben vegyük le az akkusarukat és vegyük ki az akksit. Ehhez 10-es kulcsot kell használnunk mind a saruknál, mind a rögzítésnél.
Ha ezzel meg vagyunk, ezt a képet látjuk:
Megpróbáltam a lehető legkevesebb szereléssel kiszedni az önindítót, de csak nem adta magát! Így le kell venni a szívósort, a szívósorhoz és az intercoolerhez tartozó turbócsöveket (felső könyök és az alsó S alakú cső). Végül ez a kép fogad minket:
Jöhet a szívósor, ide szintén 10-es dugókulcs kell hosszú szárral (itt elfelejtettem képet készíteni, így másikat szúrok be). Ha megvan, takarjuk le egy ronggyal, nehogy a szívórészbe essen valami!
Ha kint van a szívósor és a turbócsövek, akkor jöhet a hűtőventillátor. Ahhoz, hogy a ventit kivegyük a helyéről, a kormányszervo csövét oldani kell a blokkról, ezt szintén egy 10-es fejű csavar fogja:
Majd a tartály csavarját kell kitekernünk, amihez szintén 10-es dugókulcs kell. Ha ez megvan, fordítsuk félre a tartályt és csövet, hogy ne legyen útban a hűtőnek. A kiegyenlítő csövezését elég csak félrehúzni.
A hűtőventit 2 darab szintén 10-es fejű csavar fogja. A bal oldali:
és a jobb oldali:
Ezeket elég csak meglazítanunk, mert alul a keret füle nem teljes, így felfelé meg tudjuk emelni a ventit. Amint leemeltük a ventillátort, a 2 darab csavart húzzuk ki oldalra a helyéről, ugyanis elég könnyen ki tud csúszni a helyéről, és akkor kereshetjük őket egy darabig!!!
Amint ezzel megvolnánk, már csak a venti csatlakózó(ka)t (valamelyik modellben 1, valamelyikben pedig 2 lapátos a hűtőventi) és az ellenállás csatiját kell oldanunk az akksi felőli oldalon.
A szervotartály felőli oldalon pedig alul található a venti második csatija.
Amint ezekkel megvagyunk, kiemelhető a hűtőventi, és ezt a képet kell látnunk:
Most már jöhet végre az önindító!
Az önindító tőcsavarjaira minő meglepetésre, szintén 10-es fejű anyával van felfogatva egy U alakú fémlap, aminek azon kívül, hogy rögzítse a vezetékeket, semmi jelentősége. Nekem ezt volt a legnehezebb munka kivenni az egész fázis alatt! Pirossal bekarikázva az U alakú lemez, zölddel pedig az őt tartó 6-os anyák helye.
Íme az U alakú lemez már kint az autóból:
Ha ez megvan, jöhet az önindító 2 vezetékének levétele az önindítóról. Szintén 10-es dugókulcs kell. Két darab vezeték van, egy vastagabb és vékonyabb. Mindkettőt 6-os anya fogja.
Majd oldjuk az önindító előtt lévő csatit:
Ha ezzel is kész vagyunk, jöhet az önindító 2 darab tőcsavarja. Ez kivételesen 13-mas fejű csavar.
A tőcsavar kitekerve:
Ezzel lényegében el is érkeztünk a hőn áhított pillanathoz, hogy kikerüljön végre az önindító. Nekem itt egy kis kopogtatás, feszegetés szükséges volt, hogy megmozduljon.
(Ennél a pillanatnál jutottam el sajnos arra a következtetésre, hogy le kell vennem a szívósort és ki kell vennem a hűtőventit.)
Amint kint van az önindító, a helyét szépen tisztítsuk meg. Csakis kifelé takarítsuk a koszt, a lendkerékhez ne jusson be semmi!
A kivett alkatrészek:
és a régi önindító közelebbről:
És ez a "bontott", szinte új önindító került vissza:
Arra nagyon figyeljünk visszaszerelésnél, hogy az önindító tömítése legyen ép!
Ezzel meg is volnánk, az összeszerelés fordított sorrendben történik.
Önindító vissza a helyére, tőcsavarokkal meghúzni. 2 darab vezeték vissza a helyére, majd a csatit összedugni. U alakú lemez rá a tőcsavarokra, vezetékek vissza a lemezre. Hűtőventi vissza, a csatik a helyükre, majd oldalt a 2 csavarral meghúzni. Itt érdemes megjegyezni, hogy a hűtőventi ellenállásának 2 tüskéjét érdemes megcsiszolni, és rézpasztával megkenni, mielőtt visszadugjuk rá a csatit. A szervotartály és csövének helyére illesztése, ezután a kiegyenlítő csövének visszaigazítása. Mehet vissza a helyére az alsó S alakú turbócső, majd a szívósor és a könyök turbócső. Akksit visszakötni, burkolatokat a helyére. Ellenőrizzünk mindent, hogy a helyén van rendesen. Ha meggyőződtünk róla, lehet indítani.
Végezetül jöhet a megérdemelt sör/üdítő!
Jó szerelgetést!
Cs12