Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.11.25 hétfő, 21:15:44 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: MK3 / Fékbetét csere (első-hátsó)  (Megtekintve 56158 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
stealt
Vendég
« Dátum: 2010.01.29 péntek, 16:59:17 »

Általánosan elmondható, hogy egy db féktárcsa kettő db fékbetétet szettet fogyaszt el.
Mikor kell cserélni a féktárcsát?
Nem akkor, amikor már jelez a fék kopásjelző, mert nem mindegyik Mondeoban van kopásjelző! Ezért nem árt legalább gumicserekor ránézni a fékbetétekre és a féktárcsákra.
Az első féktárcsák hűtöttek a hátsó féktárcsák nem. Az igazán komoly terhelést az első fékek kapják ezért az igénybevétel is nagyobb is elől.
Szabály: a féktárcsa újonnan 12mm kopó réteggel rendelkezik. Ha 7-5 mm alá csökken a fékbetéteken a kopó réteg akkor fékbetétet kell cserélni.
Ha a féktárcsa nem kopott csak 0,5 mm vagy max 1 mm-et, akkor féktárcsát cserélni nem szükséges. Ezt a szervizekben főleg garanciális időszakban hajlamosak elfelejteni, és teljesen feleslegesen cserélik a féktárcsát is. Ami nem túl gazdaságos az autó tulajdonosának.

Fékbetétek élettartama: ha kevés városi forgalom van benne akkor 100ekm-et bírnia kell. Defenzív vezetéssel ez lehet akár 150ekm. De lehet egy ideges lábbal, amikor valaki vagy a féket, vagy a gázt nyomja, csak 40ekm is.

Fékbetét állapotfelmérése: vizuálisan pl. téli-nyári gumi cserekor. Ha a betétből már csak kb 5mm maradt, akkor a betétet cserélni kell. A tárcsák ne legyenek jobban megkopva mint 0,5-1 mm.



==Első kerék fékbetét cseréjének menete. ==

FIGYELMEZTETÉS:

Az egy dolog, hogy a lekopott betét tönkre teszi a tárcsát is, de a legnagyobb baj az hogy a fék nem játék! Ezen spórolni nem lehet, mert ezzel vagy a saját vagy mások élete is veszélyeztetődik!  
Ha valaki úgy érzi, hogy bizonytalan a műszaki érzékében, akkor inkább ne kezdjen hozzá!  (Annak ellenére se, hogy a szervizekben hajlamosak a betétet és a tárcsát egy az egyben cserélni, ami nem túl gazdaságos megoldás)

==Anyagszükséglet:==
1db első fékbetét szett. Ajánlott a Ford gyári vagy az ezzel egyenértékű Motorcraft, ami többnyire Textar betétet takar, ami nem rossz minőség.
A szett tartalmaz 4db betétet és 2db fék-kengyel rögzítő csavart. A kengyel rögzítő csavarokat mindig cseréljük ki az újra!



1db Hátsó fékbetét szett. Ajánlott a Ford gyári ami többnyire Bosch vagy Ferodo betétet takar.
A szett tartalmaz 4db betétet, 2db fék-kengyel rögzítő csavart, 8db rugalmas rögzítő elemet. A kengyel rögzítő csavarokat mindig cseréljük ki az újra!




==Szerszám szükséglet:==

Szerszám szükséglet: 13, 19-es kulcs 13-as csillagkulcs, csavarhúzó, ráspoly (dúrva reszelő is jó) , pillanatszorító, flexkulcs (kis flex), emelő (lehetőleg olajos krokodil, mert azzal gyors a jármű emelése)
megjegyzés: akinek van gyári hátsó fékmunkahenger visszanyomó speciális szerszáma, annak természetesen nem kell pillanatszorító és flexkúlcs




==Első kerék fék szétszerelés==

E1.) Távolítsuk el a kereket.

E2.) Csavarjuk ki az első kengyel rögzítő csavarokat.



E3.) Szedjük le az első kengyelt. Úgy hogy a kengyelen lévő nyíláson át csavarhúzóval picit egyszer-egyszer feszítsünk be a tárcsa és a betétek közé (ezzel egy picit eltávolítva a betéteket a tárcsától). Így könnyebben fog lefordulni a kengyel a tárcsáról. A leforduló kengyelt helyezzük félre a lengéscsillapító mellé.



E4.) Készítsük elő az új betéteket. Mivel a tárcsának van egy picike kopása ezáltal egy kis válla ezért ahhoz hogy az új betétek már elsőre is tökéletesen illeszkedjenek, ráspollyal érzéssel sarkítsuk le 45fokban 1-2mm-et a betétek oldalain annyira hogy a kb fél mm-es perem ne akadályozza a tökéletes felfekvést.

A lesarkítás után próbáljuk rá a tárcsára, hogy miként illeszkedik. Ha megfelelő  a sarkítás, akkor rakjuk be a helyére a betéteket.

 


==Első kerék fék összeszerelés==

E5.) Nyomjuk vissza az első munkahengert kézzel, hogy beférjen az új betétekhez. Ehhez a motortérben nem árt lecsavarni a fékfolyadék tartály záró kupakját.

Így valamivel könnyebb lesz visszanyomni az olajat. A művelet közben figyeljük azért néha a fékfolyadék tartályra mert ha sok van benne elméletileg ki is folyhat belőle.

 

E6.) Ha a munkahengert visszatoltuk akkor két dolog fog bekövetkezni értelemszerűen:

a.) vissza tudjuk rakni a fékkengyelt

b.) egy picit meg fog emelkedni az olajszint a fékolaj kiegyenlítő tartályban, de ez nem adjon okot a pánikra

Miután a fékmunkahenger alaphelyzetben van egyszerűen rakjuk vissza a fékkengyelt.



E7.) Értelem szerűen csavarjuk vissza az ÚJ a szettben kapott csavarokat! Nem a régit! Mert ha a régit rakjuk vissza akkor két okból nem vagyunk normálisok:

a.) Úgy se tudjuk használni az új csavarokat máshol, mert nem normál menet. Tehát akkor inkább kerüljön az új a helyére!

b.) Erősen szuicid jellemről teszünk tanúbizonyságot: ha mégis a régit rakjuk be akkor ha ott az új, mert nem véletlenül forgalmaznak a szettben új csavart is!  

E8.) Ha  a féknyereg a helyén akkor üljünk be  a kocsiba és a féket addig pumpáljuk amíg fel nem keményedik. Ez általában maximum 3-4 teljes benyomás.

E9.) Helyezzük vissza a kereket.


Ha a jobb oldalon kezdtük, akkor ismételjük meg ugyanezt az eljárást a bal oldalival. Ha bal oldalon, akkor pedig a jobb oldali keréken is.

Ez volt az első fékbetétek cseréje. Igazából itt még rendesen le se tudjuk ütni a kezünket és az egész időben csak azon múlik szinte, hogy milyen gyorsan tudunk kereket cserélni.




Most jöjjön a kicsit trükkösebb hátsó fékbetét csere.



==Hátsó kerék fék szétszerelés==

A gyártók némi túlbiztosítás miatt és részben azért is, hogy biztosan megtartsák a szervizek munkáját, egy kis trükköt eszeltek ki a hátsó fék cseréhez, a kézi fék miatt. Az első féknél munkahenger nyom = autó fékeződik, semmi extra. Hátul viszont hat a kézifék is. Ebből az átlag autós annyit érzékel, hogy meghúzza a kéziféket, ekkor recseg valami. Ilyenkor rémlik neki, hogy egy bowden meghúz valamit a hátsó keréknél és az autó nem gurul el. Ez valóban így is történik mivel a hátsó fék munkahengerekbe, egyben van egy menetes orsó is. Amit a kézifék bowden meghúzásával működtetünk, így a hátsó fék munkahenger a

fékhidraulika nélkül is állandóan fékezi az autót. Ez a kézi fék.
Amit ne tegyünk: ne piszkáljuk a kézifék bowdent mert nem kell kiakasztani!. Aki hozzá nyúl számoljon azzal hogy macerás lesz utána beállítani! A jó hír az, hogy sem a hátsó betét sem a tárcsa cseréhez NEM is kell hozzányúlni a kézifék bowdenhez. Aki hozzá akar nyúlni az a fékhez se nyúljon inkább hozzá!

H1.) Távolítsuk el a kereket.

H2.) Csavarjuk ki a hátsó kengyel rögzítő csavarokat. A folyamat ugyanaz mint az első kerekeknél.
Megjegyzés: van olyan aki azt mondja, hogy nem kell csak az egyik csavart kicsavarni. Na az ilyen állításokkal ne foglalkozzunk mert itt is cserélni kell betét cserekor mind a kettő kengyel rögzítő csavart is!



H3.) Emeljük le a hátsó kengyelt. Előtte a féknyereg nyílásán keresztül kicsit feszítsük el a fékbetéteket a tárcsától. Ezáltal könnyebben jön le a féknyereg.



H4.) Szedjük le a régi rugós betét rögzítőket. A szettben van helyette úgy is 8db új.




H5.) FONTOS! A hátsó betétek asszimetrikusak. Azaz a belső oldalin van forgásirány jel amire figyeljünk!



H6.) A hátsó betéteknél is ugyanúgy elő kell készíteni a betéteket lesarkítással mint az első kerekeknél, mivel a régi tárcsának itt is van egy pici válla.

A lesarkítás után próbáljuk a tárcsához, hogy teljesen felfekszik-e? Ha igen akkor jó.



==Hátsó kerék fék összeszerelés==

H7.) Hátsó munkahenger visszanyomása. A hátsó munkahengert a kézifék rögzítő menete miatt tekerni és csavarni kell, lehetőleg egyszerre. Erre van a gyári speciális szerszám amit ki lehet váltani egy pillanatszorítóval és egy kis flexkulcsal ( egy menet teker a flexkulcsal utána szorít mivel nincs 3 kéz).

Illetve, ha van haver akkor mehet egyszerre is. ( Jobb oldalon balra teker bal oldalon jobbra !) Közben figyelni néha, hogy elől a fékolaj nem-e akar éppen kifolyni a kiegyenlítő tartályából, mint az első féknél.  Erre a műveletre azért van szükség, mert ha nem tekerődik-nyomódik vissza a munkahenger, akkor az életbe nem fog visszamenni a fékkengyel az új betétekkel a helyére.

H7.a) Hátsó munkahenger teker.                  



H7.b) Hátsó munkahenger nyom.



H7.c) Hátsó munkahenger teker-nyom egyszerre (3kéz).




H8.) A hátsó féknyereg vis***akásánál ügyeljünk arra hogy a betétnek van egy stiftje. E miatt a munkahengernek merőlegesnek kell lennie a kengyellel.




H9.) Helyezzük vissza az új betét rögzítőket. Eltéveszteni nem tudjuk, mert csak jól tudjuk a helyükre rakni őket, vagy nem pattannak a helyükre. Utána helyezzük vissza az új betéteket.



H10.) Hátsó kengyel csavarok vissza. Értelemszerűen csavarjuk vissza az ÚJ a szettben kapott csavarokat! Nem a régit! Lásd: Első kerék-fékbetét csere

E7.pont!



11.) Hátsó kengyel csavarok meghúz



H12.) Ha  a féknyereg a helyén akkor üljünk be  a kocsiba és a féket addig pumpáljuk, amíg fel nem keményedik. Ez általában maximum 3-4 teljes benyomás.

Hasonlóan mint elől.

H13.) Helyezzük vissza a kereket.

Ha a jobb oldalon kezdtük akkor ismételjük meg ugyanezt az eljárást a bal oldalival. Ha bal oldalon, akkor pedig a jobb oldali keréken is. (Közben nem felejtjük el, hogy a hátsó fékmunkahenger becsavarását: bal oldalon-jobbra, jobb oldalon-balra végezzük!)

A fékbetét cserék után. Óvatosan végezzünk egy fékpróbát! Lehetőleg forgalom mentes úton, biztonságképpen óvatosan próbáljuk ki a fékeket. Ha a próba is rendben utána használjuk csak forgalomban!


« Utoljára szerkesztve: 2014.02.18 kedd, 12:26:48 írta AndyA » Naplózva
drhf
Adminisztrátor
Megszállott
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 2552


2003.12 MKIII TDCi kombi


« Új hozzászólás #1 Dátum: 2010.04.20 kedd, 21:34:34 »

http://mondeo.hu/index.php?topic=1588.0

kérlek benneteket, hogy ebben a topikban folytassátok, a hozzászólásokat is áthelyeztem oda.
kösz.
Naplózva

Csak a Puffin lekvár adhat neki erőt, és mindent lebíró akaratot.
gpepe
Vendég
« Új hozzászólás #2 Dátum: 2013.01.20 vasárnap, 14:33:16 »

http://mondeo.hu/index.php?topic=1588.0

kérlek benneteket, hogy ebben a topikban folytassátok, a hozzászólásokat is áthelyeztem oda.
kösz.
Ajaj!
Nem látszanak a képek!
Újra tudod tölteni? Vagy el tudod nekem küldeni?
Naplózva
alf®
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 48518



« Új hozzászólás #3 Dátum: 2013.01.20 vasárnap, 15:04:19 »

Ajaj!
Nem látszanak a képek!
Újra tudod tölteni? Vagy el tudod nekem küldeni?
Szia!
Itt megvan a működő cikk: http://mondeo.hu/wiki/index.php/Fékbetét_csere_(MKIII_első-hátsó)

 Wink wave
Naplózva

ticking TDCI Űrhajó Grin Titanium Smax 18"
gpepe
Vendég
« Új hozzászólás #4 Dátum: 2013.01.20 vasárnap, 15:08:19 »

Szia!
Itt megvan a működő cikk: http://mondeo.hu/wiki/index.php/Fékbetét_csere_(MKIII_első-hátsó)

 Wink wave
worship
Hehe!
Köszi
Naplózva
kerdig
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 219


+36/30-5594080


E-mail
« Új hozzászólás #5 Dátum: 2013.01.20 vasárnap, 20:22:51 »

Delphi fékszettel kapcsolatban van valakinek tapasztalata, állítólag egész jó
Naplózva

2012 2.0 TDCi 163LE PS kombi szintén színváltós szürke-barna-lila fénytől függően:)
Ex:2001-es 1,8l 125 Le B5Y Trend +, Aquamarine zöld időnként kék
mbdeb
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 426



WWW E-mail
« Új hozzászólás #6 Dátum: 2013.05.31 péntek, 12:33:18 »


Az ékezetes link miatt rövid url-el használjuk.

Fékbetét csere (MKIII első-hátsó)   -     http://goo.gl/YcWVL
« Utoljára szerkesztve: 2013.05.31 péntek, 17:59:53 írta mbdeb » Naplózva

Olcsó minőségi tárhely honlapodnak -> www.joomlaportal.hu
Mondeo MKIV 2008 | 1.8 TDCi | 125LE | Ghia
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.066 másodperc alatt készült el 25 lekéréssel.