Ford Mondeo Club Hungary Ford Mondeo Club Hungary
2024.04.28 vasárnap, 14:24:33 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Keress minket a Facebook-on is! => www.facebook.com/fordmondeoclub
Advanced Search  
Oldalak: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: Manuális váltó, kuplung  (Megtekintve 244761 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
belphegor
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 286


Télben-nyárban, hóban-sárban, melóban-privátban...


WWW E-mail
« Új hozzászólás #100 Dátum: 2009.12.03 csütörtök, 22:37:57 »

Sziasztok!

95-ös évjáratú benzines 2000 kcm-es MKI kombim  régi (már emlegetett) hibája, hogy benyomott kuplungpedálnál sokszor kattogás hallható álló helyzetben, lassú felengedéskor sokszor-már sebességben- mintha nem símán adná át az energiát a váltónak, hanem kicsit remegve, akadozva. Hidraulikus a kinyomócsapágya. Ja és ha rendesen meghuzatom a gépet utána általában a következő pl. piros lámpánál zöldre váltáskor induláshoz nehezen tudom sebességbe tenni. Ezen az időnként kialakuló kevéssé kuplungkiemelésen aztán általában javít ha már menet közben pl. párszor a benyomott kuplungpedálról lehúzom a lábam -felpattintom. Az elején volt, ma már nem jellemző olyan durva eset is, hogy állva 0-ból be sem tudtam tenni sebességbe, ilyenkor kényszermegoldásként leállítottam a motort, úgy már be tudtam tenni sebességbe, majd önindítóval és benyomott kuplungpedállal ráindítottam az autóra, erre rándult egyet az autó és utána már csúszott, kiemelt a kuplung, amíg fel nem engedtem a pedált. Utána volt, hogy hetekig sem volt vele probléma. Kíméletes üzem mellett a probléma ritkán jelentkezik. A mondeo megvétele, lassan két éve fennáll a hiba, anyagi okok miatt szerelőhöz még nem vittem ezzel a problémával, rákérdeztem párnál, de fogalmuk sincs mi okozza. Én kuplunghibára gyanakodom és félek már nem sokáig húzza. Ezzel kapcsolatos a másik problémám: Sajnos a megvétel után volt egy olyan problémám, hogy időnként nehezen indult be az autó egyértelmen elektromos probléma miatt. Ennek kiszűrése érdekében ki lett iktatva -át lett kötve- (feleslegesen) a fékolajtartály közelében levő a kábelkötegen levő kocka alakú nagy elektromos csatlakozó. Kérdésem, ennek a csatlakozónak a hiánya nem lehet-e probléma a jövőbeni kuplungcserénél? Többen írják, hogy a kuplungcseréhez kiemelték a motort. Ehhez gondolom szét kellett húzni a kábelkötegen ezt a csatlakozót. Vagy nem? Mit javasoltok, szerezzek egy ilyen csatlakozót és kössem be újra, hogy oldható legyen a kábelköteg vagy felesleges, mert másképp is megoldható a kuplung cseréjéhez a motor váltó széthúzása, esetleges kiemelése? Remélem érthetően írtam le Smiley.

Feri
« Utoljára szerkesztve: 2009.12.03 csütörtök, 22:41:36 írta belphegor » Naplózva

95. MK I. kombi 2000ccm benzines, klímás. Manuális váltó, hidraulikus kuplung.
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #101 Dátum: 2009.12.04 péntek, 21:50:22 »

Sziasztok!

95-ös évjáratú benzines 2000 kcm-es MKI kombim  régi (már emlegetett) hibája, hogy benyomott kuplungpedálnál sokszor kattogás hallható álló helyzetben, lassú felengedéskor sokszor-már sebességben- mintha nem símán adná át az energiát a váltónak, hanem kicsit remegve, akadozva. Hidraulikus a kinyomócsapágya. Ja és ha rendesen meghuzatom a gépet utána általában a következő pl. piros lámpánál zöldre váltáskor induláshoz nehezen tudom sebességbe tenni. Ezen az időnként kialakuló kevéssé kuplungkiemelésen aztán általában javít ha már menet közben pl. párszor a benyomott kuplungpedálról lehúzom a lábam -felpattintom. Az elején volt, ma már nem jellemző olyan durva eset is, hogy állva 0-ból be sem tudtam tenni sebességbe, ilyenkor kényszermegoldásként leállítottam a motort, úgy már be tudtam tenni sebességbe, majd önindítóval és benyomott kuplungpedállal ráindítottam az autóra, erre rándult egyet az autó és utána már csúszott, kiemelt a kuplung, amíg fel nem engedtem a pedált. Utána volt, hogy hetekig sem volt vele probléma. Kíméletes üzem mellett a probléma ritkán jelentkezik. A mondeo megvétele, lassan két éve fennáll a hiba, anyagi okok miatt szerelőhöz még nem vittem ezzel a problémával, rákérdeztem párnál, de fogalmuk sincs mi okozza. Én kuplunghibára gyanakodom és félek már nem sokáig húzza. Ezzel kapcsolatos a másik problémám: Sajnos a megvétel után volt egy olyan problémám, hogy időnként nehezen indult be az autó egyértelmen elektromos probléma miatt. Ennek kiszűrése érdekében ki lett iktatva -át lett kötve- (feleslegesen) a fékolajtartály közelében levő a kábelkötegen levő kocka alakú nagy elektromos csatlakozó. Kérdésem, ennek a csatlakozónak a hiánya nem lehet-e probléma a jövőbeni kuplungcserénél? Többen írják, hogy a kuplungcseréhez kiemelték a motort. Ehhez gondolom szét kellett húzni a kábelkötegen ezt a csatlakozót. Vagy nem? Mit javasoltok, szerezzek egy ilyen csatlakozót és kössem be újra, hogy oldható legyen a kábelköteg vagy felesleges, mert másképp is megoldható a kuplung cseréjéhez a motor váltó széthúzása, esetleges kiemelése? Remélem érthetően írtam le Smiley.

Feri
Igazából tényleg csak akkor lehet megtudni,ha szétkapják.Nálad több probléma is van,amit szerintem így már elég nehéz megoldani.A legegyszerűbb egyébként kompletten kiemelni a motort váltóstúl,féltengelyestül.Egyvalamit ne felejts el,mégpedig,hogy-szerintem-akkor vágj bele,ha már kicseréltetsz mindent.Miért?Mert hosszú távon olcsóbb,mint kicseréltetsz ezt v. azt,aztán megint elszáll valami.
Költségtakarékosság:
-bontott kinyomócsapágy,sokan ellenzik,nálam jól működik
-váltóolaj,fékolaj csere
-kuplung+kuplungszerkezet
-váltóoldali főtengelyszimmering (nálam kimaradt,mert elfelejtettem...)
Nálad szerintem maga a váltó mehetett tönkre,de egy-két szinkrongyűrű biztos.Az se olcsó,de ha a többi rész jó,akkor megéri cseréltetni.HA nem,akkor bontott váltó.Szerintem a kuplungod is a végét járja,de mondom ezt csak kiszereléskor lehet megtudni.Szerintem készíts előzetesen mindezekre egy árat,és nem érhet meglepetés.Aztán annál már csak jobb lehet.
Segítek:
bontott:
-váltó 40-50e ft (szundit hívd fel!!!)
-kuplung új szetteben 30-40e ft,bontottan (állapotfüggő) 10-20e ft
-kinyomócsapágy,hidraulikus új:25-35e ft,bontott 5-10e ft
-szimmering 2-5e ft

Szóval,gondold át.
Naplózva
belphegor
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 286


Télben-nyárban, hóban-sárban, melóban-privátban...


WWW E-mail
« Új hozzászólás #102 Dátum: 2009.12.05 szombat, 10:02:58 »

Igazából tényleg csak akkor lehet megtudni,ha szétkapják.Nálad több probléma is van,amit szerintem így már elég nehéz megoldani.A legegyszerűbb egyébként kompletten kiemelni a motort váltóstúl,féltengelyestül.Egyvalamit ne felejts el,mégpedig,hogy-szerintem-akkor vágj bele,ha már kicseréltetsz mindent.Miért?Mert hosszú távon olcsóbb,mint kicseréltetsz ezt v. azt,aztán megint elszáll valami.

Szia!

Köszönöm a válaszod!
Bár más is említette a váltót (is), de én nagyon reménykedem hogy "csak" a kuplungnál lesz a hiba.
Ezt a rizikót bevállalom. Írtam, hogy a fékolajtartály közelében levő kocka alakú dugasz a kábelkötegen meg
lett nálam szüntetve, így ott nem lehet a kábelt széthúzni (oldani). Szerinted ez akadály lehet a szerelésnél?
Ha csak a kuplungot szeretném (első körben) cserélni, alulról szét tudom annyira húzni a váltót és a motort, hogy
odaférjek?

Feri
Naplózva

95. MK I. kombi 2000ccm benzines, klímás. Manuális váltó, hidraulikus kuplung.
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #103 Dátum: 2009.12.05 szombat, 11:47:52 »

Szia!

Köszönöm a válaszod!
Bár más is említette a váltót (is), de én nagyon reménykedem hogy "csak" a kuplungnál lesz a hiba.
Ezt a rizikót bevállalom. Írtam, hogy a fékolajtartály közelében levő kocka alakú dugasz a kábelkötegen meg
lett nálam szüntetve, így ott nem lehet a kábelt széthúzni (oldani). Szerinted ez akadály lehet a szerelésnél?
Ha csak a kuplungot szeretném (első körben) cserélni, alulról szét tudom annyira húzni a váltót és a motort, hogy
odaférjek?

Feri
Keress visszafelé,amikor nekem cserélték a kuplungot nem vették ki a motort,de megszenvedtek vele.Utána írt más,hogy mi módon cserélték ki a kuplungot,emlékezetem szerint ott is csak széthúzták,de elég részletes leírás volt róla.Egyvalamit ne felejts el,hogy a hidr. kinyomócsapágyat nehezebb cserélni,mint a bowdenest (ha cseréled) HA nincs hangja,hogy elkopott és nem ereszti az olajat,szerintem nem kell bántani.Vezetéket annyira kell megbontani,amennyi rá van kötve a váltóra+a motorra (gyakorlatilag az egész vezérlés+8-9 test kábel,önindító,sebességjeladó) ill.a kinyomócsapágy olajvezetékét is le kell kötni,ha kiemelik a motort,akkor a hűtőt is le kell engedni+szervóolajat.Szóval Neked kell ezt is eldönteni.Viszont ha kinn a motor+váltó egyszerűbb kivenni,betenni a kuplungot és központosítani.Viszont ha kiderül,hogy a váltó a rossz,akkor mégegyszer végig kell játszani az egészet....
Naplózva
belphegor
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 286


Télben-nyárban, hóban-sárban, melóban-privátban...


WWW E-mail
« Új hozzászólás #104 Dátum: 2009.12.05 szombat, 12:08:50 »

Keress visszafelé,amikor nekem cserélték a kuplungot nem vették ki a motort,de megszenvedtek vele.Utána írt más,hogy mi módon cserélték ki a kuplungot,emlékezetem szerint ott is csak széthúzták,de elég részletes leírás volt róla.Egyvalamit ne felejts el,hogy a hidr. kinyomócsapágyat nehezebb cserélni,mint a bowdenest (ha cseréled) HA nincs hangja,hogy elkopott és nem ereszti az olajat,szerintem nem kell bántani.Vezetéket annyira kell megbontani,amennyi rá van kötve a váltóra+a motorra (gyakorlatilag az egész vezérlés+8-9 test kábel,önindító,sebességjeladó) ill.a kinyomócsapágy olajvezetékét is le kell kötni,ha kiemelik a motort,akkor a hűtőt is le kell engedni+szervóolajat.Szóval Neked kell ezt is eldönteni.Viszont ha kinn a motor+váltó egyszerűbb kivenni,betenni a kuplungot és központosítani.Viszont ha kiderül,hogy a váltó a rossz,akkor mégegyszer végig kell játszani az egészet....

Szia!  Igen nekem is rémlett az általad említett leírás, azért is kérdeztem rá más lehetőségre is mint a motor+váltó kivétel, majd igyekszem megkeresni, annak örülök, hogy a leírásod alapján nem kell újra visszaforrasztgatni a kocka alakú (toldó) csatlakozót. Még húzom ezt a problémát amíg lehet, aztán majd megírom az eredményt Smiley.

Feri
Naplózva

95. MK I. kombi 2000ccm benzines, klímás. Manuális váltó, hidraulikus kuplung.
GinJoy
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 8683



« Új hozzászólás #105 Dátum: 2009.12.05 szombat, 15:38:06 »

Szia!  Igen nekem is rémlett az általad említett leírás, azért is kérdeztem rá más lehetőségre is mint a motor+váltó kivétel, majd igyekszem megkeresni, annak örülök, hogy a leírásod alapján nem kell újra visszaforrasztgatni a kocka alakú (toldó) csatlakozót. Még húzom ezt a problémát amíg lehet, aztán majd megírom az eredményt Smiley.

Feri
a magyar etzold féle könyv ír csak váltó levételt, de bonyolultabb, mint a motorral együtt kivenni. mi voltunk Tádéval, akik egyben szedték ki. vizet, és villamosságot kell leszedni. olajkör a motorban van csak, a szervószivattyút meg le kell csavarozni, és félre lehet tenni, és akkor azt sem kell bontani. ez mondjuk dizel volt, benzinest nem tudom mennyivel bonyolultabb
« Utoljára szerkesztve: 2009.12.05 szombat, 15:39:38 írta GinJoy » Naplózva

2006/04 2.0l TDCI N7BB fehér kombi 6 seb 130le
---------------------------
2006 Renault Premium Brooáfffff! Még a tetves kormányt sem tudják jó helyre szerelni
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #106 Dátum: 2009.12.05 szombat, 17:51:55 »

a magyar etzold féle könyv ír csak váltó levételt, de bonyolultabb, mint a motorral együtt kivenni. mi voltunk Tádéval, akik egyben szedték ki. vizet, és villamosságot kell leszedni. olajkör a motorban van csak, a szervószivattyút meg le kell csavarozni, és félre lehet tenni, és akkor azt sem kell bontani. ez mondjuk dizel volt, benzinest nem tudom mennyivel bonyolultabb
Csak a fékolaj van,más nincs.Nálam is azt mondta a szerelő,hogy motorral kivéve egyszerűbb lett volna.
Naplózva
astor72
Vendég
« Új hozzászólás #107 Dátum: 2009.12.09 szerda, 18:46:13 »

Ma kicseréltem a felső váltó tartó bakot. Zárójelben megjegyzem, a v6 és a td bakja kompatibilis egymáshoz.
A problámám mint ha csillapodott volna, de nem szűnt meg. Maradt a vu vu vu vu-is, meg a rázkódás is. Talán kisebb mértékben, de ez nem küszöbölte ki. Most a felső motor tatót szerzem be éppen (ígéretem már van rá) ha kicseréltem, referálok. Ha az sem szünteti meg a panaszokat, akkor lehet beoltatom H141 ellen....
Naplózva
Tödi
Vendég
« Új hozzászólás #108 Dátum: 2009.12.10 csütörtök, 15:38:10 »

Sziasztok!
A szokásos reccsenő 3-ason kívül van még egy kis gondom a váltóval. A reccsenést már tudom kezelni, csak oda kell figyelnem és hang nélkül megy a helyére...
Ami a gondom:
Hidegen győzöm begyömöszölni 2-be, de ez a kisebbik bajom.
Alacsony fordulatszámról gyorsításnál olyan hangot ad, mint egy húsdaráló. Ez inkább magasabb fokozatokban jellemző.
Ezen kívűl, ha nem is hallom ezt a korcogó hangot, akkor is rázza a kocsi az elejét gázadásnál. Üresben szépen fut. Ha üresben adok gázfröccsöt, meg sem rezzen az egész. Nemrég volt szervízben, átnézték. Amit találtak kicserélték, de ezek a tünetek megmaradtak. A futómű kizárva. Ami még szóba jöhet, az váltóbak, ezeket is cserélték, igaz nem vettem újat, mert horror ára van. Ha van valakinek tippje, kérem segítsen....
Előre is köszönöm!

Lendkerék... tud olyat csinálni hogy "elvetemedik" ilyenkor nem fekszik rá a kuplungtárcsa rendesen és ütni kezd. fel lehet szabályoztatni. Nekem már volt ilyen a praxisomban igaz nem mondeoval, hanem egy régebbi forddal. szintén v6 volt
Naplózva
astor72
Vendég
« Új hozzászólás #109 Dátum: 2009.12.10 csütörtök, 18:35:38 »

Lendkerék... tud olyat csinálni hogy "elvetemedik" ilyenkor nem fekszik rá a kuplungtárcsa rendesen és ütni kezd. fel lehet szabályoztatni. Nekem már volt ilyen a praxisomban igaz nem mondeoval, hanem egy régebbi forddal. szintén v6 volt
Bevallom, bízom benne, hogy valami kevésbé drasztikus beavatkozással ki tudom küszöbölni a problmát. Mert ha már a lendkerék a kezemben, akkor azt hiszem a váltót is lecserélem, ahhoz meg most igazán nincs "kedvem'...
Naplózva
Flyboy
Vendég
« Új hozzászólás #110 Dátum: 2009.12.13 vasárnap, 19:19:12 »

Sziasztok! Nem tudom pontosan ,hogy mi lehet a probléma okozója ezért írok nektek  nyes . A probléma: egyesbe főleg de még a kettesbe is nehezen megy be . Szinte gyömöszölni kell de nem minden esetben ! Ez ahogy észre vettem független a motor hőfokától. Ha hideg akkor is ha rendes üzemi hőmérsékleten van a motor akkor is ezt csinálja. Továbbá gyorsan nem lehet váltani vele egy kis kattanás/koppanás nélkül szóval a fogaskerekek össze érnek 1 picit vagy fogalmam sincs ha gyorsabban váltok 1 esből 2 esbe vagy 2esből 3 masba. A kuplungot teljesen kinyomom . Szóval Cheesy biztos nem azzal van a gond. 95-9s mk1 1.8 TD kombi 235000km-el . (vagy többel mert még külföldről lett behozatva ha joltom hollandból de mind1.)Eddig nem volt vele hasonló gond. A gépben van erő szóval gondolom nem erőátviteli lehet a probléma hanem inkább valami más .Talán váltóolaj?
talán nem emel eléggé ki a kupung? Előre is köszi Smiley
« Utoljára szerkesztve: 2009.12.13 vasárnap, 21:41:46 írta Flyboy » Naplózva
sonata
Vendég
« Új hozzászólás #111 Dátum: 2009.12.17 csütörtök, 18:50:18 »

Sziasztok!

Szeretnék tanácsot kérni:az I Mondeomat átalakítottam aut.váltósról,manuálisra.Szerkezetileg minden rendben működik,
viszont az elektronikánál elakadtam.Csak a gyújtást tudom ráadni,utána semmi nem történik,az önindító sem forog.
Olvastam,hogy az EDIS-t kell átalakítani/vezetékeket lekötni?/.Aki már ezen a téren sikeres volt,kérem segítsen.
Előre is köszönöm.
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #112 Dátum: 2009.12.17 csütörtök, 19:18:08 »

Sziasztok!

Szeretnék tanácsot kérni:az I Mondeomat átalakítottam aut.váltósról,manuálisra.Szerkezetileg minden rendben működik,
viszont az elektronikánál elakadtam.Csak a gyújtást tudom ráadni,utána semmi nem történik,az önindító sem forog.
Olvastam,hogy az EDIS-t kell átalakítani/vezetékeket lekötni?/.Aki már ezen a téren sikeres volt,kérem segítsen.
Előre is köszönöm.
Nézz visszafelé,találsz olyat,aki nem cserélt vezérlőt,meghagyta az eredeti automatát.Szerintem vedd fel vele a kapcsolatot.
Naplózva
astor72
Vendég
« Új hozzászólás #113 Dátum: 2009.12.17 csütörtök, 19:41:48 »

Sziasztok!

Szeretnék tanácsot kérni:az I Mondeomat átalakítottam aut.váltósról,manuálisra.Szerkezetileg minden rendben működik,
viszont az elektronikánál elakadtam.Csak a gyújtást tudom ráadni,utána semmi nem történik,az önindító sem forog.
Olvastam,hogy az EDIS-t kell átalakítani/vezetékeket lekötni?/.Aki már ezen a téren sikeres volt,kérem segítsen.
Előre is köszönöm.

Csak egy felvetés a gondoddal kapcsolatban.
Immos a kocsid?
Ha igen és cseréltél compot, akkor az immo nem engedi.
Ez az én tapasztalatom, mert mikor motort cseréltem én is belefutottam. Fél napot obiztam vele, mire rájöttem, hogy a compi csere zavart be, addig azt hittem, valahol nincs meg a test...
Naplózva
sonata
Vendég
« Új hozzászólás #114 Dátum: 2009.12.17 csütörtök, 21:10:05 »

Sziasztok!

Nincs benne immobi,megnézem a régebbi hozzászólásokat hátha találok ilyen leírást.
Kösz.
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #115 Dátum: 2009.12.17 csütörtök, 21:12:22 »

Sziasztok!

Nincs benne immobi,megnézem a régebbi hozzászólásokat hátha találok ilyen leírást.
Kösz.
A régi fórum utolsó bejegyzése az enyimé volt...pont ezzel kapcsolatban...Szóval,ezt a tagot keresd:...CsuTee..ők úgy cserélték ki,hogy az EDIS maradt az eredeti.
Naplózva
kcs21
Vendég
« Új hozzászólás #116 Dátum: 2010.01.14 csütörtök, 12:49:59 »

sziasztok 93as 1.6os mondeohoz vannak elado alkatreszeim koztuk valto is ha erdekel valakit akkor a 06304313356szamon eler
Naplózva
Guci07
Vendég
« Új hozzászólás #117 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 19:04:09 »

Azt szeretném megtudni, hogy mitől lehet, hogy kuplung lent fog és kemény? 93-as 2.0 mondeo kombi Ghia felszereltséggel.
Naplózva
Joe
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 22909


Vót...


WWW E-mail
« Új hozzászólás #118 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 19:44:26 »

Azt szeretném megtudni, hogy mitől lehet, hogy kuplung lent fog és kemény? 93-as 2.0 mondeo kombi Ghia felszereltséggel.

Ilyenkor a kinyomó csapággyal, vagy a szerkezettel lehet a probléma. Én úgy szoktam átmenetileg orvosolni, hogy a légszűrő alatt a kontraanyás megoldással rögzített bovdenen engedek annyit, amennyit kuplung nyomásra kb érdemesnek tartom. Ha túl engedem, akkor feleslegesen jön feljebb a pedál, ha kevésbé lazítom, akkor még mindig zavaró egy kicsit.
De ne kérdezd, hogy pont a Tiéden ez állítható e, az én korai MKI-esemen lehetett...
Naplózva

Tisztelettel!

Jelenleg:  '11 2,2 TDCi Galaxy ezüst, autom., panoráma, premium sound, alcantara...Smiley
              '07 1,8 TDCi Ford C-Max Ghia fekete, csodaszép.Smiley
              '99 MB A140 ASR, ABS, Airbag, félbőr, kihajtható ülésmagasító hátul.Smiley
A múlt...'99 2,8 VR6 Ford Galaxy majdnem FULL
Guci07
Vendég
« Új hozzászólás #119 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 20:09:58 »

Ilyenkor a kinyomó csapággyal, vagy a szerkezettel lehet a probléma. Én úgy szoktam átmenetileg orvosolni, hogy a légszűrő alatt a kontraanyás megoldással rögzített bovdenen engedek annyit, amennyit kuplung nyomásra kb érdemesnek tartom. Ha túl engedem, akkor feleslegesen jön feljebb a pedál, ha kevésbé lazítom, akkor még mindig zavaró egy kicsit.
De ne kérdezd, hogy pont a Tiéden ez állítható e, az én korai MKI-esemen lehetett...
nyes


És arra valami ötlet ha váltókar nehezen jár, (beveszi a fokozatot, de darabos és nem pontos ... Az ö kicsit leves(keverek kavarok és egyzser megvan:D
Naplózva
TiriczSoft
Kezdő
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 52


E-mail
« Új hozzászólás #120 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 20:18:23 »

nyes


És arra valami ötlet ha váltókar nehezen jár, (beveszi a fokozatot, de darabos és nem pontos ... Az ö kicsit leves(keverek kavarok és egyzser megvan:D
Mikor vettem a Mondimat, a vátótartó gumibak teljesen szét volt szakadva. Nekem attól volt nagyon bizonytalan a váltóm. Alig találtam a fokozatokat, meg menet közben kalimpált össze vissza a váltókar.
Rendesen kiemel a kuplungod? Írtad, hogy nagyon lent fog. Az is okozhat nehéz kapcsolást szerintem.
« Utoljára szerkesztve: 2010.01.21 csütörtök, 20:23:05 írta TiriczSoft » Naplózva

'94, MK1, 1.6, CLX, ABS, AC, 2xlufi, Hatchback
Guci07
Vendég
« Új hozzászólás #121 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 20:29:18 »

Mikor vettem a Mondimat, a vátótartó gumibak teljesen szét volt szakadva. Nekem attól volt nagyon bizonytalan a váltóm. Alig találtam a fokozatokat, meg menet közben kalimpált össze vissza a váltókar.
Rendesen kiemel a kuplungod? Írtad, hogy nagyon lent fog. Az is okozhat nehéz kapcsolást szerintem.

A kuplung hibátlanul emel, kicsit nehézkesen járt a legelején de mire hazaért monorról addigra már kicsit javult a helyzet (sokat állt egy picit és szerintem zsírzási gondokkal küzködik szinte mindehol és rettentően koszos rinya)A váltó simám beveszi a fokozatot de darabosan kis és az 5. mondom kicsit keverős nincs pontos helye.
Naplózva
Joe
Globál Moderátor
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 22909


Vót...


WWW E-mail
« Új hozzászólás #122 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 20:41:25 »

nyes


És arra valami ötlet ha váltókar nehezen jár, (beveszi a fokozatot, de darabos és nem pontos ... Az ö kicsit leves(keverek kavarok és egyzser megvan:D

Igen, ez lehet bak, vagy akár olaj is. Esetleg egy olajcserét megér kezdetben...
Naplózva

Tisztelettel!

Jelenleg:  '11 2,2 TDCi Galaxy ezüst, autom., panoráma, premium sound, alcantara...Smiley
              '07 1,8 TDCi Ford C-Max Ghia fekete, csodaszép.Smiley
              '99 MB A140 ASR, ABS, Airbag, félbőr, kihajtható ülésmagasító hátul.Smiley
A múlt...'99 2,8 VR6 Ford Galaxy majdnem FULL
Guci07
Vendég
« Új hozzászólás #123 Dátum: 2010.01.21 csütörtök, 21:11:50 »

Igen, ez lehet bak, vagy akár olaj is. Esetleg egy olajcserét megér kezdetben...

Ahogy betudom indítani úgy elviszem szervízbe Huh?.
Úgyis minden szíj és olaj csere lesz.
Naplózva
igabor
Vendég
« Új hozzászólás #124 Dátum: 2010.03.13 szombat, 14:54:22 »

Sziasztok!

Valaki meg tudná mondani nekem, hogy az MKI 1.8 TD váltóján mi az a bal oldali keréknél benézve látható lemez, amit 3 db csavar tart?
Ugyanis alatta elrohadt az alumínium öntvény és eltörte a lemezt. Most csak két csavar tartja.

Köszönöm: Gábor
Naplózva
GinJoy
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 8683



« Új hozzászólás #125 Dátum: 2010.03.13 szombat, 15:52:56 »

Sziasztok!

Valaki meg tudná mondani nekem, hogy az MKI 1.8 TD váltóján mi az a bal oldali keréknél benézve látható lemez, amit 3 db csavar tart?
Ugyanis alatta elrohadt az alumínium öntvény és eltörte a lemezt. Most csak két csavar tartja.

Köszönöm: Gábor
az a lemez nem csak egy lemez. befelé egy tengely, amin a hátramenet fogaskereke van. nem szabad kiszedni semmiképp sem, mert váltó szétszedés következik utána
Naplózva

2006/04 2.0l TDCI N7BB fehér kombi 6 seb 130le
---------------------------
2006 Renault Premium Brooáfffff! Még a tetves kormányt sem tudják jó helyre szerelni
igabor
Vendég
« Új hozzászólás #126 Dátum: 2010.03.13 szombat, 16:02:57 »

az a lemez nem csak egy lemez. befelé egy tengely, amin a hátramenet fogaskereke van. nem szabad kiszedni semmiképp sem, mert váltó szétszedés következik utána
Köszönöm a gyors választ, akkor ha nem folyik az olaj hagyjam úgy? Láthatólag jól bele van gyógyulva a házba.
Naplózva
GinJoy
Fórumfüggő
*****
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 8683



« Új hozzászólás #127 Dátum: 2010.03.14 vasárnap, 01:27:52 »

Köszönöm a gyors választ, akkor ha nem folyik az olaj hagyjam úgy? Láthatólag jól bele van gyógyulva a házba.
persze, ha nincs sivárgás akkor jó úgy
Naplózva

2006/04 2.0l TDCI N7BB fehér kombi 6 seb 130le
---------------------------
2006 Renault Premium Brooáfffff! Még a tetves kormányt sem tudják jó helyre szerelni
igabor
Vendég
« Új hozzászólás #128 Dátum: 2010.03.14 vasárnap, 13:12:49 »

persze, ha nincs sivárgás akkor jó úgy
OK. Köszönöm.
Naplózva
prometheus
Vendég
« Új hozzászólás #129 Dátum: 2010.04.06 kedd, 21:38:06 »

Sziasztok!

Ma megállíthatatlan volt a Mondeom!
Befelé a városba kezdtem egyre jobban érzékelni,hogy akadozik a váltás.
Nem szívesen fogadja a se a 3-t,se a 2-t,1-be be se bírtam rakni,csak szkanderozva a váltóval...
10 perc múlva eltünt a kuplung pedálom,elbújt a padlóra  Shocked
Végül a állóhelyzetben gyújtást lekapcsoltam,2-be beraktam indítóztam amire elkezdett rángatni,majd a benzint pumpálgatva el tudott indulni...
Az volt a hab a tortán,hogy kuplung nélkül de erélyesebben felváltott 3-4-5 be is. Bár idönként megszámolta a fogaskerekeket  szomoru1
Segítséget kérek 93-as 1,8 benzinesem ügyében,mert donor testvére aki 94-es 2,0 benzines várja üzemképes alkatrészekkel.
Csak kérdés,hogy jól olvastam tényleg célszerűbb lesz motort+váltot kivenni és utána a kuplungot átcserélni?
Igaz,hogy 93-ban bowdenes kuplung van?

Köszi! worship
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #130 Dátum: 2010.04.06 kedd, 21:44:00 »

Sziasztok!

Ma megállíthatatlan volt a Mondeom!
Befelé a városba kezdtem egyre jobban érzékelni,hogy akadozik a váltás.
Nem szívesen fogadja a se a 3-t,se a 2-t,1-be be se bírtam rakni,csak szkanderozva a váltóval...
10 perc múlva eltünt a kuplung pedálom,elbújt a padlóra  Shocked
Végül a állóhelyzetben gyújtást lekapcsoltam,2-be beraktam indítóztam amire elkezdett rángatni,majd a benzint pumpálgatva el tudott indulni...
Az volt a hab a tortán,hogy kuplung nélkül de erélyesebben felváltott 3-4-5 be is. Bár idönként megszámolta a fogaskerekeket  szomoru1
Segítséget kérek 93-as 1,8 benzinesem ügyében,mert donor testvére aki 94-es 2,0 benzines várja üzemképes alkatrészekkel.
Csak kérdés,hogy jól olvastam tényleg célszerűbb lesz motort+váltot kivenni és utána a kuplungot átcserélni?
Igaz,hogy 93-ban bowdenes kuplung van?

Köszi! worship
igaz,a 93-94 és 95 valamelyik hóig bowdenes volt a kuplung.Ha már így megdaráltad,akkor tényleg  olcsóbban jön ki,ha kicseréled a váltót.Átépítheted hidraulikus kuplungosra is,de akkor kell egy új pedálsor,kuplung kinyomócsapágy (A tárcsa+kuplungszerkezet ugyanaz) és a főfékengeren levő fékolajtartály.Be kell csövezni és kész.Ne felejtsük el,hogy egy új hidr. kinyomócsapágy kb. 35-40e ft...a bowdenes meg 5-6e...A kuplungot is úgy tudod rendesen megnézni,ha kiveszed a váltót.Ha úgy látod,hogy még a kuplungod jó,akkor nem muszáj cserélni,nálam is donor tárcsa van bent,a szerkezet meg még a gyári.
Naplózva
Hanzsi
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 125


hanzsigyuri@freemail.hu
E-mail
« Új hozzászólás #131 Dátum: 2010.04.06 kedd, 22:05:20 »

Csatlakozom a  kérdésben prometheus fórumtárshoz. Egy régebbi karambol okán, mely valószínűleg ütést mért a váltóra, elkezdett brummogni a szerkezet üresben. Ha kinyomom a kuplungot elhallgat (má' nem mindig) vagy ha úgy teszek, mintha sebességbe raknám, (kuplung kinyomás nélkül) azaz nekitámasztom a kart az akadópontnak, akkor elhallgat. Erről írtam már itt nektek, de sajna sok tanácsot ne tudtatok adni, valószínűleg elment egy (több) csapágy a váltóban. Eddig minden felkeresett autószerelő azt mondta: váltócsere. Az enyém 94-es. Ez még Bovdenes? Én úgy tudom igen, mert van ilyen sokszög alakú tekergethető állító ízé benne egy bovdenen. Mikortól hidraulikus? Milyen évjáratút nézhetek az enyémbe?

Gondolkodom donorautó vásárlásán is, ezért is jó lenne tudnom, mikorit nézzek...

Köszi, Hanzsi
Naplózva

''Aki kitart a saját hülyesége mellett, egy nap bölccsé válik''

'94 MK I sedan, 1.8 TD - 13 éve velem
'05 MK3 turnier, 2.0 - '17 febr. 17 óta
meg néhány Sierra, többnyire darabokban
Hanzsi
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 125


hanzsigyuri@freemail.hu
E-mail
« Új hozzászólás #132 Dátum: 2010.04.06 kedd, 22:11:37 »

Sziasztok!

Ma megállíthatatlan volt a Mondeom!
Befelé a városba kezdtem egyre jobban érzékelni,hogy akadozik a váltás.
Nem szívesen fogadja a se a 3-t,se a 2-t,1-be be se bírtam rakni,csak szkanderozva a váltóval...
10 perc múlva eltünt a kuplung pedálom,elbújt a padlóra  Shocked
Végül a állóhelyzetben gyújtást lekapcsoltam,2-be beraktam indítóztam amire elkezdett rángatni,majd a benzint pumpálgatva el tudott indulni...
Az volt a hab a tortán,hogy kuplung nélkül de erélyesebben felváltott 3-4-5 be is. Bár idönként megszámolta a fogaskerekeket  szomoru1
Segítséget kérek 93-as 1,8 benzinesem ügyében,mert donor testvére aki 94-es 2,0 benzines várja üzemképes alkatrészekkel.
Csak kérdés,hogy jól olvastam tényleg célszerűbb lesz motort+váltot kivenni és utána a kuplungot átcserélni?
Igaz,hogy 93-ban bowdenes kuplung van?

Köszi! worship

Na Misi107 már nagyjából választ is adott a kérdésre, még azt akartam írni prometheus-nak, hogy nekem akkor tűnt el a kuplungpedál a padlóban mikor kiszakadt belőle a bovden (most már tuti hogy az enyém bovdenes nyes így visszagondolva). A tünet is az volt mint neked, akadozot, birkóztam vele, aztán egyszer csak rotty.
Naplózva

''Aki kitart a saját hülyesége mellett, egy nap bölccsé válik''

'94 MK I sedan, 1.8 TD - 13 éve velem
'05 MK3 turnier, 2.0 - '17 febr. 17 óta
meg néhány Sierra, többnyire darabokban
Hanzsi
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 125


hanzsigyuri@freemail.hu
E-mail
« Új hozzászólás #133 Dátum: 2010.04.06 kedd, 22:19:14 »

Na akkor még egyet kérdezek aztán mára abbafejezem.
Egyáltalán befolyásolja a váltócserét, hogy milyen a kuplung? Vagy az MTX75 az mindig ugyanaz volt? Légyen a gép 94-es vagy 96-os?

Hanzsi
Naplózva

''Aki kitart a saját hülyesége mellett, egy nap bölccsé válik''

'94 MK I sedan, 1.8 TD - 13 éve velem
'05 MK3 turnier, 2.0 - '17 febr. 17 óta
meg néhány Sierra, többnyire darabokban
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #134 Dátum: 2010.04.07 szerda, 13:24:30 »

Na akkor még egyet kérdezek aztán mára abbafejezem.
Egyáltalán befolyásolja a váltócserét, hogy milyen a kuplung? Vagy az MTX75 az mindig ugyanaz volt? Légyen a gép 94-es vagy 96-os?

Hanzsi
a váltó nagyrészt ugyanaz,inkább az áttételekben szoktak lenni eltérések,bár igazából ez csak a gyorsulásra/végsebességre van hatással.Nekem pl. a 95-ös autóban hosszabbak az áttételek mint a 93-ban (112-115 lóerősek) Eltérés a kuplungnál van,mert a hidraulikusnál hiányzik egy jópár dolog.Helyette a kuplungpedál és a kinyomócsapágy más de a váltót ez érdemben nem befolyásolja inkább kényelmi dolog (sokkal puhább a hidr. kuplung...) és utánállításra sincs szükség.Addig működik amíg el nem kopik a kuplungtárcsa.Az enyémet gyakorlatilag a szegecsekig lekopottan cserélték és még akkor se csúszott.
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #135 Dátum: 2010.04.07 szerda, 13:28:55 »

Csatlakozom a  kérdésben prometheus fórumtárshoz. Egy régebbi karambol okán, mely valószínűleg ütést mért a váltóra, elkezdett brummogni a szerkezet üresben. Ha kinyomom a kuplungot elhallgat (má' nem mindig) vagy ha úgy teszek, mintha sebességbe raknám, (kuplung kinyomás nélkül) azaz nekitámasztom a kart az akadópontnak, akkor elhallgat. Erről írtam már itt nektek, de sajna sok tanácsot ne tudtatok adni, valószínűleg elment egy (több) csapágy a váltóban. Eddig minden felkeresett autószerelő azt mondta: váltócsere. Az enyém 94-es. Ez még Bovdenes? Én úgy tudom igen, mert van ilyen sokszög alakú tekergethető állító ízé benne egy bovdenen. Mikortól hidraulikus? Milyen évjáratút nézhetek az enyémbe?

Gondolkodom donorautó vásárlásán is, ezért is jó lenne tudnom, mikorit nézzek...

Köszi, Hanzsi
a cromax alkatrészei szerint 94.08.15-től hidraulikus a kinyomócsapágy.De mint mindennél érdemes megnézni,a különbség szembetűnő.A váltó tetején rézcsövek mennek be és nincs bowden kivéve a sebességmérőé (meg a gázpedálé,de az elég egyértelműen másfelé megy..) A fékolaj tartályán meg van egy plusz kivezetés,ahonnan a kinyomócsapágy kapja az olajat.
Naplózva
Rob
Vendég
« Új hozzászólás #136 Dátum: 2010.04.07 szerda, 17:41:40 »

Na akkor még egyet kérdezek aztán mára abbafejezem.
Egyáltalán befolyásolja a váltócserét, hogy milyen a kuplung? Vagy az MTX75 az mindig ugyanaz volt? Légyen a gép 94-es vagy 96-os?

Hanzsi

de a motort ki kell venni a kuplungcseréhez (alulról kell kivenni, futóművestől, segédvázkeretestől, nem kis meló)
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #137 Dátum: 2010.04.07 szerda, 18:00:08 »

de a motort ki kell venni a kuplungcseréhez (alulról kell kivenni, futóművestől, segédvázkeretestől, nem kis meló)
hát na...bár itt írtak be,hogy nem vették ki,köztük az enyémet se.aztán tovább tartott mintha kiemelték volna...
Naplózva
Hanzsi
Haladó
**
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 125


hanzsigyuri@freemail.hu
E-mail
« Új hozzászólás #138 Dátum: 2010.04.07 szerda, 21:00:43 »

de a motort ki kell venni a kuplungcseréhez (alulról kell kivenni, futóművestől, segédvázkeretestől, nem kis meló)

Enyémet sem nem vették ki, valami állványzatot henköltek a géptető helyére, arra felakasztották, hűtőstül, segédkeretet meg levették. Osztán valahogy így, de sokáig és szívtak vele, meg káromkodtak is. Kicsit.

Hanzsi
Naplózva

''Aki kitart a saját hülyesége mellett, egy nap bölccsé válik''

'94 MK I sedan, 1.8 TD - 13 éve velem
'05 MK3 turnier, 2.0 - '17 febr. 17 óta
meg néhány Sierra, többnyire darabokban
prometheus
Vendég
« Új hozzászólás #139 Dátum: 2010.04.07 szerda, 21:53:11 »

igaz,a 93-94 és 95 valamelyik hóig bowdenes volt a kuplung.Ha már így megdaráltad,akkor tényleg  olcsóbban jön ki,ha kicseréled a váltót.Átépítheted hidraulikus kuplungosra is,de akkor kell egy új pedálsor,kuplung kinyomócsapágy (A tárcsa+kuplungszerkezet ugyanaz) és a főfékengeren levő fékolajtartály.Be kell csövezni és kész.Ne felejtsük el,hogy egy új hidr. kinyomócsapágy kb. 35-40e ft...a bowdenes meg 5-6e...A kuplungot is úgy tudod rendesen megnézni,ha kiveszed a váltót.Ha úgy látod,hogy még a kuplungod jó,akkor nem muszáj cserélni,nálam is donor tárcsa van bent,a szerkezet meg még a gyári.

A donor Mondeo viszont fiatalabb kiadás,szóval lehetséges találok benne hidraulikás megoldást  smile
Ahhoz pedig megfelelő pedálsor kell? Akkor azt is kiveszem a donorból,ha lehetséges.
Amúgy tényleg jobb hidrós verzióval a kuplungolás?

Köszi misi107&Hanzsi !
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #140 Dátum: 2010.04.07 szerda, 22:04:32 »

A donor Mondeo viszont fiatalabb kiadás,szóval lehetséges találok benne hidraulikás megoldást  smile
Ahhoz pedig megfelelő pedálsor kell? Akkor azt is kiveszem a donorból,ha lehetséges.
Amúgy tényleg jobb hidrós verzióval a kuplungolás?

Köszi misi107&Hanzsi !
ami változást én éreztem azt leírtam.a pedálsor azért kell,mert abban is van egy dugattyú,a felrakásához vágni kell a tűzfalon,legalábbis nálam kellett,mert a bowden feljebb megy mint a cső.nálam előjött viszont az,hogy szétment a kinyomócsapágy (még a gyári hidr.,nem volt cserélve) és elkezdett elfogyni a fékolaj.Igazából nem is lett volna gond,mert még a kifogyás előtt észrevettem...de nem jó érzés belegondolni mi van ha nem.Ami nem romlik el,arra az ember nem figyel.Mindegy kaptam szunditól bontottat azóta tökéletesen müxik.
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #141 Dátum: 2010.04.22 csütörtök, 19:38:42 »

Sziasztok! Nekem 96-s v6-s 2.5 mondeom van és kellene nekem egy hidraulikus kinyomó csapágy és szerkezet. Tunda nekem valaki segiteni?
keresd meg szundit!nekem is ő adott,az ára sem volt vészes és tökéletesen műxik...talán nem akarsz 80-100e ft-ot beleinvesztálni egy új alkatrészbe?  eplus2
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #142 Dátum: 2010.04.22 csütörtök, 21:57:14 »

Köszi! Hát most nem mert nincs rá annyim! És hol találom meg a szundit?
keresd a tagok között!helyileg Gyálon van.
Naplózva
maci023
Vendég
« Új hozzászólás #143 Dátum: 2010.05.28 péntek, 20:01:04 »

Sziasztok!
 
Olyan kérdésem van h egyes mondeoba v6-s 2,5 moci van benne. Melyik mondeonak a váltóját lehet bele rakni?

Köszi!
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #144 Dátum: 2010.05.28 péntek, 20:31:37 »

Sziasztok!
 
Olyan kérdésem van h egyes mondeoba v6-s 2,5 moci van benne. Melyik mondeonak a váltóját lehet bele rakni?

Köszi!
leginkább az egyesét....A kuplungra kell figyelni,mert a hidraulikus kinyomócsapágyas és a mechanikus bowdenes között van eltérés.Érdemes olyat venni,amilyen eredetileg volt,mert különben a fékolaj tartályt,pedálsort is cserélni kell illetve be kell csövezni.Maguk a váltók egyformák kialakításra,rögzítésre.Az áttételek között lehet különbség.
Naplózva
maci023
Vendég
« Új hozzászólás #145 Dátum: 2010.05.28 péntek, 20:35:58 »

Hidraulikus kinyomó csapágy van benne. De jó bele kombié és az mindegy h 2000 vagy 1800 és?

Köszi!
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #146 Dátum: 2010.05.28 péntek, 20:44:32 »

Hidraulikus kinyomó csapágy van benne. De jó bele kombié és az mindegy h 2000 vagy 1800 és?

Köszi!
az teljesen mindegy.a kétezres és egynyolcas csak a lendkerékben különbözik egymástól.A kuplungok is ugyanazok (én az egynyolc kuplungját kétezreshez adtam egy automata-kézi váltóssá való átépítéshez.A lendkerék más volt,azt nem is tudták berakni,kétezrest kellett vennie hozzá.A kuplung minden további nélkül beépült.Ezt a tulaj közölte velem,aki csinálta.Úgyhogy neki csak elhiszem...)Mondom,a váltó áttétel más lehet,de ez inkább csak megszokás kérdése.Nálad a véhathoz amúgy is erősebb kuplung van,így az is maradjon benne,a váltó mehet bele nyugodtan.
« Utoljára szerkesztve: 2010.05.28 péntek, 20:46:46 írta misi107 » Naplózva
maci023
Vendég
« Új hozzászólás #147 Dátum: 2010.05.28 péntek, 20:58:51 »

Köszi a segítséget.
Naplózva
Tibice
Vendég
« Új hozzászólás #148 Dátum: 2010.08.21 szombat, 22:33:33 »

Sziasztok! Volna kérdésem néha nehezen tudom hátra menetbe tenni a sebváltót.Sebváltó olajcsere óta csak 26.000 km-t mentem. :help:Tibice.
Naplózva
misi107
Vendég
« Új hozzászólás #149 Dátum: 2010.08.22 vasárnap, 19:10:36 »

Sziasztok! Volna kérdésem néha nehezen tudom hátra menetbe tenni a sebváltót.Sebváltó olajcsere óta csak 26.000 km-t mentem. :help:Tibice.
lehet állítani a kulisszán az autó alatt.Be lehet rohadva is,de ki lehet kopva a műanyag betét is a váltókarnál.Vagy szimplán behal a váltó...
Naplózva
Oldalak: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Az oldal 0.051 másodperc alatt készült el 24 lekéréssel.