Elektromos kiegészítő fűtés készítése TDDI/TDCI izztógyertyábólÍrta:
alf Szerkezet elkészítéseHirtelen felindulásból ma készítettem nem egész 2 óra alatt egy kiegészítő fűtést némi réz fittingekből és a lecserélt 2db jó -hosszú- motorba való gyári izzítókból!
És megkövetem az előttem járókat! Valóban nem lehet a hosszú motorizzítóból 2nél többet elindítani! Levegőn megmértem az áramfelvételét, igen érdekesen alakult!
Hidegen 18A-t vett fel, és ahogy izzott fel folyamatosan,az áramfelvétele leesett 8A-re kb 8 sec alatt. Itt még azt hittem,hogy frankón izzíthatom mind a 4-et. Az izzító vége levegőn 5sec alatt 900fokra izzik fel. Majd bekerült a helyére. Ez sem volt semmi, de abszolváltam, kb 3dl hűtővíz folyt el, ügyesen parafadugóval bedugtam a csővégeket,amíg szabadon voltak. Persze később pótoltam.
Amikor benn volt,és rögzítettem,tesztelni kezdtem. Na itt jött a meglepetés! Hidegen a vízben 25A vesz fel 1db, és kb 22A-ig megy vissza az áramfelvétele,ahogy melegszik. Na itt hamar rádöbbentem, hogy el kell hinnem, aki azt mondta, hogy 2nél többet nem lehet bekötni. Na,mind1. Bekötöttem 2db-ot, és így 42A lett az áramfelvételük.
Ha nem megy semmijen fogyasztó, akkor a generátor 30A-el tölt. Ha bekapcsolom a kiegfűtést, aminek a vezérlése a hátsőszélvédő fűtés relééről kapja a tápot, akkor a generátor 80A-el tölt. Szóval itt biztosan tuti lett, hogy 2nél többet nem fogok üzemeltetni. A generátor csúcson van terhelve,ha még a fényeket is bekapcsolom. De tulajdonképpen nincs is több fogyasztóm! Így abban biztos vagyok,hogy ez így rendben tud üzemelni teljesítmény szempontjából.
Elektromos bekötéseÉn a hátsó szélvédő fűtésről vettem le a vezérlő jelet, mert automatikusan bekapcsol indítás után és ha a klíma eléri a beállított hőfokot, akkor ki is kapcsolja a gem a hátsószélvédőfűtés reléét!
A tűzfalon van 1 gumiátvezető a bal oldali motorháztető emelő teleszkóp alatt! Ott bedugsz egy átmérő 1- 2mm-es acél vagy rézrudat,ami kb legyen 80cm hosszú. Ez lesz a behúzószál! Belül a biztitábla mögé/alá érkezik be. Benyúlsz a kuplung pedál fölött és kihúzod a behúzószálat a pedál alá. Itt ráerősíted a vezérlőszálat szigszalaggal vagy szemet hajtasz a végére és abba rögzíted a vezetéket! A behúzószálat ügyesen visszahúzod a motortérbe, és jön vele a vezeték.
A K1es relé a belső biztitáblába a legfelül középen, fekete színű. El sem lehet téveszteni. Azt kiveszed, és a vezérlőszálat ügyesen ráforrasztod a kivett relé 3as számű lábának a tövére! Vékony vezetéket használj, annál kevésbé lesz útba a forrasztás a vissza_rakásnál! Nem túl profi, de gyors megoldás! Persze kilehetne szedni a biztitábla hátulján lévő csatiból a vezetéket és szépen arra forrasztani, de időigényes és bonyolult, és nagyon szét kellene szedni az autót érte. Ha megvan a relélábforrasztás, akkor azt visszateszed a helyére, a lábon a vezetékkel! A motortéri vége a szálnak a relé pozitív tápja lesz.
Ennyi. Tovább tartott kiagyalni,mint megoldani!
Viszont valóban frappáns, és jól működik!
BeépítveÉs jött a meglepi. Betettem a fülkébe egy digitális hőmérőt. Mire végigméricskéltem a generátor töltőáramát és az izzítók áramfelvételét, ez kb 2perc volt. Természetesen addig ment a fűtés belső keringetésen automatán 20fokra állítva, és arcba fújta! Kint -6 fok volt és a 2 perc alatt 18 fokot csinált a fülkében a fűtés! Ugyan a garázsban állt az autó, de az ajtó nyitva volt, és benn sem volt melegebb, mint kint. Nagyon meglepődtem! Kevesebbet vártam tőle, de majd reggel is lecsekkolom, amikor egész éjjel a -10ben áll az autó.
Szóval köszönet NemTom-nak fehérvárról a használt izzítókért! Ugyan nem4 hanem csak 2 üzemel, így tulajdonképpen nem is volt rájuk szükség. Mostmár viszont igen, mert 4esre alakítottam ki a rendszert, és azok is kellenek, hogy zárt maradjon. Legfeljebb olyan vezérlést készítek majd, hogy váltogassa a 2pár izzítót.....
Ráment a bütykölésre és az agyalásra, hogy hogyan vezéreljem a fél vasárnapom, de megérte biztosan, merthogy pénzembe nem került.
Akinek nincs kiegfűtése, annak csak azt tudom mondani, hogy hajrá! 5évig használtam e nélkül, már bánom, hogy nem ugrottam neki hamarabb!
Remélem tudtam segíteni!
Üdv, alf