Csináld Magad!
Egyszemélyes fékfolyadék cserélő és légtelenítő készülék.
A közúti járművek fékfolyadék cseréje és légtelenítése általában 2 személyes feladat volt, ami gyakorlatot, és megfelelő együtt működést követelt a feladatot végző személyektől. Ezt a munkát egyszerűsíti le, az általam készített túlnyomásos fékfolyadék cserélő és egyben légtelenítő készülék. A készülék működése végtelen egyszerű és nagyon megkönnyíti és meggyorsítja a munkánkat.
A készülék működése és használata a következő
0.8-0.9 bar ~ 13 PSI túlnyomást hozunk létre egy fékfolyadékkal feltöltött, nyomócsővel, feltöltő szeleppel (kerékabroncs szelep), nyomásmérővel, és elzáró váltóval felszerelt, üzemanyag kannában. A feltöltő cső végén, van egy adapter (fékolaj tartály sapka) amit az autó fékolaj tartályára kell rácsavarni.
A túlnyomás kinyomja a teljes csőrendszerből az elöregedett fékfolyadékot, és betolja helyére a friss tiszta fékfolyadékot, és egyben légteleníti a rendszert.
A fék folyadékcsere és a légtelenítés menete
Az autó fékolaj tartályából egy fecskendővel leszívjuk, a szennyezet és öreg fékfolyadékot, és felöntjük majdnem teljesen teli friss olajjal. Majd a feltöltő csövet egy adapteren (fékfolyadék tartálysapka) keresztül, csatlakoztatjuk az autó fékolaj tartályára. A fel töltőcső középen egy 6 mm-es nálam alucsővel (a képeken jól látszik) van toldva. Ez azért szükséges, hogy a fedeleket a töltőcső megcsavarodása nélkül, tudjuk csatlakoztatni a kannára és a fékolaj tartályra. A fedelek rögzítése után, a csöveket egymásba toljuk. Ezek után az 1liter fékfolyadékkal és 0.8-0.9 bar nyomással rendelkező tartály fedélen, lassan megnyitjuk az elzáró váltót és meg várjuk, amíg a nyomás kiegyenlítődik a 2 tartályban. Az összekötő csőben folyamatos légbuborékmentes olajnak kell lennie. Ezek után egy műanyag csővel és egy flakonnal egyedül hozzáláthatunk az olaj cseréhez és a légtelenítéshez. A légtelenítést most is a legtávolabbi fék munka hengerrel kezdjük PL Bal hátsó, jobb első, jobb hátsó, bal első, és végül a kuplung munkahenger, sorrendben. A légtelenítő csövet ráhelyezzük a légtelenítő csavarra majd meg nyitjuk a légtelenítő csavart. Meg várjuk, amíg teljesen tiszta olaj folyik, a légtelenítő csövön majd elzárjuk. Így járunk el minden fékmunka hengernél az előbb felsorolt sorrendben.
Teljes fékfolyadék csere esetén a felhasználandó mennyiség KB 1liter fékfolyadék.
Az egyes fékmunka hengerek légtelenítése után, ellenőrizzük a kannában lévő nyomást. Ha szükséges növeljük meg a belső nyomást 0.8-0.9 bar-ra, majd folytathatjuk a légtelenítést. Az autó fékolaj tartályában nem kell ellenőrizni a folyadék szintet, mert az automatikusan utántöltődik a légtelenítő készülékből.
A készülék használata után a készüléket, egy kevés denaturált szesszel kiöblítjük, majd teljesen kiszárítjuk. Ellenkező esetben a készülékben maradt folyadék, magába szívja a nedvességet a környezetéből, és a következő használatnál keveredve az új folyadékkal lerontja a folyadék forráspontját.
Fontos Figyelmeztetések:
-A túlnyomást a légtelenítő készülékben, kompresszorral vagy lábpumpával hozhatjuk létre ügyelve a nyomás nagyságára.
- Az ajánlott túlnyomás nagysága 0.8-0.9 bar ~13 PSI
-A túlnyomás nagysága nem haladhatja meg a maximum 1 bar ~14.5 PSI nyomást!
- A TIS adatbázis szerint az 1 bar ~ 14.5 PSI nyomás túllépése károkat okozhat a fékrendszerben, és az ABS nyomás szabályozó egységében!
- Az adapter tetejét addig nem szabad lecsavarni a fékolaj tartályról, amíg a légtelenítő készülékben a nyomást teljesen meg nem szüntettük, a feltöltő szelepen keresztül! (Nem a kanna fedelet lazítjuk meg)
-A légtelenítő készülékben soha ne tároljunk fékfolyadékot!
- A használaton kívüli légtelenítő készülék soha ne legyen nyomás alatt!
-A kifröccsenő fékfolyadék kárt okozhat az autó fényezésében!
-A fékfolyadék az emberi bőrre, szemre, és a szervezetre nézve méreg!
Anyag szükséglet
-1db OBI vagy más vastag falu 5 literes üzemanyag kanna.
-1db 1/4” BB menetes elzáró váltó
-1db légfeszmérő 40 mm átmérőjű, hátsó csatlakozású 1/8” 1.5-2 bar ~ 30 PSI mérés határral.
-1db ¼”-ról 1/8”-ra réz szűkítő (ez be lesz ragasztva a kannába és ebbe jön a feszmérő)
-3db ¼” külső menetes 6mm–es réz tömlővég
-2db ¼” belső menetes 6mm-es réz tömlővég
-1db kerék felnibe való szelepgumi komplett sapkával együtt
-1-1.5 m 6 mm-es műanyag technikai tömlő
-6db ¼” tömítő gyűrű
-1db fékfolyadék tartálysapka (ebből lesz a csatlakozó adapter, beszerzése bontóból vagy Ford szervizből, az MKII és MKIII tartály sapka nem egyforma)
- kis darab 1.5 -2mm alumínium lemez.(ezzel lesz megerősítve az adapter sapka a túlnyomás miatt, átmérője 50 mm)
- kevés 2 komponensű Eporezit műgyanta ragasztó és Epokitt ragasztó.
- kevéske teflon tömítő szalag.
-1db 60-80mm hosszú 6-os műanyag vagy alucső
-KB 1.5-2 méter szövet erősítésű műanyag ragasztó szalag (ezzel lesz meg erősítve a műanyag kanna az 1bar nyomás miatt)
A túlnyomásos elven működő készülékek 70.000 Ft bruttó árnál kezdődnek és a felső határ több százezer Ft.
Az általam készített készülék teljes bruttó költsége mindent bele számolva 10.000 Ft.
Egyszer kell csak megcsinálni, és nagyon sokáig hasznos felszerelés, ként foglalja a helyet a műhelyben.
Elkészítés
- Javaslom minden kinek, hogy az elkészítést a teljes anyag beszerzéssel kezdje, mert utána a teljes munka már KB 3-3.5 óra alatt megvan, (a ragasztó száradását is beszámolva).
- az első lépés a furatok elkészítése a kannán.
- 2db 12 es furat a szelepnek és a feszmérőnek
-1db 12-es furat a kanna tetőbe az 1/4” külsőmenetes tömlővégnek, amire rá lesz csavarva az ¼” golyós csap
-A furatok elkészítése után reszelővel ajánlatos a furatokat szorosra illeszteni.
-A feltöltő szelep furatára ügyeljünk, mert függ a szeleptől, méretétől.
- A töltőszelep átmérőjénél általában 2mm-el szűkebb furat szükséges az én szelep átmérőm 15-ös volt, így 12-essel fúrtam elő majd reszelővel illesztettem.
-A szelepet egy zsineggel húztam be a helyére a kanna száján keresztül.
-A feszmérő a kannába csavarozott és ragasztott szűkítőbe van behajtva.
-A szűkítőre, amibe a feszmérő van behajtva, a kanna kiöntő nyílásán keresztül, belülről rá van hajtva egy ¼” 6mm belső menetes réz tömlővég a megfelelően erős rögzítés miatt.
- Ha különböző járműveket akarunk légteleníteni, különböző fék olajtartály sapkákat kell beszerezni és ezekből kell elkészíteni az adaptereket. Az adapterek elkészítése egyszerű.
-A sapkákba központosan fúrunk egy 12-es furatot majd reszelővel illesztjük, a külső menetes réz tömlővégre majd ráhajtjuk a belső menetes tömlővéget is. A képeken jól látszik, hogy az adaptereknél a külső menetes tömlővégről a cső csatlakozás le van fűrészelve, és a helye be van süllyesztve.
- Az adapter sapka meg van erősítve egy 50mm átmérőjű és KB 1,5-2 mm vastag alulemezzel, ami Epokitt ragasztóval van rá ragasztva (a csatolt képen jól látható).
-A teljes elkészítés után érdemes egy általános nyomás próbát végezni.
- Külön a kannával, majd olaj nélkül a fékolaj tartályra felcsavart adapterekkel együtt.
- Teljesen tömítettnek kell lenni a rendszernek.
- Ellenkező esetben, szivárogni fog a fékolaj az autó fékolaj tartálya, vagy a légtelenítő készülék sapkájánál.
Remélem, hogy sok kedves fórumtársamnak sikerül a munkáját megkönnyítenem az általam közölt cikkel.
Mindenkinek jó és sikeres barkácsolást.
Tisztelettel László!
UI: Az elkésztéssel kapcsolatban, privát üzenetben, vagy telefonon mindenkinek szívesen állok rendelkezésére.
T 36 20 3160-741
A csatolt képek önmagukért beszélnek
A légtelenítő készülék az adapter nélkül
Elől nézet
A kanna fedél a benne lévő golyós csappal és a külső menetes réz tömlővéggel.
A képen jól látható a beragasztott szűkítő a behajtott feszmérővel,
valamint a ¼” golyóscsap a kanna fedélben
A kanna a fedél nélkül.
A képen jól látszik, a szövetbetétes ragasztó szalaggal a kanna megerősítése.
A képen látható a kanna száján keresztül becsavart réz belső menetes csővég.
MKIII Mondeo fékolaj tartály adapter
A cikket köszönjük Lászlónak!
szerk:alf